یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: اگر والدین در زمینه بلوغ آگاهی صحیحی نداشته باشند و یا با وجود آگاهی نتوانند اطلاعات را به‌ درستی به فرزندان خود منتقل کنند، کودکان آنان در نهایت دچار بلوغ زودرس می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۲۴۷۲
عوارض بلوغ زودرس چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مونا فلسفی، روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه دوران بلوغ زمان طوفان فشار، پرخاشگری و استقلال‌طلبی است، اظهار کرد: در سن بلوغ نوجوانان خود را از بقیه متمایز می‌دانند و تصور می‌کنند کار‌هایی که انجام می‌دهند آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند.

باتوجه به اینکه انزوا طلبی خاص دوران بلوغ است، نوجوانان علاقه دارند در این دوران تنها باشند چراکه آن‌ها به دنبال هویت جنسی خود هستند؛ لذا والدین نباید در دوران بلوغ به فرزندانشان فشار بیاورند.

وی با بیان اینکه بلوغ جسمانی در دختران در سن ۱۱ و نیم سالگی و در پسران در سن ۱۳ و نیم سالگی اتفاق می‌افتد، گفت: اگر دختران پیش از هشت سالگی و پسران پیش از ۹ سالگی وارد بلوغ شوند، دچار بلوغ زودرس شده‌اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در حال حاضر سن بلوغ حدود یک سال و نیم کاهش پیدا کرده است و هنوز علت دقیقی برای بروز بلوغ زودرس پیدا نشده است، اما به نظر می‌رسد نوعی تغییر همگانی در روند رشد نسل بشر در حال وقوع است.

بنابر اظهارات این متخصص روانشناس و طبق تحقیقات انجام شده، سن بلوغ در گذشته در کشور‌های آمریکا و ژاپن حدود ۱۲ الی ۱۴ سال بود که در حال حاضر این رقم به سن دبستان کاهش پیدا کرده است.

فلسفی رژیم غذایی نامناسب، استفاده از غذا‌های فرآوری شده مانند کنسروها، چاقی، درمان‌های هورمونی جهت افزایش قد، جهش ژنی، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، تماشای بیش از اندازه تلویزیون، استفاده بیش از حد کودکان از فضای مجازی و حضور کمرنگ پدر در خانواده را از عوامل بروز بلوغ زودرس در ایران و دیگر کشور‌های جهان دانست.

به گفته وی، اگر والدین در زمینه بلوغ آگاهی صحیحی نداشته باشند و یا با وجود آگاهی نتوانند اطلاعات را به‌درستی به فرزندان خود منتقل کنند، کودکان آنان در نهایت دچار بلوغ زودرس می‌شود. این درحالیست که بلوغ زودرس موجب بروز رفتار‌های ریسک‌پذیر و پرخطر جنسی در آینده خواهد شد.

این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه چاقی، کوتاهی قد، افسردگی، مشکلات رفتاری و روانی، فعالیت‌های جنسی زودهنگام و پرخاشگری را از عوارض بلوغ زودرس دانست و گفت: والدین می‌توانند جهت پیشگیری صحیح از بلوغ زودرس در کودکانشان برنامه‌هایی مانند کاهش استفاده از گوشت قرمز، رژیم غذایی مناسب، استفاده از پروتئین‌های مورد نیاز سن کودکان، استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی و کنسروی، ایجاد محیط شاد، استحکام خانواده، تعدیل وزن و چک کردن میزان چربی کودکشان را مد نظر قرار دهند.

فلسفی با بیان اینکه حضور پدر در کنار دختر در دوران بلوغ نقش موثری دارد، اظهارکرد: باتوجه به اینکه دختران به دلیل تغییرات ظاهری، در این دوران اعتماد به نفسشان کاهش می‌یابد و این تغییرات جسمی عوارض روانشناختی متعددی برای آن‌ها ایجاد می‌کند، لذا حضور والدین از جمله پدر در کنار کودکان نقش موثری در تربیت آنان دارد.

این روانشناس کودک و نوجوان در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه والدین باید جهت تربیت مناسب فرزندان خود تربیت جنسی را مد نظر داشته باشند، تصریح کرد: برخی والدین تصور می‌کنند تربیت جنسی فرزندان یعنی صحبت کردن درباره رابطه جنسی با آنان این در حالیست که تربیت جنسی یعنی والدین از سنین ۲ تا ۳ سالگی کودکان را تا حدودی با اندام خصوصی و حریم شخصی آشنا و آماده کنند تا از آسیب‌های آینده جلوگیری شود.

وی افزود: اغلب کودکان در سنین ۳ الی ۵ سالگی درباره اینکه چطور به وجود آمده‌اند، کنجکاوی دارند، اما اغلب والدین در مواجهه با این سوال فرزندان خود را تنبیه می‌کنند، حال آنکه کودکان درنهایت به اشتباه و با کنجکاوی بیش از اندازه این موضوع را از همسالان خود می‌آموزند؛ لذا والدین باید با فرزندان خود به صورت دوستانه درباره این مسائل صحبت کنند.

بنابر اظهارات فلسفی کودکان باید از والد همجنس خود تربیت جنسی را بیاموزند تا بتوانند نقش جنسیتی خود را به درستی ایفا کند به‌طوری که پیش از سن بلوغ باید کودکان علائم بلوغ را بدانند و نسبت به آن آگاه باشند. به‌طور مثال اگر دختران از عادت ماهیانه بعد از سن بلوغ آگاهی نداشته باشند، دچار استرس خواهند شد، به همین دلیل والدین باید فرزندان را در زمینه مسائل جنسی در مسیر درست هدایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها