امروز در سراسر جهان، بار دیگر زنگ هشدار خودمراقبتی در برابر دیابت به صدا درمی‌آید تا به همه ما بگوید دیابت با کسی تعارف ندارد و در کمین به دام انداختن هر یک از ماست. شاید این تلاش بتواند در سال 2030 رتبه هفتم را برای دیابت بین شایع‌ترین بیماری‌های دنیا به دست آورد. برخی متخصصان، دیابت را مادر امراض نامیده‌اند؛ چرا که می‌تواند برای سلامت ارگان‌های مختلف بدن همچون چشم‌ها، کلیه‌ها، قلب و عروق خطرآفرین باشد.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۰۳
روز نقـدِ قنـد
شاید یادآوری این عوارض برای برخی از ما عادی به نظر برسد و کنترل قندخون را جدی نگیریم، اما اگر به خاطر بیاوریم که یکی دیگر از عوارض دیابت بی‌حس شدن عصب‌های پا، در نتیجه زخم و قطع عضو است، احتمالا مراقبت از خود را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم. در حال حاضر، بعد از تصادفات، زخم پای دیابت شایع‌ترین علت قطع عضو است. دلیل بالا بودن آمار مبتلایان به زخم پای دیابت و قطع عضو را از دکتر حسین صمدانی‌فرد، متخصص غدد جویا شدیم تا به مبتلایان بیشتری در مراقبت از سلامت پاهایشان کمک کنیم.

یکی از عوارض بسیار مهم بالا بودن قند خون به مدت طولانی، تخریب سیستم عصبی است. تخریب شدن اعصاب پا به مرور باعث اختلال در عرق و چربی پوست، ایجاد فشار غیرطبیعی در استخوانها، مفاصل و در نتیجه باعث بیحسی و ایجاد زخم در پوست پا میشود.

تخریب سیستم عصبی

افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند و مراقبتهای آنها برای کنترل قند خون ضعیف است، بیشتر در معرض تخریب عصب پاها قرار دارند. در چنین شرایطی بیمار قادر به درک حس وضعیت پاها و انگشتان خود نیست؛ آنچنان که فرد قادر به حس جراحتهای پا بر اثر بریدگی، خراش و تاول نیست. به همین دلیل زخمهای ایجاد شده در پا چنانچه بموقع درمان نشود، زمینه عفونت را فراهم میکند و با توجه به اینکه دیابت باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود، عفونت زخم‌ها در این افراد بسرعت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات حاد و جدی شود.

تخریب عروق خونی

دومین عامل تهدیدکننده سلامت پاها، تخریب عروق خونی و کاهش توان سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم‌های ایجاد شده است. تخریب عروق خونی باعث می‌شود عفونت ایجاد شده در پوست و بافت‌های پا تقویت شود و حتی مصرف آنتی‌بیوتیک نیز چندان موثر نباشد. در صورتی که درمان زخم‌ها موثر نباشد، به منظور پیشگیری از ورود عفونت به جریان خون، پای بیمار مبتلا قطع می‌شود تا حیات فرد در معرض خطر بیشتری قرار نگیرد.

اهمیت استفاده از کفش مناسب

علت اصلی بروز مشکل در پای دیابتی استفاده از کفش‌های نامناسب است. بی‌حسی پاها موجب می‌شود این افراد موقع استفاده از کفش نامناسب متوجه درد یا سوزش نشوند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند افراد هر روز بعد استفاده از کفش، پای خود را معاینه و بررسی کنند تا در صورت مشاهده نقاط قرمز یا دردناک، تاول، پینه یا چکشی‌شدن انگشتان، نسبت به رفع مشکل از راهکارهای درمانی استفاده کنند و مانع ایجاد شدن زخم در پا شوند.

با توجه به اهمیت خرید و استفاده از کفش مناسب، توصیه می‌شود کفش در ساعات عصر خریداری شود. برای سهولت در انتخاب کفش مناسب نیز بهتر است قبل از خرید، قالب پای فرد از طریق قرار دادن مقوا در داخل کفشی که فرد برای استفاده از آن راحت است و مشکلی ندارد، اندازه‌گیری شود؛ سپس مقوا در داخل کفش قرار داده شده و کفش مناسب انتخاب شود.

سیگار و خطر قطع عضو دیابتی‌ها

به قدری درباره ترک مصرف سیگار توصیه شده که طرح مجدد آن تکرار مکررات است. با وجود این بار دیگر به نقل از متخصصان بر ضرورت قطع مصرف سیگار در پیشگیری از ابتلا به زخم پای دیابتی تأکید می‌کنیم؛ چرا که مصرف سیگار در انسداد عروق نقش بسیار مهم و موثری دارد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت اگر می‌خواهند ریسک قطع پا را به صفر برسانند، حتما نسبت به ترک سیگار اقدام جدی و موثری داشته باشند.

درد دائمی در پاها را جدی بگیرید

در صورتی که فرد مبتلا با درد دائم در پاها یا علائمی همچون گرفتگی، رگ به رگ شدن، کوفتگی، خستگی مفرط در پاها، خارش، قرمزی، تورم یا التهاب ناشی از عفونت، لنگیدن موقع راه رفتن، تب و لرز، فرورفتن ناخن در گوشت پا و عفونت ناشی از آن، بی‌حسی طولانی‌مدت و خروج چرک از زخم پا مواجه شد، حتما به متخصص مراجعه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها