علت تغییر رنگ دندان چیست ؟ چرا رنگ دندان ها تغییر می کند؟

علت تغییر رنگ دندان در افراد مختلف

هرکسی به دنبال یک لبخند درخشان است؛ اما سفید کردن دندان برای همه افراد مناسب نیست.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۴۴
نکاتی مهم قبل از سفید کردن دندان ها

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید قبل از درخشان کردن دندان‌ها بدانید.

ابتدا به یک چک‌آپ احتیاج دارید

قبل از اینکه بتوانید به لبخند رؤیایی‌تان برسید، معاینه توسط دندان‌پزشک برای اطمینان از سلامت دهان، لازم است.

قبل از سفید کردن دندان‌ ها، مشکلات دهانی مانند حفرات دندان و بیماری لثه باید درمان شوند.

بررسی اولیه به این دلیل بسیار مهم است که سفید کردن دندان‌ها مبتنی بر پراکسید به منظور سفیدتر کردن لایه مینای دندان است نه ساختار داخل دندان در نزدیکی عصب.

اگر به دلیل حفره‌ها یا آسیب‌های دیگر، مینای دندان سالم نباشد، ژل سفیدکننده می‌تواند به بافت عصب برسد و صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

ضربات آهسته و ثابت، سریع و خشمگین است

همه ما به نتایج سریع علاقمند هستیم؛ اما سفید کردن چند درجه‌ای دندان آن هم در یک روز در مطب دندانپزشکی، ممکن است همیشه بهترین گزینه نباشد.

نکته مثبت درباره سفید کردن دندان بر پایه LED در مطب، این است که بیماران می‌توانند در مدت زمان کوتاهی دندان‌هایشان را به طور قابل توجهی سفیدتر کنند، اما این روش‌های درمانی همچنین می‌تواند موجب حساسیت شود.

شما باید از سفیدی دندان‌ها در خانه مراقبت کنید، زیرا این روش آن‌قدر قوی عمل می‌کند که نمی‌توان سالی یک‌بار آن را تکرار کنید.

شاید مجبور شوید مراقب آنچه از لب‌هایتان عبور می‌دهید، باشید!

بعضی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه و یا حتی آب برخی سبزیجات، می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

حذف آن‌ها از رژیم غذایی و یا محدود کردن آن‌ها، به دندان شما کمک می‌کند تا بعد از عمل سفید کردن، روشن و براق باقی مانند.

در عین حال ممکن است، غذا‌های خاصی مانند گل‌کلم، توت‌فرنگی، دانه‌ها و آجیل‌ها به سفیدتر شدن دندان‌ها کمک کنند و ممکن است روند سفید شدن را سرعت بخشند.

امروزه راه‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد و توصیه‌های خانگی و پزشکی زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد که برخی از این راه‌ها ممکن است باعث حساسیت یا حتی آسیب به دندان‌ها هم شود.

بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای سفید کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، اما دندان‌ها باید تا چه حد سفید شوند و آیا سفید شدن دندان‌ها ممکن است به قیمت آسیب به دندان‌ها تمام شود و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. آیا می‌توان تنها با استفاده از خمیر دندان مخصوص رنگ دندان‌ها را تغییر داد و آیا استفاده از مواد سفید کننده ممکن است باعث حساسیت دندانی شود؟

ما به شما می‌گوییم که دندانپزشک‌ها چگونه و با استفاده از چه موادی دندان‌های شما را سفید می‌کنند و با استفاده از چه روش‌هایی می‌توانید دندان‌های خود را بدون آسیب رساندن به آن‌ها سفید کنید.

برای سفید کردن دندان‌ها از ۲ ماده پراکسید هیدروژن و کارباماید پراکساید استفاده می‌شود، که سال‌هاست در دهان‌شویه‌هایی که روزانه مصرف می‌شود، وجود دارند.

این مواد مورد تأیید جوامع دندانپزشکی هستند؛ اما توجه کنید گاهی برخی از افراد به این مواد حساسیت دارند که در این صورت اصلا نباید با این مواد دندان‌ها را سفید کنند.

برای این‌که مطمئن شوید شما به این مواد حساسیت ندارید، از دندانپزشک‌تان بخواهید قبل از مصرف این مواد را روی شما آزمایش کند.

ضد حساسیت استفاده کنید

نکته دیگر این‌که ممکن است پس از سفید کردن دندان‌های‌تان «دچار حساسیت دندانی» شوید که با نوشیدن چای داغ یا آب یخ و خوردن بستنی و مواد غذایی ترش دندان‌های‌تان به صورت گذرا درد خواهند گرفت. معمولا این حساسیت گذرا است و می‌توان با فاصله انداختن بین جلسات درمانی آن را بهبود بخشید. پس از اتمام دوره درمانی، اگر همچنان حساسیت دندان‌های شما به جا مانده بود، می‌توانید از خمیردندان ضدحساسیت استفاده کرده و آن را جایگزین خمیردندان معمولی‌تان کنید. به هر حال حساسیت دندانی یکی از عوارض سفید کردن دندان‌ها است که شاید به آن گرفتار شوید.

زیاد سفید نکنید

«اگر دندان‌هایم را سفید کنم، چند درجه روشن‌تر می‌شوند؟» این شاید اولین سوالی است که از دندانپزشک می‌پرسید. در تبلیغات بسیاری از محصولات سفیدکننده دندان می‌بینیم که ادعا می‌کنند با یک بار استفاده از آن محصول دندان‌های شما تا ۹ درجه روشن‌تر می‌شوند، ولی این بیشتر یک فریب تبلیغاتی است تا واقعیت. معمولا این محصولات، پس از هر بار استفاده، فقط ۳-۲ درجه دندان‌ها را سفیدتر می‌کنند. برای این‌که بفهمید رنگ دندان‌های‌تان چقدر سفیدتر شده است باید رنگ آن‌ها را قبل و بعد از درمان ثبت کنید.

متاسفانه هنوز سیستم استانداردی در دندانپزشکی برای مشخص کردن رنگ دندان‌ها وجود ندارد و رایج‌ترین وسیله‌ای که در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود، نمونه رنگ «وایتا» است.

در این نمونه رنگ، رنگ دندان‌ها به ۴ گروه تقسیم می‌شود؛ A «قهوه‌ای مایل به سرخی»، B «زرد مایل به سرخی»، C «خاکستری» و D «خاکستری مایل به سرخی». درهر یک از این ۴ گروه، ۴ یا ۵ نوع تیرگی و روشنی وجود دارد. دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد رنگ دندان‌تان را قبل و بعد از درمان با مقایسه با نمونه رنگ تعیین کنید و متوجه شوید سفید کردن دندان‌ها، چنددرجه دندان‌های‌تان را روشن‌تر کرده است.

دندان‌ها رنگارنگ‌اند

جالب است بدانید همه دندان‌های شما یک رنگ نیستند، معمولا دندان‌های جلویی روشن‌تر و دندان‌های آسیا تیره‌ترند. هدف اصلی از سفید کردن دندان‌ها این نیست که به روشن‌ترین درجه برسیم، بلکه دندان‌های‌تان را باید تا درجه‌ای روشن کنید که با رنگ چهره شما هماهنگی داشته باشد.

نباید تصور کنید یک‌بار که دندان‌هایتان را سفید کردید تا مدت‌ها دیگر به سفید کردن آن‌ها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان‌ها اثرات همیشگی ندارد. دندان‌ها معمولا یک سال یا بیشتر سفید باقی خواهند ماند و حفظ نتایج درمانی به این بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان‌هایتان چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید.

زحمات را بر باد ندهید

نوشیدن زیاد قهوه و چای، کشیدن سیگار، استفاده از نوشابه‌های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان از عواملی هستند که تمام زحمت‌های شما را بر باد می‌دهند و دندان‌های‌تان را در مدت‌زمان کوتاهی پس از سفید کردن به رنگ اولیه خود باز می‌گردانند.

این روش برای همه مفید نیست

دوست دارید بدانید چه کسانی نباید دندان‌های‌شان را سفید کنند؟ حقیقت این است که سفید کردن دندان‌ها برای بعضی افراد جواب نمی‌دهد یا حتی خطرناک و مضر است. اگر مینا یا عاج دندان‌های شما به صورت مادرزادی دارای نواقصی بوده و بد ساخته شده باشند بعید است بتوانید با این تکنیک به رنگ دلخواه‌تان برسید، شما باید دندان‌های‌تان را لامینیت کنید. بعضی افراد دندان‌های حساسی دارند و با خوردن غذا‌های گرم و ترش یا یخ و بستنی دندان‌هایشان «تیر» می‌کشد.

اگر شما هم دندان‌های حساسی دارید، بهتر است به فکر سفید کردن دندان‌های‌تان نباشید، چون این امر حساسیت شما را تشدید خواهد کرد. خانم‌های باردار یا شیرده نیز بهتر است سفید کردن دندان‌ها را به بعد از دوران بارداری یا شیردهی موکول کنند.

به طور کلی دندان‌هایی که رنگشان زرد، نارنجی و قهوه‌ای است به درمان پاسخ بهتری می‌دهند؛ ولی دندان‌هایی که رنگ زمینه‌ای آن‌ها خاکستری یا آبی است، چندان سفید نمی‌شوند.

۱۴ پیشنهاد خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

۱ - خمیر جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

چه کاری باید انجام دهید:

با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری جوش شیرین، با پراکسید هیدروژن در یک ظرف کوچک یک خمیر نازک درست کنید، از مسواکنرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید، و به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید سپس بشویید، و با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنید.

۲ - قرقره کردن پراکسید هیدروژن

چه کاری باید انجام دهید:

با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید؛ ۱/۲ فنجان آب را با ۲ قاشق غذا خوری از پراکسید هیدروژن مخلوط کنید، و در دهان خود برای ۱ دقیقه قرقره کنید. برای حذف پراکسید هیدروژن، مسواک بزنیید و با آب بشویید؛ هر روز این کار را تکرار کنید، تا زمانی که دندان هایتان روشن شود.

۳ - استفاده از خمیر نمک دریا و جوش شیرین به عنوان خمیر دندان

چه کاری باید انجام دهید:

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۱/۲ قاشق چای خوری نمک دریا با یک کمی آب در یک ظرف کوچک مخلوط کنید، تا یک خمیر نازک ایجاد شود، از مسواک نرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید، و به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید سپس با آب بشووید و پس از آن با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنیید.

۴ - مسواک زدن با خمیر پودر زردچوبه

چه کاری باید انجام دهید:

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه ارگانیک و کمی آب را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید، تا یک خمیر نازک ایجاد شود، از مسواک نرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید و به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید مراقب باشید که پاشیده نشود، زیرا می‌تواند همه جا رارنگی کند! با آب بشویید و پس از آن با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنید.

۵ - مسواک زدن با ذغال سنگ فعال

چه کاری باید انجام دهید:

پودر زغال سنگ با درجه فعال مواد غذایی را روی مسواک مرطوب بپاشید، سپس به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مراقب باشیدکه پاشیده نشود، چون می‌تواند همه جا را لکه دار کند! پس از آن، با آب بشویید و به طور منظم مسواک بزنید.

۶ - سفید کردن دندان‌ها با خمیر آب لیمو و جوش شیرین

چه کاری باید انجام دهید:

یک قاشق چای خوری آب لیمو را با جوش شیرین به مقدار لازم، مخلوط کنید، تا یک خمیر نازک ایجاد شود، سپس با مسواک نرم و به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید با آب بشویید، سپس با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنید تا آبلیمو از بین برود.

۷ - قرقره روغن نارگیل و مسواک زدن

چه کاری باید انجام دهید:

یک قاشق غذا خوری از روغن نارگیل ارگانیک را در دهان بریزید وقرقره کنید آن را در اطراف دهان خود برای ۵-۲۰ دقیقه بچرخانید (مانند وقتی که دهان شویه استفاده می‌کنید). جوش شیرین را روی مسواک مرطوب بپاشید و دندان‌های خود را مسواک بزنید و بشویید.

۸ - شستشوی دندان با سرکه سیب و ضدعفونی کردن

چه کاری باید انجام دهید:

یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را، مانند دهان شویه در اطراف دهان خود برای ۲ دقیقه شستشو دهید، پس از آن مسواک خود را در سرکه سیب فرو کرده و برای کمک به حذف لکه‌ها مسواک بزنید بعد بشویید و سپس دندان‌های خود را با جوش شیرین و خمیر دندان مسواک بزنید تا تمام سرکه سیب حذف شود.

۹ - ضدعفونی دهان و دندان با جوش شیرین، خمیر دندان و هیدروژن پراکسید

چه کاری باید انجام دهید:

۲قاشق چای خوری جوش شیرین، با ۲ قاشق چای خوری از خمیر دندان و یک قاشق چای خوری از پراکسید هیدروژن مخلوط کنید مخلوط را روی دندان‌ها پخش کنید و ۵-۱۰ دقیقه آن را رها کنید.

دندان‌ها را با مخلوط مسواک کنید و سپس به طور کامل با آب بشویید، برای حذف تمام پراکسید هیدروژن با خمیر دندان به طور منظم و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

۱۰ - خمیر دندان سفید کننده خانگی با اسانس‌های روغن

چه کاری باید انجام دهید:

مقدار مساوی از روغن نارگیل ارگانیک و جوش شیرین را با چند قطره روغن نعناع، اسانس نعناع یا روغن چوب دارچین مخلوط کنید، تا خمیر دندان ایجاد شود دندان‌ها را روزی دوبار مسواک بزنید.

۱۱ - خمیر دندان سفید کننده خانگی با زردچوبه

چه کاری باید انجام دهید:

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک و ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه ارگانیک با چند قطره از روغن نعناع، اسانس نعناع یا روغن چوب دارچین مخلوط کنید، تا خمیر دندان درست شود دندان‌ها را روزی دوبار مسواک بزنید.

۱۲ - سفیدی دندان با پوست پرتقال و نمک

چه کاری باید انجام دهید:

بخش سفید پوست پرتقال را، با نمک دریا بپوشانید سپس به آرامی بر روی دندان‌های خود به مدت ۲ دقیقه مالش دهید بعد آنرا بشویید و سپس برای حذف تمام مرکبات، به طور منظم با خمیر دندان و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

۱۳ - خمیر سفید کننده دندان توت فرنگی و جوش شیرین

چه کاری باید انجام دهید:

یک توت فرنگی بزرگ را برش دهید و له کنید و با ½ قاشق چای خوری جوش شیرین، هم بزنید تا صاف و مخلوط شوند مخلوط را بر روی دندان‌ها بپاشید و ۵ دقیقه صبر کنید. بشویید و سپس برای حذف تمام توت فرنگی با خمیر دندان به طور منظم و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

۱۴ - ساییدن پوست موز روی دندان، سفید کننده فوری دندان

چه کاری باید انجام دهید:

به آرامی یک قطعه کوچک از داخل پوست موز را برای دو دقیقه روی دندان‌های خود بمالید بشویید و سپس برای حذف تمامی موز با خمیر دندان به طور منظم و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها