دانه دانه سلامتی!

این 9 دانه را دریابید

دانه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند که هر کدام سهم قابل ملاحظه‌ای را در سلامت ما ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۴۵
این 9 دانه را دریابید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان، اسیدهای چرب مفید، فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح قسمتی از مواد مغذی موجود در این بسته‌های کوچک مقوی هستند.

دانه‌های کنجد

این دانه‌های قهوه‌ای رنگ و ریز بر روی نان همبرگر یا نان‌های سنتی، فقط برای تزئین نیست. دانه‌های کنجد یکی از غنی‌ترین دانه‌هاست. روغن کنجد، سس خوشمزه‌ای است که می‌توانید به سالادتان بیفزایید. اسیدهای چرب مفید روغن کنجد باعث کاهش نوع کلسترول نامناسب بدن می‌شود. لازم است بدانید که روغن کنجد به عنوان یکی از مواد لازم برای تهیه حمص (غذایی عربی) است. دانه‌های کامل کنجد از نظر میزان فیبر و پروتئین سرشارند، ترد هستند و طعم خاص گیاهی دارد.

برنج وحشی

خارق‌العاده است! برنج وحشی فقط یک نوع برنج نیست! در واقع نوعی بذر علفی است. میزان پروتئین زیادی نسبت به دانه‌های کامل دیگر دارد و آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به برنج سفید در آن نهفته است. همچنین این نوع دانه‌ها، فولات، منیزیم، فسفر، روی، ویتامین ب 6، و نیاسین نیز دارند. بعد از پخت نیز بافت خاص کرکی پیدا می‌کند و به صورت گرم می‌توان آن را با سالاد مخلوط کرد.

تخمه کدو

اگر تا به حال این دانه‌های ارزشمند را دور می‌ریخته‌اید و تجربه تفت دادن آن‌ها را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد بیشتر قدر آن‌ها را بدانید. تخمه‌های کدو به لحاظ میزان منیزیم بسیار غنی هستند، منیزیم ماده معدنی است که از قلب شما محافظت کرده، به تولید انرژی در بدن کمک کرده و ماهیچه‌ها را قدرتمندتر می‌کند. از این دانه‌ها برای تزیین سوپ یا سالادتان به همراه دانه‌های غنی دیگر نیز استفاده کنید یا اینکه به عنوان میان وعده آن را مصرف کنید.

دانه‌های انار

دانه‌های خوشمزه انار، دانه‌های یاقوتی جواهرمانندی هستند که به صورتی خاص درون میوه جای گرفته‌اند. دانه‌های انار سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان هستند. یک فنجان دانه انار کمتر از صد و پنجاه کالری دارد لذا آن را به عنوان میان وعده‌ای سالم کاندید خوبی می‌دانیم. دانه‌های انار را می‌توان در کنار دانه‌های غنی و کامل دیگر به صورت سالاد مصرف کرد و مزه و رنگ جدیدی را به بشقاب غذایتان بیفزایید.

دانه‌های کینوا

اگر به دنبال منبعی سالم از پروتئین هستید، کینوا را برگزینید. این دانه‌ها را به صورت بسته‌های کوچک در بازار می‌توانید بیابید. با دانه‌های کینوا، به صورت مخلوط با برنج یا پاستا یا سالاد غذاهای جدیدی بیافرینید. کینوآ منبع غنی از پروتئین، آهن و فیبر است.

دانه‌های کتان

از نه هزار سال پیش از میلاد مسیح، انسان‌ها دانه‌های کتان را به عنوان دانه‌های حامل سلامتی مصرف می‌کرده‌اند. اگر شما به قدر کافی ماهی مصرف نمی‌کنید، بهتر است دانه‌های کتان را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید تا به میزان کافی امگا سه دریافت کنید، امگا سه، نوعی چربی حیاتی برای سلامتی است. در واقع دانه‌های کتان، بهترین منبع این ماده غذایی ضروری محسوب شده و در کنار آن، فیبر خوبی به بدن وارد می‌کنند. دانه‌های کتان به کاهش فشارخون نیز کمک می‌کنند. مزه دانه‌های کتان دلپذیر و شبیه آجیل است.

شاه دانه

مصرف شاه دانه، با آن عطر و طعم ملایم و خنثی به خوبی با غذاهای طعم دار مناسب بوده و در عین حال دانه‌هایی غنی از پروتئین هستند. میزان پروتئین آن بیش از دانه‌های کتان است. همچنین شاه دانه منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه است. دانه‌های شاه دانه را به روی سالادتان بپاشید یا به همراه غذایتان مصرف کنید. همچنین شاه دانه را به صورت پوشش کیک، پنکیک و نان نیز می‌توان به کار برد.

تخمه آفتابگردان

این دانه‌های منحصر به فرد به همان اندازه که خوشمزه‌اند، مفید هم هستند. یک اونس از آن نیمی از میزان نیاز بدن انسان به ویتامین ای را تأمین می‌کند. دانه‌های آفتابگردان چربی‌های مفیدی نیز دارد و می‌توانید آن را در ترکیب غذاهای گیاهی به کار ببرید و به این شکل عطر و مزه بیشتری به غذایتان بدهید.

تخم شربتی (دانه چیا)

دانه‌های کوچک و ریزی که به نام تخم شربتی می‌شناسیم راه طولانی را طی کرده‌اند؛ از گذشته‌های دور تا به امروز. در دو قاشق غذاخوری از این دانه‌های کوچک ده گرم فیبر نهفته است. همچنین حاوی انواعی از پروتئین‌ها، اسیدهای چرب امگا سه، آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، و روی هستند.


طریقه مصرف آن ساده است. کافی است آن را روی سالاد، ماست، یا غذایتان بپاشید. آن‌ها را بخیسانید و مصرف کنید. دستورات غذایی مختلفی برای تهیه پودینگ تخم شربتی نیز موجو است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید آن‌ها را بیابید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها