یک شرکت دانش بنیان در کشورمان موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شده است که قادر به تشریح کالبد بدن انسان به صورت مجازی است.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۴۴
کالبدشناسی بدن انسان به کمک فناوری ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، آشنایی با بدن انسان همواره یکی از مشکلات محققان این عرصه است..

هرچند برخی کشورها مانند هند از فروش اجساد مردگان خود برای فرآیندهای علمی‌ کسب درآمد دارند، اما این روند یک امر طبیعی محسوب نمی‌شود. پس علم روز دنیا تلاش دارد به سمت مجازی شدن این عرصه پیش رود.
در همین راستا یک شرکت دانش بنیان در کشورمان دستگاه کالبدنما را طراحی کرده است که می‌تواند به‌طور دقیق بدن انسان را بازسازی کند و عمل تشریح روی آن صورت دهد.
به گفته پیمان جعفری مدیرعامل این شرکت، دستگاه کالبدنما می‌تواند جسد مجازی را با دقتی معادل 2 دهم میلی‌متر یعنی مشابه کالبد واقعی بدن انسان برش دهد.
براساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دستگاه در جنین‌شناسی نیز کاربرد دارد، چراکه جنین‌های از 15 تا 60 روزه مختلفی اسکن شده‌اند که با استفاده از دستگاه اجزای مجازی آنها تفکیک ‌شده و این تحقیقات امکان مشاهده و آشنایی با ریزترین جزئیات جنین را برای محققان فراهم می‌آورد.
به گفته جعفری ، دستگاه کالبد نما می‌تواند خروجی هر دستگاه را تصویربرداری کرده و در قالب تصویر سه بعدی ارائه داده و برش بزند. به‌طوری‌که می‌توان تصویری از تومور مغزی را به‌صورت یک سر سه بعدی لود کرد، برش داد و اجزای تومور و مسیر آن را بررسی کرد.
به گفته وی، این دستگاه کاربرد دیگری هم دارد که با تلاش 100 نفر در 5 سال به بار نشسته است و آن رسم یک بدن واقعی انسان با ریزترین جزئیات است که برای آموزش دانشجویان کاربرد بالایی دارد.
جعفری با اشاره به این‌که ایران دومین کشور تولیدکننده دستگاه کالبد نما در دنیا است، گفت: نمونه خارجی این دستگاه معادل 139 هزار دلار (بیش از یک و نیم میلیاردتومان) است و نمونه ساخت ایران آن با قیمت 410 میلیون تومان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها