یک متخصص اپیدمیولوژی، سرطان معده را سومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان خواند و درباره این بیماری توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۰۸
نکاتی درباره سرطان معده

به گزارش جام جم آنلاین، قباد مرادی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: سرطان معده چهارمین بدخیمی در مردان و پنجمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: اگر چه میزان بروز و مرگ‌ومیر سرطان معده در اکثریت کشورهای آسیا، در سال‌های اخیر کاهش کمی داشته، اما این بیماری هنوز یکی از مشکلات سلامت عمومی در این کشورها است.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه بروز و مرگ‌ومیر این بیماری براساس منطقه جغرافیایی، وضعیت اقتصادی_اجتماعی و فرهنگی متفاوت است، افزود: به منظور کاهش بار اقتصادی - اجتماعی مرتبط با سرطان معده، شناسایی و مدیریت گروه‌های پرخطر دارای اهمیت بالایی است.

وی گفت: سرطان معده یک بیماری چند علیتی است و عوامل متعددی از جمله سن، جنسیت مرد، وضعیت اقتصادی اجتماعی، سابقه خانوادگی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، زخم معده، مصرف مواد غذایی غنی شده با نمک و ترکیبات نیترات مانند انواع سوسیس و کالباس و عادات غذایی ناسالم از عوامل خطر مهم سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.

متخصص اپیدمیولوژی عنوان کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری عامل مهم در ایجاد زخم معده است. این عفونت از قوی‌ترین عوامل خطر سرطان معده در سراسر جهان است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال میلادی ۲۰۱۴ در ایران، سرطان معده در مردان شایع‌ترین سرطان و در زنان سومین سرطان بعد از سرطان پستان بوده است.

وی افزود: میزان بروز کمتر سرطان معده در زنان نسبت به مردان ممکن است به دلیل مواجهه کمتر زنان با عوامل خطر مختلف مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و مواجهه با سطوح بالاتر استروژن در طول دوره زندگی خود باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته میزان بروز سرطان معده در حال افزایش است، گفت: این افزایش در استان کردستان که یکی از استان‌های غربی کشور است قابل توجه است.

مرادی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، عوامل شیمیایی، فیزیکی، ژنتیکی و فامیلی در بروز سرطان‌ها دخیل است.

وی در پایان یادآور شد: از آنجایی که در سرطان‌ها، پیشگیری اولیه بیشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم و پیشگیری ثانویه بر تشخیص سریع و غربالگری و کنترل فرایند سرطان تاکید دارد، توصیه می‌شود که مردم در سنین بالای ۴۰ سالگی علایمی مانند زخم معده، درد شکمی، نفخ و خونریزی گوارشی را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها