درمان‌های طبیعی و علمی را بشناسیم

درمان خانگی دردهای شایع

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه نفس می‌کشید؟ احتمالا نه، چون تنفس یک عمل غریزی است که بدون فکر اتفاق می‌افتد. فقط درصورت وجود مشکل تنفسی یا بعد از یک فعالیت فیزکی شدید ممکن است متوجه تنفس خود شوید.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۸۶
آیا شما درست نفس می‌کشید؟

شاید باورش دشوار باشد، اما بسیاری از ما درست نفس نمی‌کشیم و در نتیجه دچار عوارض جانبی زیادی می‌شویم.

وقتی درست نفس نمی‌کشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از ما فقط یک سوم بالای ریه‌ها را در تنفس به کار می‌گیریم ـ نوعی از تنفس که بیشتر در شرایط استرس‌زا صورت می‌گیرد. اگر ریه‌های خود را به اندازه کافی پر نکنید به طوری که باعث اتساع شکم شود، تنفس شما اشتباه است و می‌تواند عوارض جانبی مهمی به همراه داشته باشد. قرار داشتن دائمی بدن در وضعیت استرس، رنگ‌پریدگی پوست، خستگی عضلات، احساس خستگی و خمودگی، قلیایی شدن سلول‌های بدن، کاهش دریافت مواد مغذی، بی‌خوابی، حملات هراس، سرگیجه
بالا رفتن فشار خون و تپش قلب از عوارض تنفس نادرست است.

چگونه درست نفس بکشیم؟

نوزادان درست‌ترین شیوه تنفس را دارند. کل نیم تنه نوزاد با هر تنفس متسع می‌شود. اما بتدریج و بر اثر شرطی شدن، تنفس سطحی جای تنفس شکمی عمیق را می‌گیرد.

در تنفس صحیح، دیافراگم درگیر می‌شود به این معنی که دیافراگم باید در هربار نفس کشیدن پایین بیاید و شکم سه تا پنج سانتی متر متسع شود. این شکل تنفس سالم‌ترین شیوه تنفس است که تاثیرات سلامت زیادی برای بدن دارد.

برای تمرین تنفس شکمی درست ابتدا باید ریه‌ها را پر از هوا کرده و از بازدم فوری ـ قبل از این که ریه‌ها کاملا از هوا پر شود- خودداری کنیم. در اوایل کار این نوع تنفس برای ما که به تنفس‌های کوتاه سریع و سطحی عادت کرده‌ایم دشوار خواهد بود اما اگر هربار که متوجه تنفس سطحی خود شدیم سعی کنیم آگاهانه شروع به تنفس شکمی کنیم بیشتر قادر به کنترل تنفس خود خواهیم شد و این شیوه درست تنفس کم‌کم برای ما به صورت یک عادت درخواهد آمد. کاهش استرس و افزایش آرامش، انرژی و نشاط بیشتر و خستگی کمتر، سم زدایی از بدن، بهبود تمرکز و حافظه، هضم بهتر، عملکرد بهتر اعضای بدن و قلب و عروق، گردش خون بهتر و ترمیم و احیای سلول‌ها از فواید تنفس صحیح برای سلامت است. با توجه به فواید زیاد تنفس درست برای بدن، به نظر می‌رسد بهتر است از همین امروز تمرین این نوع تنفس را آغاز کنیم.

منبع: thealternativedaily.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها