اخیرا چغندر به عنوان یک غذای فوق‌العاده مورد توجه مردم و تحسین کارشناسان تغذیه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۷۹
هر روز چغندر بخورید!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چغندر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، شاید تبدیل به ابر انسان نشوید، اما با این وجود این سبزی باعث وقوع چنان اتفاقات فوق‌العاده‌ای در بدن شما می‌شود که خودتان هم احساس می‌کنید که دارید بهتر از گذشته کار کنید. این مطلب بعضی از کار‌های فوق‌العاده چغندر را مرور می‌کند.

عملکرد ورزشی‌تان بهبود می‌یابد

خوب، ممکن استن چغندر نتواند باعث شود که شما به تنهایی یک ساختمان را بسازید، یا ماشین‌های سنگین را بلند کنید، یا در آسمان شهر‌های بزرگ پرواز کنید؛ اما تحقیقات علمی نشان می‌دهند که اگر روزانه چغندر مصرف کنید، عملکرد ورزشی‌تان بهبود خواهد یافت.

در حقیقت در مطالعه‌ای که در نشریه تغذیه درج شده، محققان به دنبال یافتن اثرات آب چغندر در استقامت قلبی ورزشکاران، به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از آب چغندر به عنوان یک مکمل روزانه عملکرد قلب را در آستانه بی‌هوازی و فاکتورهایی، چون VO۲max بهبود می‌بخشد.

در این مطالعه خاطرنشان شده که آب چغندر را باید ۹۰ دقیقه قبل از تلاش ورزشی مصرف کرد. این ماده غذایی که ۲- ۳ ساعت طول می‌کشد تا کارایی‌اش به سطح اوج خود برسد، در صورت مصرف مستمر ثابت شده که عملکرد ورزشکاران را ارتقا می‌دهد.

انرژی بیشتری خواهید داشت

اگر بعد از مصرف چغندر قادر به عملکرد بهتر ورزشی باشید، پس یعنی سطح انرژی بالاتری نیز خواهید داشت.

در تحقیقی که در روزنامه تلگراف منتشر شده، آمده که افرادی که آب این سبزی ریشه قرمز را می‌نوشند، میزان نیترات موجود در خونشان دو برابر می‌شود.

با افزایش نیترات، ماهیچه‌ها کمتر از منبع اصلی انرژی خود استفاده می‌کنند. آب چغندر همچنین با کاهش جذب اکسیژن عضلات آن‌ها را به عضلات موثرتری بدل می‌کند.

وزن سالم‌تری خواهید داشت

اگر انرژی بیشتر و توانایی بیشتری برای انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشید، یعنی بدن سالم‌تری خواهید داشت، با وزنی سالم.

حالا با این کاری نداریم که اگر شما از آن‌هایی هستید که آب یا خود چغندر را می‌خورید، یعنی عادات غذایی سالم‌تری دارید و همین هم در این‌که دارای وزن سالم‌تری باشید، نقش مهمی دارد.

خلاصه می‌گوییم: اگر روزانه چغندر مصرف کنید، تغییرات مثبتی در وزن بدن شما رخ خواهد داد.

فشار خون پایین‌تری خواهید داشت

اگر ورزش می‌کنید و وزن بدن سالم‌تری دارید، فشار خون‌تان هم معمولا با این فاکتور‌ها مطابقت دارد و پایین است اما این سؤال وجود دارد که چغندر خود فشار خون را پایین می‌آورد، یا که به دلیل ورزش و شرایط سلامتی دیگر خود به خود فشارتان پایین است؟ خوشبختانه پاسخ این پرسش هم خوشحال‌کننده است. بله، تحقیقات نشان می‌دهند که چغندر فشار خون را پایین می‌آورد.

در حقیقت، تحقیقات نشان داده‌اند که چغندر نه تنها برای کاهش فشار خون مفید است، بلکه از آن هم بالاتر، یکی از راه‌های درمان مکمل برای فشار خون محسوب می‌شود. چغندر به دلیل داشتن مقدار بالای نیترات معدنی تأثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

جریان خون‌تان بهتر خواهد شد

یکی از دلایلی که چغندر باعث عملکرد بهتر ورزشی می‌شود این است که این سبزی احتمالاً می‌تواند رگ‌های خونی را باز کند و این باعث می‌شود جریان خون بهتری صورت گیرد. برخی از متخصصان حتی بر این عقیده‌اند که چغندر در افزایش توان جنسی مردان نیز نقش دارد.

در بهبود هضم غذا موثر است

مثل بیشتر سبزیجات چغندر هم پر از فیبر است. در حقیقت، فقط در یک فنجان چغندر ۳٫۸ گرم فیبر وجود دارد. این ۱۵٪ فیبر روزانه توصیه شده و مورد نیاز شما است؛ و همانطور که می‌دانیم نقش فیبر در جریان هضم غذا شگفت‌انگیز است و باعث می‌شود که آن مواد غذایی را به طور منظم در حال حرکت خود کنید.

خوابتان بهتر می‌شود

یک ماده مغذی اغلب دست کم گرفته شده که در بسیاری از گیاهان از جمله چغندر وجود دارد، کولین است.

کولین به حفظ ساختار غشا‌های سلولی و نیز به خواب کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که کولین در بهبود یادگیری و حافظه، کمک به انتقال تکانه‌های عصبی و همچنین در جذب چربی و کاهش التهاب مزمن نیز تاثیرات مثبتی دارد؛ بنابراین در اصل عنوان این بخش باید این می‌شد: «چغندر کولین دارد». اما شما نکته را گرفته‌اید دیگر!

صبر کنید، موارد بیشتری وجود دارد

قبل از اتمام کار و خرید چغندر خام یا سبزیجات به شکل آبمیوه، آگاه باشید که هر چیزی در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند اشکالاتی به بار آورد. چغندر یک نوشیدنی قوی است و در صورت مصرف زیاد می‌تواند هضم شما را به هم بریزد. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آب چغندر ممکن است باعث تجمع فلزاتی مانند آهن، مس، منیزیم و فسفر در کبد شود. پس اگر می‌خواهید از مزایای این گیاه فوق‌العاده بهره‌مند شوید، به اندازه و مسئولانه بخورید و بنوشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها