یک متخصص فیزیولوژی و تغذیه ورزشی معتقد است: کمبود ویتامین‌ها نمی‌تواند منجر به بروز خستگی در ورزشکاران شود، مهم‌ترین عامل بروز خستگی در ورزشکاران کاهش ذخایر قندی یا گلیکوژن عضلات است.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۷۷
عدم تاثیر ویتامین‌ ها در رفع خستگی ورزشکاران

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر غلامرضا جهانی در گفتگو با ایسنا درباره تأثیر ویتامین D در رفع خستگی ورزشکاران گفت: نه تنها ویتامین D بلکه سایر ویتامین‌ها نیز در رفع خستگی ورزشکاران تأثیر خاصی ندارند. ویتامین D تنها سبب استحکام استخوان‌ها، جذب بهتر کلسیم در بدن و رفع نرمی استخوان می‌شود. متأسفانه در بسیاری از مدارس فوتبال و باشگاه‌های بدنسازی می‌بینیم بدون اطلاع دقیق نسبت به وضعیت تغذیه نوجوانان و جوانان ویتامین‌هایی به آنها تجویز می‌کنند که در بعضی مواقع می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه کمبود ویتامین‌ها نمی‌تواند منجر به بروز خستگی در ورزشکاران شود، گفت: شاید مصرف ویتامین‌ها باعث بهبود عملکرد ورزشکاران شود، اما در کاهش و یا رفع خستگی پس از ورزش تأثیر خاصی ندارد. مهم‌ترین عاملی که سبب بروز خستگی در ورزشکاران می‌شود، کاهش ذخایر قندی یا گلیکوژن عضلاتی است بنابراین به ورزشکاران توصیه می‌شود که قبل از شروع ورزش از کربوهیدرات با شاخص پایین و در جریان تمرینات و پس از اتمام ورزش از کربوهیدرات با شاخص بالا استفاده کنند تا دچار خستگی نشوند.

این متخصص فیزیولوژی و تغذیه ورزشی در پایان گفت: بهتر است ورزشکاران قبل از استفاده از هرگونه ویتامین در ابتدا آزمایش بدهند و سپس نسبت به مصرف آن اقدام کنند، مصرف ویتامین بدون تجویز پزشک متخصص نه تنها کارایی ورزشکار را افزایش نمی‌دهد، حتی امکان دارد تأثیرات نامطلوبی نیز بر ورزشکار بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها