آکنه یک بیماری التهابی پوست است که موجب بروز جوش و ضایعات پوستی دیگر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۸۳۹۱
فرمول طبیعی برای درمان آکنه!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، طیف گسترده‌ای از روش‌های درمان بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به بهبود آکنه کمک کنند. با این وجود، برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به آکنه مفید باشند.

آکنه یک بیماری التهابی پوست است که موجب بروز جوش و ضایعات پوستی دیگر می‌شود. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است به درمان و پیشگیری از این شرایط کمک کنند.

آکنه یک بیماری پوستی رایج است که می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب طی دوران بلوغ رخ می‌دهد.

آکنه زمانی شکل می‌گیرد که غدد چربی روی پوست چربی بیش از حد تولید کرده و با باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. این منافذ مسدود شده پوست می‌توانند متورم شوند که به تشکیل جوش‌ها منجر می‌شود.

طیف گسترده‌ای از روش‌های درمان بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به بهبود آکنه کمک کنند. با این وجود، برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به آکنه مفید باشند.

در ادامه با این مواد مغذی که ممکن است به پیشگیری و درمان آکنه کمک کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

روی

روی یک ماده معدنی کلیدی برای سلامت بدن انسان است و در طیف گسترده‌ای از عملکرد‌های سلولی نقش دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عملکرد سیستم ایمنی بدن

- سنتز پروتئین و DNA

- بهبود زخم

- تقسیم سلولی

- فعالیت آنزیمی

سطوح ماده معدنی روی ممکن است در ابتلا به آکنه نیز نقش داشته باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ سطوح روی، ویتامین A، و ویتامین E در افراد دارای آکنه و بدون آکنه را مورد بررسی قرار داد.

پژوهشگران دریافتند که سطوح تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی در افراد مبتلا به آکنه به طور قابل توجهی پایین است. آن‌ها این گونه نتیجه گیری کردند که یک رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی می‌تواند به پیشگیری یا درمان آکنه کمک کند.

یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۳ نیز نشان داد که اشکال خوراکی و موضعی روی ممکن است به درمان آکنه کمک کند. پژوهشگران دریافتند روی با خواص ضد باکتری و ضد التهاب خود ممکن است برای کاهش آکنه مفید باشد. همچنین، روی ممکن است به کاهش تولید چربی روی پوست کمک کند.

افزودن روی به رژیم غذایی آسان است. از جمله منابع غذایی برای این این ماده مغذی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- غذا‌های دریایی مانند صدف چروک، خرچنگ و لابستر

- گوشت قرمز

- گوشت ماکیان

- غلات صبحانه غنی شده

- لوبیا‌ها

- مغزدانه‌ها

- غلات کامل

- محصولات لبنی

مکمل‌های روی نیز در دسترس هستند که پس از مشورت با پزشک خود می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید.

ویتامین A

ویتامین A نام یک گروه از مواد شیمیایی به نام رتینوئید‌ها است. این ویتامین در بسیاری از عملکرد‌های بدن از جمله موارد زیر نقش دارد:

- عملکرد سیستم ایمنی بدن

- بینایی

- تولید مثل

- ارتباط بین سلول‌ها

- عملکرد درست قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها

همچنین، ویتامین A به مقابله با فعالیت Propionibacterium Acnes، نوعی باکتری که نقش چشمگیری در ابتلا به آکنه دارد، کمک می‌کند.

برخی مطالعات این مساله را تایید کرده اند، اما همچنان به پژوهش‌های بیشتر برای درک بهتر آثار و چگونگی استفاده از ویتامین A برای درمان آکنه نیاز است.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین A می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جگر گاو

- برخی انواع ماهی، مانند شاه ماهی، سالمون و تن

- سبزیجات سبز برگ، مانند اسفناج و بروکلی

- پرتقال و سبزیجات زرد رنگ، مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو مسما

- میوه‌هایی مانند طالبی، زردآلو و انبه

- محصولات لبنی

- غلات صبحانه غنی شده

ویتامین A به صورت مکمل نیز در دسترس است که پس از مشورت با پزشک خود می‌توانید آن را مصرف کنید.

ویتامین D

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت استخوانی است.

همچنین، این ویتامین نقش مهمی در ارتباط بین سلول‌های عصبی و توانایی بدن برای مبارزه با میکروب‌ها ایفا می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که به این بیماری پوستی مبتلا نبودند، دارای سطوح پایین‌تری از ویتامین D هستند. این کمبود ممکن است عاملی در ابتلا به آکنه باشد.

بنابر مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ویتامین D از تحت تاثیر قرار گرفتن سلول‌های پوست توسط باکتری Propionibacterium Acnes پیشگیری می‌کند. این باکتری نقش چشمگیری در ابتلا به آکنه ایفا می‌کند.

نتایج این مطالعات نشان داده اند که ویتامین D ممکن است در درمان و پیشگیری از آکنه مفید باشد، اما همچنان به پژوهش‌های بیشتری برای درک بهتر این نتایج نیاز است.

زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن به طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند. امکان دریافت این ویتامین از رژیم غذایی نیز وجود دارد که از جمله منابع خوب برای این ماده مغذی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ماهی‌های چرب، مانند سالمون، تن و خالمخالی

- جگر گاو

- پنیر

- تخم مرغ

- قارچ

- غذا‌های غنی شده مانند شیر، آبمیوه و غلات صبحانه

مکمل‌های ویتامین D نیز در دسترس هستند که پس از مشورت با پزشک خود می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید.

درمان‌های طبیعی دیگر

بسیاری روش‌های درمان بدون نسخه برای بهبود آکنه در دسترس هستند که از آن جمله می‌توان به محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک اشاره کرد. گزینه‌های درمان تجویزی نیز در دسترس هستند.

از جمله درمان‌های طبیعی برای آکنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن درخت چای. برخی شواهد نشان داده اند که استفاده موضعی از روغن درخت چای می‌تواند به درمان آکنه با شدت خفیف تا متوسط کمک کند.

عصاره زرشک (باربری). نتایج یک مطالعه نشان داد که مکمل عصاره زرشک ممکن است برای درمان آکنه با شدت متوسط تا شدید در بزرگسالان مفید باشد.

نکته‌هایی برای پیشگیری

پیشگیری از آکنه همواره ممکن نیست، زیرا ممکن است شرایطی ارثی باشد. با این وجود، برخی روش‌ها به کاهش خطر ابتلا به آکنه و پیشگیری از آن کمک می‌کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شستشوی ملایم پوست برای پاکسازی چربی اضافه و سلول‌های مرده پوست. توجه داشته باشید که شستشوی بیش از حد می‌تواند پوست را تحریک کرده و موجب تشدید آکنه شود.

- استحمام پس از ورزش یا تعریق زیاد، زیرا تعریق می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ پوست شود.

- پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ که از تنفس پوست جلوگیری می‌کنند.

- استفاده از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی با فرمول ویژه که از انسداد منافذ پوست یا بروز آکنه پیشگیری می‌کنند.

شستشوی منظم مو با شامپو، به ویژه اگر نوع موی شما چرب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها