استفاده همزمان از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه کلید طلایی بهداشت دندان است

استاندارد طلایی دندانپزشکی

چند ساله‌اید و چقدر بابت سلامت لثه و دندان خود آسوده خاطر هستید؟ آیا دندان‌های شما هم جزو 200 میلیون دندان نیازمند درمان است یا جزو افراد 35 تا 44 ساله ایرانی هستید که بین یک تا 13 دندان کشیده، پُر یا عصب‌کشی شده دارند؟ شاید هم جزو گروه اقلیتی باشید که بهداشت دهان برای آنها بسیار مهم است و با رعایت اصول بهداشتی در این زمینه حاضر نیستید بخشی از درآمد خود را صرف هزینه‌های گزاف ترمیم دندان‌های خود کنید؟
کد خبر: ۱۱۶۲۳۰۹
استاندارد طلایی دندانپزشکی
تقریبا سه روز پیش با خانمی همصحبت شده بودم که از هزینه‌های بالای دندانپزشکی گلایه می‌کرد. پزشک اعلام کرده بود، برای کشیدن دندان‌های عقل و سه مورد ایمپلنت مبلغی حدود 15 میلیون تومان باید پرداخت کند. مستاصل مانده بود این هزینه را از کجا و چگونه تامین کند. دغدغه‌ای که دلیل آن صرفا تورم، کاهش قدرت اقتصادی و سربار بودن هزینه‌های درمان بر مردم نیست بلکه پایین بودن فرهنگ مراقبت و رعایت بهداشت دندان‌ها در بروز آن نقش بیشتری ایفا می‌کند. دکتر سید وحید نکته‌دان، جراح و دندانپزشک معتقد است اگر هرکدام از ما به نکاتی که در ادامه اشاره خواهد شد، توجه و عمل کنیم نه‌تنها می‌توانیم از پرداخت هزینه‌های گزاف در امان بمانیم بلکه فرهنگ سلامت جامعه را نیز می‌توان افزایش داد.

همانگونه که اشاره شد آمار بالای پوسیدگی دندانها گویای آن است اغلب افراد نه تنها آگاهی، نگرش و توجه کافی برای رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند بلکه تصورات اشتباهی نیز نسبت به دندان و ساختار عملکردی آن دارند. در ناخودآگاه بسیاری از افراد دندان یک عضو سخت محسوب میشود که بسختی آسیبپذیر است؛ در صورتی که تجمع موجوداتی به نام پلاک میتواند نهتنها باعث پوسیدگی دندانها بلکه بیماری لثه نیز شود.

وجود پلاک میکروبی در محل اتصال لثه با دندان، باعث ایجاد بیماری لثه میشود. پلاک از طریق حمله به استخوان نگه دارنده دندانها، بتدریج موجب لق شدن و از بین رفتن دندانها در افراد بزرگسال شود.

در صورتی که بهداشت دهان رعایت نشود؛ لثه هنگام مسواک زدن یا نخ کشیدن بسهولت خونریزی میکند و ممکن است قرمز و متورم شود. تداوم خونریزی و قرمزی و التهاب لثهها به معنای بیمار شدن لثه و نیاز آنها به پزشک متخصص است.

شرایط مراقبت از لثهها

شما میتوانید با مسواک زدن منظم و از آن مهمتر با مسواک زدن صحیح حداقل روزی دو بار صبح و شب و پاکسازی دهان از پلاک میکروبی، لثه را سالم نگه دارید. مدت زمان لازم برای مسواک زدن به طور متوسط سه تا پنج دقیقه برای هر وعده است.

11 اصل برای حفظ سلامت دندان ها

بسته ماندن دهان به مدت هفت تا هشت ساعت باعث تجمع تعداد زیادی باکتری در دهان میشود. به همین دلیل مسواک زدن قبل از صبحانه اولین گام رعایت بهداشت دهان محسوب میشود.

حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

در صورت استفاده از مواد قندی، این مواد را همراه با وعدههای اصلی غذایی مصرف کنید.

مصرف شیر و لبنیات و مواد غذایی حاوی فلوراید مانند ماهی.

استفاده از میوه و سبزیجات تازه مانند هویج، کاهو و سیب در بین وعدههای غذایی.

استفاده از دهانشویه سدیم فلوراید یا ژل یا خمیردندان حاوی فلوراید.

اگر چیزی روی سطح دندان را پوشانده است آن را پاک کنید.

در صورتی که فرصت مسواک زدن بلافاصله پس از صرف غذا ندارید، حتما دهان خود را با آب بشویید این کار باعث رقیق شدن اسیدهای تشکیل شده در دهان میشود.

سیگار نکشید چون سیگار برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر است.

هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده زخم، قرمزی، خونریزی از لثه، پایین آمدن یا دور شدن لثه از دندان، زخم عفونی و زخم ناشی از دندان مصنوعی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

استاندارد طلایی بهداشت دندان

استفاده همزمان از مسواک، نخ دندان و دهانشویه، استاندارد طلایی بهداشت دندان است. چرا که مسواک زدن به تنهایی نمیتواند کاملا دهان را تمیز کند و فقط سه سطح خارجی از پنج سطح دندانها را تمیز میکند. برای تمیز کردن سطوح بین دندانی که قابل دسترس مسواک نیست، باید از نخ دندان استفاده شود.

نخ دندان باید به اندازهای نازک باشد که به آسانی از بین دندانها عبور کرده و پلاک میکروبی را از سطوح بین دندان برطرف کند. برای دندانهایی با فاصله زیاد بهتر است از نخ دندان سوپرفلاس استفاده شود. نخ دندان باعث حذف پلاک میکروبی از سطوح بیندندانی میشود و جریان خون را در لثهها افزایش میدهد.

آب و نمک در دسترسترین نوع دهانشویه است که در کاهش پلاک میکروبی و التهاب مخاط دهان و التیام زخمهای دهانی بخوبـی نقشآفرینی میکند. استفاده از دهانشویه یک یا دو بار در هفته کافی است، زیرا زیاده‌‌روی در مصرف آن عوارضی همچون کاهش کلسیم سطحی دندان، تغییر رنگ دندان در پی داشته و ایجاد آلرژی میکند.

برای مصرف دهانشویه، بعد از مسواک زدن پنج سیسی از آن را داخل دهان بهمدت یک دقیقه غرغره و حداقل 30 دقیقه از خوردن و شستوشوی دهان خودداری کنید.

سهیلا فلاحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها