کیست تخمدان عارضه‌ای شایع میان زنان است و مربوط به سن خاصی نیست، اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن آنها بالا می‌رود و در سنین 20 تا 42 سالگی بیشتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۲۰
چند نکته درباره عارضه‌ای شایع میان زنان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، نیلوفر محمدنژاد، کارشناس مامایی، اظهار کرد: بیشتر کیست‌ها سرطان‌زا نیستند، اما در تعدادی از سرطان‌های تخمدان، نواحی کیستیک در داخل تومور رشد پیدا می‌کنند و در بعضی مواقع در دوران بارداری ظاهر می‌شود و زنان باردار با انجام سونوگرافی متوجه وجود آن می‌شوند.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه کیستهای دوران بارداری به طور معمول نیاز به جراحی و درمان جدی ندارند، افزود: اگر تومور کیستیک، بدخیم تشخیص داده شود پیگیری و درمان ضروری است. در واقع بعضی از این کیست‌ها مربوط به چرخه قاعدگی و قبل از شروع علائم دوران یائسگی است، البته بعد از دوران یائسگی احتمال انواع کیست در زنان وجود دارد که از طریق سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی امکان معاینه و تشخیص را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: کیست‌های بدخیم و خطرناک متشکل از بافت جامد هستند و حالت کیسه‌های کوچک پر مایع را ندارند. شکل آنها در سونوگرافی کمک زیادی به تشخیص نوع آن می‌کند. تا قبل از 30 سالگی احتمال کیست بدخیم کمتر است، در واقع کیست‌هایی که قبل از 40 سالگی دیده می‌شوند خوش خیم و بی‌خطرند ولی چنانچه کیستی بدخیم در تخمدان ایجاد شود، به احتمال زیاد بعد از 40 سالگی تشکیل خواهد شد.

محمدنژاد افزود: کیست تخمدان در برخی زنان بدون علائم بالینی بوده و به صورت تصادفی تشخیص داده و برطرف می‌شود. درد در شکم یا لگن شایع‌ترین علامت در کیست است، در واقع درد می‌تواند در اثر پارگی کیست، رشد سریع آن، خونریزی به درون کیست یا پیچ خوردن کیست در اطراف منبع خونی آن ایجاد شود.

این کارشناس مامایی اشاره کرد: پیشگیری بدون استفاده از دارو، برای کیست تخمدان وجود ندارد و تجربه نشان داده افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند کمتر دچار کیست تخمدان شده و در دوران حاملگی و شیردهی به علت مهار فعالیت تخمدان، کیست‌ها کمتر مشاهده می‌شوند.

وی عنوان کرد: زنانی که کیست تخمدان بزرگی دارند و دارو مصرف می‌کنند باید از حرکات ورزشی، جهشی و کششی، دو و میدانی و فعالیت‌های سریع پرهیز کنند. در واقع هر کاری که فشار به لگن بیاورد برای این زنان ممنوع است چون احتمال پاره شدن کیست زیاد است.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: تغذیه سالم همچون مصرف میوه، سبزیجات تازه و فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن و همچنین پرهیز از فست فودها، نوشابه‌های گازدار و ادویه جات فراوان در پیشگیری از ابتلا به کیست تخمدان نقش بسزایی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها