برای مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا، این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۱۱
هنگام آلودگی هوا این خوراکی‌ ها را بخورید

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بحث آلودگی هوا به یکی از داغ‌ترین موضوعات بخش سلامت تبدیل شده است، مشکلی که این روز‌ها گریبانگیر بسیاری از شهر‌های بزرگ و صنعتی ایران و به ویژه تهران است.

پایتخت نشینانی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوای بهتری را تجربه کنند، با بدترین کابوس خود در طول روز‌های سرد، خشک و بدون باران پاییز و زمستان مواجه هستند.

یکی از مهمترین ضروریات این روز‌های آلوده در کشورمان استفاده از مواد غذایی است که می‌تواند بدنمان را در برابر این آلودگی‌ها محافظت کند.

از این رو آگاهی از مواد غذایی که به این هدف کمک می‌کند بسیار ضروری است و ما در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

خوردن یک سیب در روز‌های آلوده معجزه می‌کند

روزانه یک سیب بخورید تا پکتین آن از شما در برابر سمیت سرب در هوا محافظت کند.

ویتامین‌هایی که بهترین دشمنان آلودگی هوا هستند

ویتامین‌های E و C بهترین دشمنان آلودگی هوا هستند. از این رو در روز‌های آلوده، خوردن منابع ویتامین ث مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را در هر کجا که باشید، فراموش نکنید.

ویتامین E هم در جوانه گندم، روغن نباتی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ‌های سبز، شیر، کره و زرده تخم مرغ یافت می شود.

شیر و لبنیات

در روز‌های آلوده برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش، باید مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.

شیر و لبنیات به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم مانع از جذب عناصر فلزی موجود در آلودگی هوا می‌شوند و پروتئین لبنیات در دستگاه گوارش می‌توانند با برخی عناصر فلزی که در هوای آلوده وجود دارد و از طریق تنفس وارد بدن می‌شوند ترکیب شوند و به دفع آن‌ها از بدن کمک کنند.

چای و قهوه بنوشید

برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوییدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده و آلاینده موجود در هوا بیشتر کنند.

مواد غذا‌یی سرشار از آنتی اکسیدان

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی هنگام ورزش و هنگامی که بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می‌کند تشکیل می‌شوند.

رادیکال‌های آزاد از انواع منابع محیطی، مانند دود سیگار، آلودگی هوا و نور خورشید هم منشا می‌گیرند.

این رادیکال‌ها می‌توانند باعث ایجاد «استرس اکسیداتیو» شوند که فرآیندی است که باعث آسیب سلول شود.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم و بتاکاروتن در طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم یافت می‌شود.

انواع فراورده‌های دریایی

یکی از مواد مغذی که در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین می‌شود و از این طریق میزان این ترکیبات زیانبار را در بدن به حداقل می‌رساند، روی است.

از این رو، متخصصان تغذیه مصرف غذا‌هایی که سرشار از این ماده مغذی هستند، بسیار توصیه می‌کنند. این موادغذایی شامل انواع فراورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم هستند.

سیر و پیاز دوست ریه های شما هستند

آلیسین موجود در سیر و پیاز به عنوان یک عامل طبیعی آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل می‌کند و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های تنفسی که باعث انسداد ریه‌های شما می‌شود، کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها