یک متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قرار گرفتن کودکان در معرض دود ناشی از مصرف سیگار و قلیان باعث عفونت گوش آنان می شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۳۲
دود دخانیات کودکان را دچار عفونت گوش می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، رضا منفرد افزود: عفونت گوش از شایعترین عفونت ها در کودکان است که به علت تهویه نامناسب هوا در ناحیه گوش میانی ایجاد می شود و با بسته شدن راه تنفسی، هوا به راحتی از مسیرش عبور نکرده و گوش دچار التهاب می شود.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف سیگار و قلیان و آلودگی هوا از مهمترین علل عفونت گوش در کودکان است. با تب همراه است و درد گوش باعث بی‌قراری کودک می‌شود.

منفرد ادامه داد: آلرژی و حساسیت، سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز باعث عفونت گوش کودکان شده و اگر به موقع درمان نشود باعث کاهش 30 درصدی شنوایی می شود.

این متخصص بیماری های عفونی کودکان تصریح کرد: عفونت گوش می‌تواند به دو صورت حاد یا مزمن ظاهر شود. نوع حاد این بیماری در کوتاه‌مدت به‌صورت دردناک ظاهر شده و نوع مزمن آن، آسیب‌های خود را در بلندمدت به گوش وارد و پرده گوش را پاره می کند.

منفرد اضافه کرد: عفونت گوش، کودکان تازه متولدشده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که بر اساس آمارهای جهانی، کودکانی که از سنین 6 تا 12 ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گفته وی، کم شنوایی یا اختلال در شنیدن، ایجاد اختلال در مهارت‌های گفتاری، عفونت جمجمه، مغز و بافت های مننژیت از عوارض عفونت گوش در کودکان است.

این پزشک خاطرنشان کرد: اگر این بیماری به‌خوبی درمان نشود، چرک گوش می‌تواند علاوه بر گوش‌درد به سایر اندام‌ها گسترش یابد و آنها را نیز درگیر سازد.

منفرد با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه کرد: کودکان باید از مکانهای شلوغ و دود زا دوری کنند و از سرماخوردگی آنها پیشگیری شود زیرا سرماخوردگی مبدا بخش زیادی از عفونت‌ها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها