چندی پیش در خلال مصاحبه‌ای از زبان یک متخصص طب سنتی که عضو هیات علمی دانشگاه بود شنیدم می‌گفت آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی طولانی مدت نیست و دلیل آن را به طور علمی این گونه توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۷۸
آب آشامیدنی جایگزین دارد

به گزارش جام جم، آب در زمان تشنگی شدید با تامین سریع حجم خون می‌تواند به‌طور موقت به رفع تشنگی فرد کمک کند، اما اگر بافت‌های بدن به دلیل تشنگی طولانی مدت خشک و کم آب شده باشد دیگر آب چاره کار نخواهد بود. چون آب بسرعت از کلیه‌ها دفع شده و به‌دلیل ماندگاری کوتاه‌مدت در بدن نمی‌تواند در تامین رطوبت و آبرسانی عمیق بافتی اثرات مطلوب داشته باشد.

نوشیدنی‌هایی برای رفع خشکی بدن

نوشیدنی‌هایی چون شیر کم چرب، آب پرتقال، آب سیب، آب آلبالو و دمنوش ترشمزه آلبالوی خشک نسبت به آب دیرتر از بدن خارج و در تامین و حفظ رطوبت در بافت‌ها موثر خواهند بود. براساس پژوهش‌های انجام شده بوییدن خیار و سیب و نفس کشیدن در هوای خنک هم می‌تواند احساس تشنگی را تعدیل و از کاهش رطوبت‌های بافتی بکاهد.

متخصصان طب سنتی برای کاهش شدت عطش در روزهای بسیار گرم تابستان نوشیدن شربت سکنجبین و خیار ولرم و مصرف فالوده سیب گلاب همراه با قدری عسل و گلاب و زعفران را بهترین جایگزین آب یخ و چای عنوان کرده‌اند.

میوه‌ها و غذاهای خنک‌کننده مزاج

اغلب میوه‌ها تا وقتی کال و نرسیده‌اند مزاج سرد دارند و وقتی رسیده و شیرین می‌شوند طبع‌شان رو به گرمی می‌رود. در میان میوه‌های این فصل بخصوص گرم مزاجان از خوردن خربزه، دستنبو، خرما و غذاهای پرادویه که طبع بسیار گرمی دارند، اجتناب کنند. همچنین مصرف روزانه غذاهایی با طبع سرد همچون آب دوغ خیار، ماست و خیار، نان و پنیر و هندوانه و سوپ جو به میزان زیادی از کم آب شدن بدن و خشکی بافت‌ها جلوگیری کرده و سبب رفع التهابات و حرارت بدن می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها