برای داشتن ریشی پرپشت و جلوگیری از ایجاد طاسی نقطه‌ای برروی صورت رعایت راهکار‌هایی توصیه می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۰۰۳
فرمولی طلایی برای رویش ریش در آقایان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، رویش ریش در مردان همزمان با رسیدن به سنین بلوغ و دگرگونی‌های هورمونی روی می‌دهد، رویش ریش به معیار‌های مختلفی از جمله ژنتیک، وضعیت سلامت، تعادل هورمونی، تغذیه و مواردی از این دست بستگی دارد.

معمولاً همزمان با افزایش سن تار‌های موی ریش در آقایان ضخیم‌تر می‌شود و بخش بیشتری از صورت آنها را پوشش می‌دهد، اما یکی از مشکل‌های شایع رویش کم و نامنظم ریش، ریزش سکه‌ای در ریش یا کندی در رویش آن بوده که یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه آقایان به متخصصان پوست ومو است.

برای دارا بودن ریشی پرپشت و سالم با رشد سریع راهکار‌های مختلفی از سوی پزشکان به آقایان توصیه می‌شود، اما اولین گام صبور بودن است، زیرا زمان رویش مو‌های صورت بسته به ژنتیک هر فرد متفاوت است و ریش به روشی خاص و با سرعت مخصوص خودش رشد می‌کند.

برخی افراد اعتقاد دارند اصلاح سریع ریش با تیغ اصلاح سبب تحریک پوست و رویش سریع ریش می‌شود، اما هنوز هیچ مدرک پزشکی معتبری در این باره منتشر نشده است.

تنها اصلاح با فاصله کم صورت قبل از شروع رویش ریش در پسران می‌تواند سبب رشد سریع فولیکول‌ های مو شود.

برای کمک به رویش ریش، توصیه می‌شود آقایان روزانه حداقل دوبار صورت خود را با آب گرم شست و شو دهند تا فولیکول‌های مو از حالت انسداد خارج شوند.

شستشوی ریش با یک شامپوی ملایم به همراه آب گرم و در انتها آبکشی با آب سرد می‌تواند سبب تحریک فولیکول ها، کاهش خطر رشد باکتری و میکروب لابه لای فولیکول‌های مو و رشد سریع‌تر ریش‌ها شود.

ماساژ صورت با کمک نوک انگشتان دست به گونه‌ای که سبب تحریک پوستی نشود به میزان ده دقیقه در روز هم می‌تواند سبب تحریک و تقویت خون رسانی به فولیکول‌های مو و رشد ریش با سرعت بیشتر شود.

ما مراجعه به متخصص پوست می‌توانید از وضعیت رویش ریش خود بسته به سن و پس از انجام آزمایش خون و بررسی هورمون‌ها مطلع شوید. درصورت نیاز متخصص پوست شما را به متخصص غدد برای بررسی‌های بیشتر معرفی می‌کند.

برای بهبود سرعت رویش ریش، هفته‌ای یک بار صورت خود را با یک شوینده و پاک کننده ملایم تحت نظارت پزشک لایه برداری کنید.

لایه برداری صورت سبب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. امروزه روغن‌ها و انواع محلول‌های محرک برای تقویت و رویش ریش در بازار‌های جهانی وجود دارد که توصیه می‌شود برای مصرف آنها حتماً از پزشک متخصص راهنمایی ومشاوره بگیرد.

قبل از استفاده از هرمحصول شیمیایی یا حتی روغن گیاهی، ابتدا مقداری از آن را پشت گوش خود به مدت ۴۸ ساعت آزمایش کنید و در صورت نداشتن حساسیت و واکنش آلرژیک از آن استفاده کنید.

برخی از آقایان همزمان با دگرگونی‌های هورمونی درسنین بلوغ دچار آکنه صورت می‌شوند که در اینصورت باید از مصرف روغن برای تقویت ریش خودداری کنند، زیرا می‌تواند سبب تحریک پوست و ایجاد آکنه صورت شود.

افزون بر رسیدگی به ظاهر پوست، انجام ورزش و دارا بودن رژیم خوراکی سرشار از ویتامین‌های B۳، B۵، B۷ و B۹ هم در تقویت بدن و دارا بودن مو‌هایی سالم در بدن اثر گذار است.

پزشک متخصص پوست و مو در صورت نیاز، برای شما مکمل‌های خوراکی و ویتامینی حاوی گروه ویتامین B تجویز خواهد کرد تا سرعت رشد ریش شما افزایش پیدا کند.

از جمله مواد خوراکی مفید برای کمک به رویش و تقویت ریش می‌توان مصرف مرغ، گوشت گاو، کلم بروکلی، هویج، فلفل سبز، گوجه فرنگی، مرکبات، ماهی، لبنیات، آووکادو، غلات، آجیل و سبزیجات دارای برگ سبز را نام برد.

برای کمک به آب رسانی بدن و رشد فولیکول‌ های موی ریش به میزان کافی آب بنوشید و از مصرف مواد خوراکی فرآوری شده، دارای میزان بالای نمک، قند و چربی‌های غیرسالم و استعمال مواد دخانی خودداری کنید.

در طول هفته حداقل به میزان ۱۵۰ دقیقه تمرین‌های هوازی با شدت متوسط داشته باشد به طوری که ضربان قلب شما را بالا ببرد.

این کار سبب خون رسانی بهتر به بافت‌های بدن و جذب میزان کافی اکسیژن می‌شود که برای رشد مو‌های بدن اثربخش است.

داشتن استرس بسیارشدید و بالا درآقایان افزون برمو‌های سر، سبب ریش مو‌های ریش، ایجاد مناطق طاس در ریش و حتی افزایش احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی آلوپسی آره آتا می‌شود که در اثر آن ریزش سکه‌ای در موی سر و ریش ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات دگرگونی درسطح هورمون تستوسترون و DHT می‌تواند بر کم پشتی ریش اثربگذارد.

تستوسترون به دو نوع تقسیم می‌شود که به آنها T و DHT گفته می‌شود. سطح DHT برتراکم مو‌های ریش اثر دارد در حالی که T بر ضخامت مو‌های ریش اثر می‌گذارد.

هرگونه استفاده از دارو‌های هورمونی و روش‌های درمانی باید به طور مستقیم زیر نظر متخصص انجام شود. مصرف خودسرانه هرگونه دارو می‌تواند فرد را درمعرض طیف وسعی از عوارض جانبی ناخواسته قراردهد.

در نهایت در صورت نتیجه نگرفتن از راهکار‌های درمانی، کاشت و پیوند مو آخرین گزینه برای آقایانی است که تمایل به داشتن ریش دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها