بسیاری از علائم عادی همچون تنگی نفس یا خس خس سینه ممکن است نشانه انسداد مزمن ریوی باشند اما بسیاری از افرادی که به این بیماری دچارند حتی از آن با خبر هم نیستند.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۷۲
تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه‌ های خشک را جدی بگیرید

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، انسداد ریوی به مجموعه‌ای از مشکلات ریوی گفته می‌شود که در آن مجاری تنفسی باریک شده و باعث دشوار شدن تنفس و تخلیه هوای ریه‌ها در فرد می‌شود.

۲۱ نوامبر هر سال برابر با ۳۰ آبان به عنوان روز جهانی انسداد مزمن ریوی COPD تعیین شده است. بسیاری از مردم از مشکلات انسداد ریوی رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها حتی از این موضوع اطلاع ندارند که باعث شده با عوارض این بیماری دست و پنجه نرم کنند و از کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردار باشند.

برخی عوامل رایج انسداد ریوی، مصرف دخانیات، آلودگی هوا، مصرف تنباکو، آسم، آسیب‌های ریه، گرد و غبار و مواد شیمیایی و آلودگی‌های مکرر تنفسی هستند.

برخی از نشانه‌های این بیماری تنگی نفس، خس خس سینه، عفونت سینه، سرفه‌های خشک مزمن، و خسنگی هستند.

اگرچه انسداد مزمن ریوی درمان ندارد اما جایگزینی برخی عادات در سبک زندگی می‌تواند به بیماران کمک کند. تحرک کافی یکی از این عادت‌هاست.

فعالیت جسمانی روزمره برای سلامتی ضروری است. عادت به فعالیت روزمره می‌تواند به رفع تنگی نفس کمک کند.

پیاده‌روی، دویدن و ایروبیک فعالیت‌های مناسبی برای این بیماران به شمار می‌رود اما باید از ورزش در فضاهای آلوده یا پرجمعیت خودداری کنید.

ترک سیگار برای افرادی که به این بیماری دچار هستند ضروری است. این بیماران حتی باید از نزدیک شدن به افراد سیگاری هم خودداری کنند.

کنترل وزن بدن هم از دیگر نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. اضافه وزن انسداد ریوی را تشدید می‌کند. باید تا حد ممکن از چربی پرهیز کنید و غذای خانگی با فیبر و سبزیجات و پروتئین را جایگزین کنید.

استرس هم اثر منفی بر سلامتی دارد اما هر گونه استرسی از مسائل شخصی گرفته تا کاری و مالی برای بیماران انسداد ریوی مضر است. حتی می‌توانید تمرین‌های تنفسی، مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید.

مواد غذایی مثل زنجبیل، زردچوبه، آجیل، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و ماهی برای بیماران انسداد ریوی غذاهای خوبی به شمار می‌روند اما باید از شیر، غذاهای سوخاری، گوشت فراوری شده، رژیم کم سدیم، و سبزیجات پهن‌برگ (کلم و کاهو و…) پرهیز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها