رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح وضعیت بازار دارویی کشور بعد از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی حوزه دارو در نقل و انتقال پول و کالا است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۰۶
ذخایر دارویی ایران چقدر است؟

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر غلامرضا اصغری در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت بازار دارویی کشور با توجه به تحریم‌ های آمریکا، گفت: با توجه به این که از قبل مطلع بودیم که تحریم‌ها ایجاد شده و تشدید می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شد تا ذخایر کافی از داروهای مورد نیاز و به‌ویژه مواد اولیه دارویی تامین شود. به همین دلیلی نگرانی از بابت تامین دارو در بازار وجود ندارد.

چالش نقل و انتقال پول دارو

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دارو و مواد غذایی در لیست تحریم قرار ندارد و این به مفهوم آن است که شرکت‌هایی که فروشنده دارو به ایران بوده‌اند، همچنان می‌توانند با ایران معامله کنند؛ این چیزی است که اعلام شده است، اما مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و کالا است که به دلیل شرایط جدید تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده که البته برای آنها راه‌حل‌هایی پیدا کردیم و نقل و انتقال پول و کالا می‌تواند از طریق مکانیسم‌هایی اتفاق بیفتد. البته برای این کار هزینه‌هایی هم به کشور تحمیل می‌شود.

ذخایر دارویی در کشور چقدر است؟

اصغری با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر ما در حوزه دارو و مواد اولیه بین شش ماه تا دو سال است، افزود: بنابراین حداقل شش ماه فرصت داریم تا از طریق مکانیسم‌های اشاره شده، دارو و مواد اولیه را تامین کنیم، اما به هر حال این کار با زحمت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال تمام تلاش ما این است که هیچ فشاری به بیماران منتقل نشود. البته هزینه‌هایی برای انتقال پول و کالا به کشور تحمیل می‌شود.

سرانجام ۵۰۰ میلیون یوروی دارو چه شد؟

رییس سازمان غذا و دارو درباره زمان تخصیص ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به حوزه دارویی اختصاص یابد، گفت: هنوز این موضوع عملیاتی نشده و سازمان برنامه و صندوق توسعه ملی که این پول را تامین می‌کند، در حال مذاکره هستند؛ چراکه این پول به عنوان قرض داده می‌شود و باید بررسی شود که با چه مکانیسمی می‌توان بازپرداختش را انجام داد. درباره ۲۰۰ میلیون دلاری هم که درخواست کردیم از محل حمایت از تولید نهاده‌های کالاهای اساسی در داخل کشور، به حوزه دارو اختصاص دهند، هنوز چیزی به ما منعکس نشده است.

اصغری با بیان اینکه میزان کمبودهای دارویی کشور طبیعی و مانند سال گذشته است، گفت: البته در حوزه غذا وضعیت خیلی بهتر است. زیرا عمده ذخایر غذایی کشور و مواد مورد نیاز صنعت غذایی تامین شده است. همچنین تولیدات‌مان هم مانند گذشته انجام می‌شود. تنها مشکل در صنعت غذایی بحث افزایش قیمت‌هاست که آن هم در حوزه مسئولیت وزارت صنعت است.

شرط وزارت بهداشت برای صادرات دارو

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات داروهای داخلی، گفت: به طور کلی اولویت ما تأمین بازار دارویی داخلی است. بر این اساس داروهای داخلی اجازه صادرات ندارند، مگر اینکه سازمان غذا و دارو تایید کند و ما مطمئن باشیم که این دارو می‌تواند به طور دائم بازار داخلی را تامین کند. بنابراین اگر مازاد بر نیاز کشور دارو تولید کنند اجازه صادرات می‌دهیم.‌

اصغری از افتتاح یک خط تولید داروهای های‌تک و سرطان در پنجم آذر ماه امسال خبر داد و گفت: در پنجم آذرماه خط تولید دارویی با ظرفیت وسیعی در صنعت دارویی افتتاح می‌شود که جهش بزرگی در تولید داروهای مورد نیاز کشور است. بر این اساس شرکت دارویی اکتوور خط تولید داروهای ضدسرطان و «های‌تک» را ایجاد می‌کند که ظرفیتی مازاد بر نیاز کشور را تولید خواهد کرد. در این خصوص نگاه صادراتی داریم و سرمایه گذاری آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و با مشارکت اسپانیا و یک کمپانی هندی است. بر این اساس تحریم هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چرا که خودشان مواد اولیه را تامین می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها