یائسگی دوره‌ای از تغییر در سیستم بدن و سازگاری با شرایط جدید است که شدت و گستره علائم آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۳۳۰۸
توصیه‌های تغذیه‌ای برای دوران یائسگی

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دوران یائسگی از زمانی آغاز می‌شود که دوره قاعدگی به اتمام می‌رسد و فرآیند تخمک‌گذاری متوقف می شود.

همچنین دوره پیش از یائسگی که قبل از اتمام قاعدگی است به طور میانگین چهار سال به طول می‌انجامد و با کاهش سطح استروژن در بدن شناخته می‌شود.

گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با یائسگی است که از کاهش سطح استروژن ناشی می‌شود. هرچند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف فیتو استروژن‌ها می‌تواند تعداد دفعات گرگرفتگی را بدون عوارض جانبی کاهش دهد.

این ترکیب در خوراکی‌های گیاهی از قبیل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات یافت می‌شود. همچنین در برخی از سبزیجات و میوه‌ها ماده معدنی موسوم به بور (boron) وجود دارد که ممکن است سطح استروژن را در برخی از زنان افزایش دهد.

علاوه براین، رژیم غذایی مدیترانه‌ ای به شکل کلی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها، جلوگیری از افزایش وزن و دیگر پیامدهای احتمالی ناشی از بالا رفتن سن موثر است.

به طور معمول کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که افراد از مصرف وعده غذایی پیش از زمان خواب خودداری کنند. این توصیه بخصوص برای زنان در دوران یائسگی که بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند کاربردی‌تر است.

همچنین زنان نباید از مصرف چربی‌های اشباع نشده از قبیل روغن زیتون، ماهی و آووکادو خودداری کنند. هرچند، لازم است وجود چربی‌های اشباع و چربی ترانس در رژیم غذایی زنان یائسه محدود شود چرا که باعث تشدید علائم از جمله تعریق شبانه می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که چربی‌های ترانس کلسترول بد را در بدن افزایش و موجب کاهش کلسترول خوب می‌شوند. همچنین وجود مقدار بسیاری از آن در رژیم غذایی به از دست دادن قدرت حافظه و عدم توانایی در تمرکز منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها