سکته قلبی به معنای مسدود شدن رگ‌های قلبی است که در آن قسمتی از عضله قلب از بین می‌رود در نتیجه سکته قلبی رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۷۵
پیش از آنکه دیر شود نشانه‌های این بیماری مرگبار را بشناسید

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، خون از طریق شریان‌ها غذا و اکسیژن را در دسترس سلول‌های اعضای بدن قرار می‌دهد؛ در این بین عضله قلب برای خون‌رسانی به اعضای بدن به‌صورت مستقل و دائم به ذخیره اکسیژن نیاز دارد، در سطح قلب ۲ شریان اصلی تغذیه کننده عضله قلب به نام عروق کرونر راست و چپ قرار دارند که عضله قلب اکسیژن و مواد مغذی خود را از طریق انشعابات این شریان‌ها بدست می‌آورد.

با رسوب تدریجی کلسترول و سایر مواد چربی موجود در خون در دیواره داخلی شریان‌ها، پلاک‌هایی ایجاد می‌شود که به سفت و سخت شدن جدار شریان در آن منطقه منجر خواهد شد؛ به این شرایط آترواسکلروز یا تصلب شرائین می‌گویند.

رسوب چربی در شریان به‌صورت طبیعی از کودکی آغاز می‌شود؛ البته ممکن است همه شریان‌ها دچار تصلب شوند، اما در این بین شریان‌های کرونر قلب و شریان‌های مغزی از همه مهمتر هستند؛ با رسوب مواد چربی در عروق کرونر قلب در طول زمان به‌تدریج پلاک‌های شکل گرفته ضخیم‌تر شده و داخل شریان‌ها را تنگ و باریک کرده و در نهایت جریان خون عضله قلب را کم یا در نهایت متوقف خواهند کرد؛ به حالتی که خون ناکافی به عضله قلب می‌رسد کم خونی عضله قلب یا ایسکمی می‌گویند که این وضعیت سبب ایجاد درد قلبی می‌شود.

اگر سطح پلاک‌های چربی در دیواره شریان ترک خورده یا زخمی شود، به علت عبور خون در رگ کم کم روی آن سطح، لخته خون تشکیل می‌شود؛ اگر یک لخته خون در شریان باریک و به‌طور کامل مسیر جریان خون را مسدود کند، چون عضله قلب از اکسیژن محروم می‌شود، آسیب می‌ببیند و بخشی از بافت عضله قلب که توسط آن شریان تغذیه می‌شود، می‌میرد پزشکان به این وضعیت حمله قلبی یا در اصطلاح پزشکی به علت آسیب دائمی عضله قلب، سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) می‌گویند.

علائم بروز حمله قلبی چیست؟

احساس پری، احساس فشار آزار دهنده، سنگینی، ناراحتی یا درد در وسط قفسه سینه که بیشتر به‌طور ناگهانی رخ دهد و به مدت طولانی برای بیش از چند دقیقه (۲ دقیقه) ادامه یابد از علائم بروز حمله قلبی هستند، به‌خصوص اگر درد به شانه‌ها، گردن یا بازو‌ها، گلو و فک پایین منتشر شود؛ گاهی افرادی که دچار درد قلبی می‌شوند این درد و ناراحتی را به‌صورت احساس فشار ناشی از ایستادن فردی بر روی قفسه سینه یا احساس فشار ناشی از پیچیدن طناب بدور قفسه سینه شرح می‌دهند.

سایر نشانه‌ها شامل احساس سبکی سر، سرگیجه شدید بدون علت، غش، تنگی نفس (درحال استراحت یا در حال فعالیت)، عرق کردن و ناراحتی معده هستند و ممکن است همراه با درد سینه یا تنگی نفس حالت تهوع نیز رخ دهد؛ باید بخاطر داشت همیشه در حمله قلبی تمام این علائم با هم رخ نمی‌دهد و ممکن است در هر فرد نشانه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

بطور معمول درد و ناراحتی بسیار شدید است، اما در بعضی موارد ممکن است شدت درد معمولی باشد و گاهی نیز بیمار بعلت خفیف بودن نشانه‌ها از درخواست کمک خودداری کند؛ ممکن است در بعضی از بیماران درد سینه وجود نداشته باشد و فقط نشانه‌هایی از درد در بازو یا
گلو داشته باشند.

درد‌های تیر کشنده جزء علائم قلبی نیستند

به‌طور معمول درد‌های تیر کشنده جزء علائم قلبی نیستند؛ درد ناگهانی یا ناراحتی سینه نه تنها برای خود بیمار ترسناک است بلکه برای اطرافیان فرد نیز نگران کننده است، اغلب اوقات وقتی مردم دارای نشانه ها‌ی حمله قلبی هستند، بطور طبیعی منکر این اتفاق می‌شوند و امیدوار هستند که این وضعیت مربوط به شرایط دیگری مانند مشکل سوء هاضمه یا کشیدگی عضلانی سینه باشد، در نتیجه در رفتن به بیمار ستان تاخیر می‌کنند.

این کار می‌تواند مرگ آور باشد، زمان در این واقعه بسیار حیاتی است و هر دقیقه برای رسیدن به بیمارستان یا برای دریافت کمک پزشکی ارزش دارد؛ هر چه درمان زودتر انجام شود، عضله قلب کمتر آسیب می‌بیند و احتمال بقا افزایش می‌یابد، اگر هر یک از علائم هشدار دهنده حمله قلبی وجود داشته باشد، دقایق حیاتی نباید تلف شود، باید سریعتر اقدام کرد.

علت بروز سکته قلبی چیست؟

سید هاشم سزاوار فوق تخصص آنژیوگرافی و متخصص قلب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سکته قلبی به معنای مسدود شدن رگ‌های قلبی است که در آن قسمتی از عضله قلب از بین می‌رود در نتیجه سکته قلبی رخ می‌دهد؛ در این بیماری رگ به طور ناگهانی مسدود می‌شود که پلاک داخل عروق پاره شده و یک لخته در رگ می‌نشیند.

وی ادامه داد: بیماری سکته قلبی اغلب منجر به از بین رفتن فرد می‌شود و یا ممکن است قسمت بزرگی از عضله قلبی از بین برود و عوارض دیگری ممکن است داشته باشد؛ عوامل خطرسازی وجود دارد که می‌توانند زمینه ساز سکته قلبی شوند.

این فوق تخصص آنژیوگرافی بیان کرد: مصرف دخانیات، فشار خون بالا، بیماری قند، وزن بالا، آلودگی‌ها، تغذیه نامناسب، سابقه قامیلی، چربی خون بالا، کم تحرکی از مواردی هستند که به سکته قلبی منجر خواهند شد.

سزاوار گفت: درد قفسه سینه شایع‌ترین علائم سکته قلبی است که فرد بیشتر در ناحیه میانی سینه احساس درد، احساس فشار قفسه سینه همراه با انتشار به دو دست، انتشار به پشت و همراه با تهوع و استفراغ است؛ سکته قلبی در سال‌های اخیر در بین جوانان شیوع زیادی داشته که منجر به مرگ آن‌ها شده است و باید سعی کرد از این بیماری پیشگیری کنیم.

وی درباره راه‌های پیشگیری از سکته قلبی ادامه داد: برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود عوامل خطر را کنترل کنیم، این عوامل خطر شامل مصرف دخانیات، استرس، آلودگی، وزن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است؛ بیماری‌های زمینه‌ای شامل چربی خون، فشار خون، دیابت، وزن بالا و غیره است که در قدم اول باید این بیماری‌ها را درمان کنیم که باعث می‌شود عوارض سکته قلبی کاهش یابد.

این فوق تخصص آنژیوگرافی تشریح کرد: اگر فردی علائمی شبیه سکته قلبی را داشت باید سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کند چراکه هر چه زودتر نسبت به درمان اقدام کنیم می‌توانیم از مرگ جان سالم به در ببریم قابل ذکر است درد در قفسه سینه شایع‌ترین علائم سکته قلبی است و توصیه می‌شود افراد به محض احساس درد در قفسه سینه به پزشک مراجعه کنند خوب است بدانیم در پیش آگاهی سکته قلبی از شروع علائم تا درمان زمان از دست رفته مهم است و نباید زمان را از دست بدهیم.

سزاوار بیان کرد: استرس یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز سکته قلبی است و توصیه می‌شود استرس را در قدم اول کاهش دهید شهرنشینی یکی دیگر از عوامل بروز سکته قلبی است از این رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از سکته قلبی استرس را از خود دور کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها