هشت ساعت خواب شبانه به طور منظم یکی از بخش‌های اساسی یک برنامه‌ روزانه‌ مناسب و سلامت بخش محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۵۸
فواید حیرت‌انگیز ۸ ساعت خواب شبانه

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات نشان داده داشتن هشت ساعت خواب شبانه به طور منظم یکی از بخش‌های اساسی یک برنامه‌ روزانه‌ مناسب و سلامت بخش محسوب می‌شود.

کمبود خواب می‌تواند اثرات جدی‌ای روی سلامت ذهنی، عاطفی و فیزیکی داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم ببینم اگر هر شب هشت ساعت بخوابیم دقیقاً چه اتفاقی در بدن ما رخ خواهد داد.

۱- چیز‌های جدید را سریع‌تر یاد خواهید گرفت

اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، این مسأله روی توانایی تمرکزتان بر مهارت‌های جدید و به خاطر سپردن چیز‌های تازه تأثیر خواهد گذاشت. دانشمندان پی برده اند ما اطلاعات جدیدی که طی روز دریافت می‌کنیم را در خواب پردازش می‌کنیم. به عبارتی دیگر، ذهن و بدن ما صبح‌ها بعد از داشتن یک خواب مناسب، نسبت به شب قبل یعنی زمانی که هنوز سر بر بالش نگذاشته ایم، وضعیت بهتری دارد.

۲- هوشیاری بیشتری خواهید داشت

داشتن خواب کافی به طور منظم باعث می‌شود، مهارت‌های مربوط به تمرکز، توجه و حل مسأله، وضعیت مناسبی داشته باشند. در این شرایط می‌توانید واضح‌تر فکر کنید و سریع‌تر تصمیم بگیرید.

۳- وزن خود را راحت‌تر کنترل خواهید کرد

تحقیقات نشان داده هنگام خواب، هورمونی در بدن به اسم لپتین تولید می‌شود، که به بدن می‌گوید که ما سیر هستیم و به غذا احتیاج نداریم. اگر خواب کافی نداشته باشیم، تعادل این هورمون برهم می‌خورد و در طول روز درگیر هوس‌های غذایی می‌شویم.

۴- به فرد سالم تری تبدیل خواهید شد

دانشمندان پی برده اند داشتن خواب کافی نه تنها اضطراب را کاهش می‌دهد، بلکه جلوی ریسک بالا رفتن فشار و کلسترول خون را می‌گیرد. به علاوه، کمبود خواب ممکن است انواع مختلفی از مشکلات مرتبط با قلب را به دنبال داشته باشد.

۵- ممکن است جلوی ابتلا به دیابت را بگیرد

پژوهش‌ها نشان داده عامل خواب تأثیر زیادی بر تنظیم قند خون و حساسیت به انسولین دارد و در نتیجه، جلوی بروز دیابت نوع دو را می‌گیرد. از قرار معلوم، مرحله‌ی موسوم به خواب عمیق، به ویژه نقش اساسی‌ای در این مسأله دارد و اگر مدت زمان خواب خود را کم کنید، به احتمال زیاد این مرحله‌ی مهم را از دست خواهید داد.

۶- سرماخوردگی تان زودتر خوب خواهد شد

اگر متوجه شده اید که وقت‌هایی که بیمار هستید احساس خواب آلودگی می‌کنید، باید بدانید که این مسأله بی دلیل نیست. تحقیقات ثابت کرده بدن ما وارد فاز خواب می‌شود تا التیام پیدا کند. در همین فاز خواب است که سیستم ایمنی بدن بیشترین تأثیرگذاری را در مقابله با باکتری‌ها پیدا می‌کند.

۷- پوست بهتری خواهید داشت

وضعیت پوست یکی از مشخصه‌های سالم بودن یا نبودن ما است. شاید بتوانیم پوست خود را با مواد آرایشی بپوشانیم، اما نمی‌توانیم آن را فریب دهیم. پوست بزرگ‌ترین اندام بدن به شمار می‌رود و دائماً در معرض آب و هوا، پرتو‌های فرابنفش، گرد و غبار و نور خورشید قرار دارد. اما وقتی در خواب هستیم، پوست خودش را ترمیم می‌کند.

۸- رانندگی ایمن تری خواهید داشت

برای همه‌ی ما پیش آمده که وقتی بسیار خسته بودیم، با هر مسأله‌ی کوچکی از کوره در رفتیم. تحقیقی نشان داد رانندگانی که کمبود خواب داشتند، بیشتر شبیه به رانندگان مست رانندگی می‌کردند.

۹- تعادل بیشتری خواهید داشت
اگر خواب کافی داشته باشید، از هماهنگی بیشتری در حرکات و تعادل بهتری برخوردار خواهید شد، مسأله‌ای که جلوی وقوع هر گونه صدمه‌ی فیزیکی و سانحه‌ای را می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها