هر انسان معمولی به طور متوسط نزدیک به یک سوم شبانه‌روز را در خواب به سر می‌برد. خواب بخش مهمی از زندگی است که انرژی مورد نیاز برای فعالیت سایر ساعت‌های شبانه‌روز را به انسان می‌دهد و از آن مهم‌تر سلامت فرد را تضمین می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۳۷
ناراحتی‌هایی که خواب عمیق را مختل می‌کنند

به گزارش جام جم، اما بسیاری از افراد به نحوی خواب آرام ندارند و این موضوع سلامت جسمی و روحی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد در طول شب بارها بی‌دلیل از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به خواب روند. بعضی افراد شب به قدری سخت می‌خوابند که صبح بسیار خسته و بی‌انرژی هستند و در مواردی نیز افراد با مشکل عذاب‌آور بی‌خوابی روبه‌رو هستند. همه این موارد که کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اختلالات خواب نامیده می‌شود که در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگر در فرد شود. در مواردی که این اختلالات شدید می‌شود و ماه‌ها فرد را درگیر می‌کند، لازم است به پزشک مراجعه شود تا هم علت بروز مشکل برطرف و هم از بروز عوارض بیشتر جلوگیری شود.

بی‌خوابی رایج‌ترین اختلال خواب است که تقریبا نیمی از انسان‌ها بارها در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. سخت به خواب رفتن، بیدار شدن به دفعات در طول شب و بی‌خواب شدن در میانه خواب و نیمه‌شب همه از علائم بی‌خوابی است که اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کند.

بی‌خوابی ممکن است در اثر انواع آلرژی، عفونت یا بیماری‌های دیگر، مصرف برخی داروها، مشکلات روانی، تاثیرات محیطی، استرس شدید، تغذیه نامناسب، تغییر سبک زندگی یا تغییرات محیطی ناخواسته به وجود آید. در بیشتر موارد بعد از رفع علت بی‌خوابی، مشکل حل می‌شود. اما اگر این اختلال برای یک ماه و بیشتر ادامه پیدا کند، به یک مشکل بزرگ و غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود. بی‌خوابی ممتد می‌تواند تمرکز را کاهش دهد، باعث بدخلقی، زودرنجی و عصبانیت شدید شود.

وقتی تنفس سخت می‌شود

انسداد مجاری تنفسی هنگام خواب یکی از مشکلات شایع بسیاری از افراد است. نکته عجیب این است که آمارها نشان می‌دهد 80 درصد افراد از این اختلال که هنگام خواب بروز پیدا می‌کند، آگاه نیستند. در این اختلال فرد به دلیل بسته شدن قسمت فوقانی سیستم تنفسی نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد و اکسیژن بخوبی به ریه‌ها نمی‌رسد. در این حالت مغز فرمان بیداری می‌دهد تا فرد عمیق‌تر نفس بکشد و کمبود اکسیژن را جبران کند. با تکرار این روند مغز اجازه وارد شدن به بخش خواب عمیق را نمی‌دهد و بدن برای روز بعد آماده نیست. در نتیجه فرد بدون آن‌که علت را بداند، بعد از بیداری و در طول روز احساس خستگی، عدم تمرکز و افسردگی پیدا می‌کند.

سندرم پای بی‌قرار

سندرم پای بی‌قرار یک اختلال عصبی است که معمولا موقع نشستن و استراحت فرد پای خود را ناخواسته تکان می‌دهد و در مواردی در خواب نیز این عادت تکرار می‌شود. این حالت ممکن است در بیداری چندان آزاردهنده نباشد، اما در زمان خواب باعث اختلال در خواب عمیق و بروز سایر عوارض ناشی از بی‌خوابی در افراد می‌شود. افرادی که در طول روز زمان زیادی با این سندرم درگیر هستند، احتمالا در زمان خواب نیز با این مشکل مواجه می‌شوند و بهتر است برای متوقف ساختن آن تلاش کنند.

فلج خواب

یکی از قدیمی‌ترین اختلالات خواب که با باورهای خرافی همراه است، اختلال فلج خواب است که بسیاری آن را با عنوان بختک خواب می‌شناسند. در این اختلال شایع معمولا فرد از خواب بیدار می‌شود و هوشیار و آگاه است، اما نمی‌تواند حرکت یا صحبت کند. این اختلال ممکن است در اوایل خواب، میانه یا هنگام بیدار شدن از خواب رخ دهد، اما در بیشتر موارد در مرحله میانی و بین یک تا سه ساعت بعد از شروع خواب رخ می‌دهد.

این اتفاق در واقعیت نه یک موضوع ترسناک و نگران‌کننده، بلکه اتفاقی مشخص و دارای دلیل است. در مواردی عضلات اسکلتی افراد هنگام مرحله خواب عمیق، بی‌حرکت و به عبارتی فلج موقت است. اگر مغز در همین هنگام بیدار و هوشیار شود، در حالی که بدن هنوز توان حرکت پیدا نکرده است، فرد از خواب بیدار شده و احساس فلج بودن می‌کند. جمعیت زیادی از انسان‌ها در طول زندگی خود حداقل یک بار این پدیده را تجربه می‌کنند و به دلیل ناشناخته بودن اتفاق، ممکن است به تجربه‌ای ترسناک برای افراد تبدیل شود. علت اصلی این اتفاق و عوارض ناشی از آن هنوز به درستی شناخته نشده است، اما این پدیده بیشتر در افرادی دیده شده است که دچار استرس شدید هستند یا ساعت خواب بسیار کم یا بسیار زیاد دارند.

حمله خواب در بیداری


همان‌طور که بی‌خوابی در شب می‌تواند آزاردهنده و نگران‌کننده باشد، حمله خواب در روز نیز اختلال دیگری است که می‌تواند برای انسان مشکلات زیادی به وجود آورد. بعضی افراد در طول روز و هنگام انجام فعالیت‌های معمول روزانه با حمله ناگهانی خواب مواجه می‌شوند که نمی‌توانند آن را کنترل کنند. گرچه این اختلال به اندازه بی‌خوابی شایع نیست و تعداد افراد کمتری را درگیر می‌کند، اما در مواردی مثل هنگام رانندگی یا انجام فعالیت‌های حساس نگران‌کننده است.

در موارد حاد ممکن است فرد بدون نشانه‌ای خاص، حتی وسط غذا خوردن یا حرف زدن، ناگهان به خواب رود و بعد از چند دقیقه بیدار شود. اگر این حالت تکرار شود ممکن است خطراتی فرد را تهدید کند و به همین دلیل مراجعه به پزشک برای برطرف کردن این حالت توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها