یک متخصص فیزیوتراپی گفت: این عارضه بر روی مچ دست اغلب به اندازه یک نخود است اما گاهی بزرگتر هم می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۸۹۱۳
کیست‌های دردناکی که روی دست ظاهر می‌شوند!

به گزارش جام جم آنلاین، فرناز المعی‌نژاد، متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کیست‌های گانگلیونی مچ دست اظهار کرد: این کیست‌ها توده‌های خوش خیم و کوچک هستند که در امتداد تاندون (نواری محکم که عضله را به استخوان متصل می‌کند) یا مفصل رشد می‌کنند، شایع‌ترین محل بروز این کیست‌ها پشت مفصل مچ دست است، اما بر روی زانوها، مچ پا‌ها و انگشتان هم دیده می‌شوند.

او بیان کرد: کیست‌های گانگلیونی مچ دست اغلب به اندازه یک نخود هستند، اما گاهی قطرشان به ۲.۵ سانتی‌متر هم می‌رسد، داخل این کیست‌ها از مایعی شفاف و ژله مانند پر شده است، این کیست‌ها در هر سنی بروز پیدا می‌کنند، اما اغلب در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می‌شوند، در ۳۰ تا ۵۰ درصد از موارد این کیست‌ها به شکل خود به خود از بین می‌روند.

علائم کیست‌های گانگلیونی مچ دست

المعی‌نژاد افزود: این کیست‌ها به شکل برجستگی قابل توجه در پشت مچ دست ظاهر می‌شوند که نرم و ثابت هستند، اندازه این کیست‌ها تغییر می‌کند و گاهی محو، اما پس از مدتی دوباره نمایان می‌شوند، این کیست‌ها در بسیاری موارد دردناک هستند به ویژه کیست‌هایی که در پشت انگشتان دست ظاهر می‌شوند، درد این کیست‌ها با حرکت دادن مفصل افزایش پیدا می‌کند، کیست‌هایی که در امتداد تاندون عضلات رشد کرده عضلات درگیر را ضعیف می‌کنند، این کیست‌ها در پشت مفصل زانو هم به وجود می‌آیند.

این متخصص فیزیوتراپی درباره علت بروز کیست‌های گانگلیونی مچ دست تأکید کرد: علت این کیست‌ها هنوز ناشناخته است، اما برخی افراد اعتقاد دارند که بدن در پاسخ به ضربه یا فشار زیاد به بافت به دنبال فعالیتی طولانی، این کیست‌ها را می‌سازد.

او تصریح کرد: کیست‌های گانگلیونی مچ دست در بسیاری موارد خود به خود از بین می‌روند، با وجود این باید به پزشک مراجعه کنیم تا مطمئن شویم که این کیست‌ها نشانه‌ای از ابتلا به سایر بیماری‌ها نیست، در مواردی که کیست‌ها دردناک شده یا مزاحمتی برای حرکت مفصل مچ دست ایجاد کرده‌اند یا احساس گزگز و سوزن سوزن شدن را به وجود آورده‌اند، مراجعه به پزشک ضروری است.

المعی‌نژاد گفت: کیست‌های گانگلیونی مچ دست در بسیاری موارد نیاز به درمانی خاص ندارد، اما اگر این کیست‌ها ملتهب و دردناک شوند یا در تحرک مفاصل محدودیت ایجاد کرده باشند، پزشک استفاده از مچ بند، مصرف دارو‌های ضد التهاب و فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌کند، در برخی موارد هم با سرنگ، مایع درون این کیست‌ها تخلیه یا به کمک عمل جراحی آنها به طور کامل برداشته می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی اظهار کرد: در ۵۰ درصد از موارد کیست‌های گانگلیونی مچ دست، خود به خود از بین می‌روند، اما امکان عود آنها هم وجود دارد، انجام تمرین‌های ورزشی زیر برای تقویت عضلات مچ دست به ویژه در افرادی که فعالیت تکراری روی مچ دست انجام می‌دهند، پیشنهاد می‌شود.

چهار تمرین ورزشی برای بهبود کیست‌های گانگلیونی مچ دست

او تصریح کرد: در تمرین نخست فرد باید ساعد دست را روی میز تکیه دهد سپس دست را از مچ روی لبه میز قرار دهد و به آرامی انگشتان خود را به سمت بالا حرکت دهد و آنها را ۵ ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این حرکت باید ۱۰ بار تکرار شود.

المعی‌نژاد گفت: در تمرین دوم فرد باید آرنج خود را صاف کند سپس کف دست را رو به بالا گرفته و با دست مقابل به آرامی انگشتان را به سمت خود بکشد و آنها را ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این حرکت باید ۵ بار تکرار شود.

این متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: در تمرین سوم فرد باید کف هر دو دست را روی میز قرار دهد و در حالتی که آرنج دست‌ها صاف است، به آرامی وزن خود را به دست‌هایش منتقل و این حرکت رفت و برگشتی را ۳۰ شماره تکرار کند.

او یادآوری کرد: در تمرین چهارم فرد باید یک بطری آب معدنی کوچک پر از آب را در دستان خود نگه دارد و مطابق تصویر آن را به آرامی به سمت بالا بیاورد در حالی که آرنج به طور کامل صاف است و ۵ ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این حرکت باید ۱۰ بار تکرار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها