زایمان طبیعی طی چند دهه اخیر برای بسیاری از بارداران ما بویژه در شهرهای بزرگ به کابوس ترسناکی تبدیل شده است. شاید در نگاه اول، مقصر این اتفاق به عملکرد بعضا نادرست متخصصان زنان و زایمان به‌واسطه تامین منافع اقتصادی بیشتر یا گذاشتن وقت کمتر برای فرآیند زایمان مربوط شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۵۶
بررسی راهکارهایی برای آسان شدن زایمان/10 قدم تا زایمان طبیعی

به گزارش جام جم، ولی ماهیت چنین رخدادی را نباید ساده‌انگارانه فقط در چنین عواملی خلاصه کرد. در واقع بخشی از این اتفاق به خود مادران یعنی ترس و تردید آنها نسبت به تحمل درد زایمان طبیعی و البته تمایل آنها به تحمل کمترین درد، علی‌رغم آگاهی از مزایای زایمان طبیعی بازمی‌گردد.

همچنین نبود زیرساخت‌ها و امکانات ضروری برای انجام زایمان بی‌درد در بسیاری از بیمارستان‌های کشور و عدم ارائه آموزش‌های لازم پیش از زایمان طبیعی به مادران از عوامل موثر در گرایش به سزارین است. شکی وجود ندارد که اقبال عمومی به زایمان طبیعی در کشور ما به کسب آگاهی‌های لازم مادران و دریافت آموزش‌های ضروری برای انجام آن و البته مهیا شدن زیر ساخت‌های بیمارستانی باز می‌گردد. در این صورت، زایمان طبیعی با همکاری ماماها و متخصصان زنان و زایمان با حفظ ایمنی و سلامت بارداران و حتی با کمترین میزان درد (در قالب زایمان بدون درد) قابل انجام است .

به این بهانه «ده قدم برای زایمان طبیعی» را در گفت‌وگو با دکتر آمنه لاهوتی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی را مرور می‌کنیم .

قدم اول؛ تصمیم به بارداری و ایجاد آمادگی‌های اولیه

در تمام طول بارداری وزایمان وپس از آن نیازمند همراهی و همکاری همسرتان خواهید بود. پس حتما نقش پدران را به آنها یادآور شده و از حضورشان بهره بگیرید.

قدم دوم؛ انتخاب پزشک

پیش از بارداری با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا او تنها کسی است که علاوه بر این‌که دانش کافی در مورد بارداری طبیعی و بارداری‌های پرخطر دارد در مورد سایر بیماری‌ها نیز اطلاعات جامعی دارد که هرگاه در طول بارداری مشکلی ایجاد شد می‌تواند شما را درمان کرده یا در صورت نیاز به پزشک متخصص مربوطه برای مشورت ارجاع دهد.

قدم سوم؛ انجام آزمایشات پیش از بارداری

اگر بیماری مهمی دارید و در حال درمان هستید با پزشک مربوطه که تحت نظرش هستید برای قطع دارو یا تبدیل به دارویی که در حاملگی مجاز باشد مشورت کنید. از نظر سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بعضی بیماری‌های ویروسی و میکروبی خطرناک (مثل آبله مرغان، سرخجه و...) نیز باید مورد بررسی قرار بگیرید. همچنین حداقل سه ماه قبل از اقدام به بارداری از ترکیب «یدوفولیک» حاوی ید واسید فولیک است،
استفاده کنید .

قدم چهارم؛ کسب مجوز بارداری

در این مرحله اگر آزمایشات طبیعی باشند اجازه بارداری داده خواهد شد. بعضی موارد ممکن است نیاز به اصلاح وبعضی موارد ممکن است نیاز به درمان یا پیگیری داشته باشند که حتما پزشکتان به این موارد توجه خواهد کرد.

قدم پنجم، شما باردار هستید

معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان برایتان یک تست خون بارداری می‌نویسد و بعد از آن زمان انجام سونوگرافی برای دیدن جنین و همچنین ضربان قلب اوست. در یک بارداری طبیعی و بدون مشکل و بدون سابقه خاص معمولا یک سونوگرافی واژینال شش هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی یا یک سونوگرافی شکمی هفت هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی به این منظور انجام می‌شود. بدیهی است که اگر مشکلی در این فاصله پیش بیاید باید به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید و از وی راهنمایی بگیرید.

قدم ششم؛ در هفته یازده تا سیزده بارداری

آزمایش غربالگری جنین و سونوگرافی غربالگری را انجام دهید و مهم است که در یک آزمایشگاه معتبر انجام شوند.

قدم هفتم؛ گذر از سه ماهه اول بارداری

سه ماهه دوم بارداری تقریبا بهترین زمان بارداری برای مادر است. بجز غربالگری مرحله دوم که در غالب موارد فقط یک سونوگرافی در هفته 19-18 است معمولا آزمایش دیگری لازم نیست. در انتهای سه ماهه دوم یک‌سری آزمایش مانند غربالگری دیابت حاملگی برای باردار درخواست می‌شود. در بعضی از بیمارستان‌ها کلاس‌های آموزش زایمان طبیعی وجود دارد که می‌توانید از پزشکتان سوال کرده و در این کلاس‌ها شرکت کنید. همچنین می‌توانید با تائید پزشکتان، ورزش‌های مجاز دوران بارداری را انجام دهید .

قدم هشتم؛ 28 هفته تا پایان بارداری

ویزیت‌ها در یک حاملگی کم خطر از هفته 34ـ 28
هر دوهفته یک بار و از هفته 34 تا پایان بارداری هفتگی است. حتما در این مدت اگر علایم غیرطبیعی مثل تنگی نفس، سردرد، تپش قلب، سرگیجه، حالت تهوع، درد شکم است، کاهش حرکت جنین یا هر علامت ناخوشایند دیگری را تجربه کردید با پزشک‌تان ملاقاتی داشته باشید.

قدم نهم؛ روزهای آخر بارداری

صبور باشید و منتظر شروع علایم زایمانی بمانید. هرگاه علایم خطری را مشاهده کردید حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید. شاید نیاز به بستری شدن داشته باشید.

قدم دهم؛ در بخش زایمان بیمارستان

در اینجا ماماها در کنار شما هستند. دردهای زایمانی و ضربان قلب جنین را چک می‌کنند و مدام با پزشکتان در تماس هستند و سیر پیشرفت زایمان را به اطلاع وی می‌رسانند. چنانچه سیر زایمان به طور طبیعی پیش‌رود زمانی که دهانه رحم بخوبی باز شد مامای مسئول شما با پزشکتان تماس خواهد گرفت تا برای زایمان نوزادتان حضور داشته باشد. حتما در طول مراقبت بارداری در مورد روش‌های زایمان بی‌درد از پزشکتان سوال کنید و اگر بیمارستانی که در آن بستری هستید این روش را داشته باشد از آن استفاده کنید تا تجربه‌ای کم درد و خوشایند از زایمان‌تان داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها