یک متخصص سرطان گفت: درصورت مشاهده توده یا ضایعه‌ای کوچک و غیر طبیعی در سینه فرد باید به پزشک مراجعه شود.
کد خبر: ۱۲۰۳۴۹۳
علائم تشخیص سرطان سینه در آقایان/ حساسیت‌های پوستی را جدی بگیرید

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، فاطمه اصفهانی فوق تخصص سرطان حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: سرطان سینه در آقایان بیماری نادری است که در صورت وجود یک توده یا ضایعه‌ای کوچک در هر دو سمت سینه بسیار خطرناک خواهد بود.

وی گفت: هر مورد غیرطبیعی در سینه به خصوص در آقایان که خیلی راحتر قابل تشخیص و لمس است، باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی اوقات ترشحات غیر عادی از نوک سینه خارج می‌شود که ممکن است شبیه یک‌ زخم یا به صورت خارش و سوزش باشد.

اصفهانی در ادامه گفت: حتی یک آلرژی پوستی، قرمزی و حساسیت هم می‌تواند نشانه‌هایی از شروع یک سرطان سینه باشد.

وی گفت: عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه در مرد‌ها می‌تواند ژنتیک و حتی استرس باشد؛ افراد درجه یک خانواده مانند مادر، خواهر، خاله، اگر به سرطان سینه مبتلا باشند، حتما افراد آن خانواده هم در معرض خطر سرطان خواهند بود؛ در این خانواده‌ها سرطان پروتستات در آقایان و سرطان تخمدان در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ هم شایع است.

وی افزود: برخی از عواملی که در مورد سرطان سینه در خانم‌ها نقش دارد در آقایان ثاثیری ندارد زیرا آقایان همانند خانم‌ها دارای هورمون‌های عادت ماهانه یا شیردهی نیستند.

وی ادامه داد: عواملی همانند سیگار کشیدن و آلاینده‌های محیطی و تغذیه‌ای می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی بیماری داشته باشند.

اصفهانی درباره استرس گفت: استرس دراز مدت و دائمی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و از این رو تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت این نوع بیماری دارد و به خصوص در شهر‌های صنعتی و در حال پیشرفت به روند بیماری سرعت زیادی می‌بخشد.

وی در ادامه گفت: سرطان سینه در آقایان سیر صعودی دارد و کمتر قابل درمان است اما درصد بروز این بیماری در آقایان کمتر از خانم‌هاست.

اصفهانی درباره درمان و پیشگیری آن گفت: فرد مبتلا به سرطان، آزمایش و سونوگرافی می‌دهد تا تشخیص داده شود که امکان جراحی وجود دارد یا نه، اگر قابل جراحی باشد جراح توده را برداشته و زیر بغل را کاملا پاک سازی می‌کند.

وی در ادامه گفت: ممکن است بعد از جراحی ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی هم چنان ادامه داشته باشد، اما برخی افراد به یکی از این مراحل نیاز پیدا می‌کنند به شرایط بیمار بستگی دارد.

اصفهانی درباره ارتباط میان گیرنده‌های هورمونی با سرطان سینه گفت: گیرنده‌های هورمونی روی سلول‌های سرطانی اندازه گیری می‌شود؛ اگر گیرنده‌های هورمونی مثبت باشد به روش خوراکی و دارو‌های هورمونی به بیمار تزریق می‌شود، بعد از درمان هم بیمارباید تحت مراقبت پزشک باشد.

وی تاکید داشت: افرادی که در خانواده‌های مبتلا به سرطان سینه زندگی می‌کنند، باید توجه کافی به این موضوع داشته باشند، که ممکن است به آن بیماری دچار شوند پس باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه کنند، تا هرچه سریع‌تر این بیماری شناسایی و جلوی روند پیشرفت آن گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها