یک پژوهشگر طب سنتی گفت: خستگی به حالت ضعف موقت یا دائم، توان روحی و جسمی را برای انجام امور روزانه از افراد می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۳۶۸۸۳
دمنوش‌هایی که خستگی‌تان را رفع می‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین، داود حاج محمد خانی، محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه بیماری هایی مانند افسردگی و خواب آلودگی را جزو اثرات خستگی می‌دانند. اما نکته مهم این است که دلایلی، همچون خستگی ناشی از کار فیزیکی یا یک علت عصبی گذرا را نباید به عنوان بیماری به حساب آورد.

او افزود: از دلایل خستگی از نظر جسمی را می‌توان، غلبه خلط بلغم یا خلط دم (خون) دانست؛ که در تقسیم بندی امروزی شامل بیماری هایی مانند چربی خون، غلظت خون، فشار خون، پرخوری و کم خونی نام برد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: عدم ورزش و تحرک کافی، تغذیه نامناسب و نداشتن استراحت کافی از دیگر دلایل احساس خستگی است که برای رفع آن می‌توان با پرهیز از غذا‌های مولد خون مثل مصرف گوشت زیاد، مصرف غذا‌های سرد –چرب و شیرین به صورت همزمان و انجام منظم حجامت و اهدای خون استفاده کرد.

حاج محمد خانی افزود: غذا‌ها یا گیاهانی برای ایجاد و نشاط بدن در هر اقلیمی طرفداران خاص خود را دارد و علاوه بر آنکه نشاط آور و انرژی بخش برای بدن است، سبب رفع خستگی افراد می‌شود .

به گفته او دمنوش تیول، چای ترش، میوه نسترن، به لیمو، گل گاوزبان، سنبل الطیب، لیمو عمانی شربت گلاب و زعفران، نعناء، شربت بهار نارنج که برای رفع خستگی موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: افرادی که فشار خون بالایی دارید می‌توانند با تهیه دمنوش سماق، چای ترش و برگ زیتون و استفاده کرده و حس آرامش را به بدنشان هدیه دهند. همچنین اگر افرادی در حالت ضعف و خستگی از افت فشار خون رنج می‌برند، می‌توانند دمنوش بادرنجبویه و زعفران یا گاوزبان و گلاب را ترکیب و مصرف کنند.

او ادامه داد: افرادی که به واسطه مشکلات کلیوی احساس خستگی در بدنشان دارند، می‌توانند با مصرف دمنوش ناخنک، عناب، خارخاسک، از فواید این گیاهان بهره ببرند.

حاج محمد خانی بیان کرد: مصرف یک قاشق غذاخوری از ترکیب مساوی گیاهان قدومه شیرازی، بالنگ، تخم ریحان و تخم شربتی به رفع ضعف قوای جسمانی کمک می‌کند همچنین یک فنجان عرق بیدمشک و یا نسترن به همراه بادرنجبویه بسته به شرایط مزاج افراد می‌تواند در رفع خستگی اثرگذار باشد.

او با اشاره به بروز عارضه خستگی در افراد کم خون گفت: این افراد می‌توانند با معجون شیره انگور و آب هویج، حس خستگی را از بدنشان دور کنند؛ به این صورت که دو قاشق شیره انگور را در یک لیوان آب هویج مخلوط و سپس میل کنند. همچنین ترکیب دمنوش گل همیشه بهار، گزنه و پونه را با کمی عسل مخلوط و سپس میل کنند. البته افرادی که فشار خون دارند گیاه پونه را مصرف نکنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: اگر علت خستگی کار فیزیکی باشد افراد می‌توانند علاوه براستحمام و ماساژ از دمنوش آویشن، برگ تیول، چای بابونه، چای سبز و سیاه، شربت آبلیمو عسل با کمی گلاب استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها