محققان بر این باورند که حمام آب گرم ممکن است التهاب را کاهش داده و سوخت و ساز در بدن را بهبود دهد.
کد خبر: ۱۱۷۶۷۰۸
تاثیر حمام آب گرم بر سوخت‌وساز بدن

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در سال‌های اخیر تاثیرات حمام آب گرم و سونا مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته و تحقیقات فراوانی در مورد فوائد آن‌ها انجام گرفته‌است.

به تازگی محققان تحقیقاتی را انجام داده‌اند تا مشخص شود آیا حمام آب گرم می‌تواند بر اختلال‌های متابولیک از قبیل دیابت تاثیر داشته باشد؟

گروهی از محققان بر اساس تحقیقی که 20 ساله، دریافتند: حمام آب گرم در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. هرچند، چگونگی تاثیرگذاری آن مشخص نبود.

در این بررسی جدید، محققان انگلیسی به مطالعه دقیق‌تر این مکانیزم پرداختند. محققان این تئوری را مطرح کردند که تاثیر حمام آب گرم بر سوخت و ساز گلوکز بر محور واکنش‌های التهابی استوار است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد التهاب مزمن و در سطح پایین مقاومت انسولین را افزایش می‌دهد.

به بیان دیگر، التهاب توانایی سلول را در واکنش به انسولین کاهش داده و به خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند.

همچنین، حرکات ورزشی میزان التهاب را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود می‌دهد. پزشکان اغلب ورزش کردن را به منظور کاهش خطر ابتلا به اختلال‌های متابولیک توصیه می‌کنند اما تمامی افراد شرایط انجام حرکات ورزشی را ندارند.

به همین دلیل پیدا کردن روشی جایگزین برای بهبود حساسیت به انسولین در این افراد ضروری است.

در این بررسی محققان به مطالعه تاثیر حمام آب گرم بر افراد مبتلا به اضافه وزن که بیشتر آنان کم تحرک بودند، پرداختند.

هر یک از این افراد مدت یک ساعت حمام آب گرم با درجه 39 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند. همچنین نمونه خون این افراد قبل و بعد از حمام و سپس دو ساعت پس از آن گرفته شد.

این افراد در مدت زمان دو هفته 10 مرتبه حمام آب گرم را تجربه کردند. محققان مشاهده کردند حمام آب گرم موجب افزایش تولید نیتریک اکسید (NO) شده‌است. افزایش تولید نیتریک اکسید باعث کاهش فشار خون شده و به اعتقاد محققان دارای خواص ضد التهابی است.

همانطور که انتظار می‌رفت محققان مشاهده کردند حمام آب گرم موجب کاهش قند خون ناشتا و التهاب در بدن می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها