مدیر عامل انجمن ام اس گفت: انجمن ام اس از محل کمک های مردمی اداره می شود و تا به امروز هیچ حمایت مالی از سمت دولت به انجمن نشده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۲۸۱
دولت هیچ کمک مالی به بیماران ام اس نکرده است/ چرا داروی تحت پوشش بیمه 1.5 میلیون تومان تمام می شود؟!

عبدالحسین هوشمند در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: تصویب این لایحه که داروهای بیماران ام اس تحت پوشش بیماری های خاص قرار بگیرند موضوع مهم و خوبی است و از مجلس و وزارت بهداشت متشکریم که این لایحه را به تصویب رساندند. اما بحث هزینه های دارویی بیمارانی که با وجود پوشش بیمه، دچار مشکل می شوند یکی از مشکلات بزرگ انجمن است، چرا که مواردی هستند که فرانشیز سهم بیمه شده از 500 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان هزینه بر است و انتظارمان این است که با اجرایی شدن این لایحه سهم بیمار از فرانشیز رایگان شود و یا به حداقل مبلغ برسد.

فرانشیز، در قراردادهای بیمه به بخشی از خسارت اطلاق می‌شود که در رابطه‌ی بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه‌گر از آن صرف‌نظر می‌شود؛ به عبارت دیگر در ایران این اصطلاح به مبلغی از خسارت گفته می‌شود که برعهده‌ی بیمه‌گذار بوده و بیمه‌گر نسبت به آن تعهدی ندارد.

وی ادامه داد: در مورد داروهای داخلی که از 11 دارو 7 مورد به صورت رایگان در دسترس بیماران است مشکلی نداریم ولی 3 مورد هم از این داروهای داخلی تحت پوشش بیمه هست اما سهم بیمه شده از 150 هزار تومان تا 500 هزار تومان محاسبه می شود و در مورد 1 نوع داروی دیگر که تحت پوشش بیمه نیست در خواست داریم این دارو نیز در گروه داروهای دیگر قرار بگیرد.

مدیر عامل انجمن ام اس متذکر شد: 9 مورد داروی خارجی برای بیماران ام اس موجود است که 8 مورد آن تحت پوشش بیمه قرار دارد ولی این 8 دارو فرانشیز سهم بیمه شده از 500 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان می شود. انتخاب دارو به دست بیمار نیست و بیماران به ناچار و برای کنترل بیماری خود مجبور به تهیه داروها هستند و این داروهای خارجی هزینه گزافی را ماهیانه برای آنان رقم می زنند. امیدوارم با تصویب این لایحه فرانشیز سهم بیمار به حداقل برسد.

هوشمند خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات مالی که دولت و مجلس با آن رو به روست ممکن است در سال اول انتظارات ما را برآورده نکند اما اگر بخواهیم خوشبینانه در این خصوص نظر دهیم امیدوارم در سال های آتی سهم پوششی تامین مالی به حدی برسد که بیماران ام اس دغدغه دارو نداشته باشند.

وی اشاره کرد: انجمن ام اس از محل کمک های مردمی اداره می شود و تا به امروز هیچ حمایت مالی از سمت دولت به انجمن نشده است، سازمان غذا و دارو یک ماه در میان به بیماران 50درصد قیمت داروها را پرداخت می کرد اما با توجه به برنامه ششم مبنی بر اینکه داروهای خارجی که مشابه داروهای داخلی دارند دیگر این سازمان نباید مبلغی را بابت داروهای خارجی پرداخت کند لذا این کمک اندک هم از بیماران ام اسی دریغ شد.

مدیر عامل انجمن ام اس اظهار داشت: ما دسترسی به دارو داریم اما سهم پرداختی بیمه شده داروها خانواده ها را دچار مشکلات مالی شدید کرده است. بیماران ام اس علاوه بر موضوع دارو نیاز به توان بخشی و کار درمانی زیادی دارند که این موارد هم در پوشش بیمه نیست.

هوشمند در پایان به یکی از مهم ترین مشکلات بیماران ام اس اشاره کرد: روند گردشی برای دریافت دارو یکی از اساسی ترین مشکلات بیماران تلقی می شود. برای مثال اگر بیماری بخواهد با دفترچه بیمه تامین اجتماعی داروهایش را دریافت کند باید در ابتدا نسخه پزشک تهیه کرده سپس به حواله دارو از سوی سازمان غذا و دارو نیاز دارد و بعد از آن باید به اسناد پزشکی تامین اجتماعی مراجعه کند و بعد از تایید این مرکز برای تهیه دارو بیمار را به داروخانه ارجاع می دهند. هر ماه بیماران برای تهیه دارو باید این مراحل را طی کند.

وی افزود: اما بیمارانی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند این مشکل را ندارند، اگر تامین اجتماعی نیز مرحله ارجاع بیمار به اسناد پزشکی را حذف کند بیماران کمتر در پروسه تهیه دارو ضربه می خورند.

بیتا نوروزی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها