اگر خود یا یکی از نزدیکانتان به طور ناگهانی دچار بی‌حسی یک سمت بدن شد یا در حین مکالمه ناگهان توان تکلم را از دست داد، باید بسرعت به بیمارستان مراجعه کند.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۸۸
مرگ ناگهانی یک مغز +عکس

در چنین شرایطی امکان این‌که سکته مغزی رخ داده باشد زیاد است و اگر این طور باشد، بیمار باید حداکثر سه تا چهار ساعت پس از سکته مغزی که به زمان طلایی شناخته می‌شود، به بیمارستان مراجعه کند.

در این صورت آمپولی به بیمار تزریق می‌شود که امکان بازگشت سلامت وی را بسیار افزایش می‌دهد‌. متأسفانه هر دقیقه که از زمان طلایی می‌گذرد دو میلیون سلول مغزی از دست می‌رود که برای بازگشت آن کاری نمی‌توان کرد.

متاسفانه درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به سکته مغزی در زمان طلایی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و اگر زنده بمانند دچار عوارض ناشی از سکته مغزی می‌شوند که در بسیاری از موارد باعث فلج شدن بخشی از بدن بیمار می‌شود.

همین مساله دلیل ترس اکثر افراد از ابتلا به سکته مغزی است‌. به همین منظور با دکتر شهرام اویس قرن، متخصص مغز و و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگویی داشته‌ایم تا با 10 عامل موثر در بروز سکته مغزی یعنی فشارخون، چربی بالا، استرس، رژیم غذایی، وزن بالا، دیابت، کم تحرکی، مصرف الکل، مصرف مواد دخانی و بیماری‌های قلبی بیشتر آشنا شوید.

سیگار بکشید، سکته می‌کنید!

همه ما افراد سیگاری بسیاری را می‌شناسیم که نه‌تنها عمر طولانی دارند بلکه دچار سکته مغزی یا قلبی هم نمی‌شوند‌. در حالی که مصرف دخانیات در بروز سکته مغزی همچون بسیاری از بیماری‌ها تاثیری غیر قابل انکار دارد.

نکته مهم اینجاست که عوامل موثر بر بروز سکته مغزی، اثر ترکیبی دارد. یعنی سیگار کشیدن به تنهایی عامل سکته مغزی نیست‌.

به بیان دیگر، احتمال بروز سکته مغزی در کسی که فقط فشارخونش بالاست، ولی چربی و فشار خون او کنترل شده است، ورزش می‌کند، چاق نیست، استرس ندارد و سیگار و الکل مصرف نمی‌کند، کمتر از شخصی است که سیگار می‌کشد و تمام عوامل خطر را نیز دارد‌. ناگفته نماند سکته مغزی گاهی ناشی از عوامل ژنتیک است.

غذاهایی که شما را سکته می‌دهد

بارها و بارها گفته شده است که مصرف بی‌رویه پروتئین و غذای چرب، شور و آماده خطر گرفتگی عروق و شریان‌ها و به‌دنبال آن سکته را افزایش می‌دهد. بر عکس، مصرف سبزیجات تازه، میوه‌ها، غذاهای دریایی و ماهی در حفظ سلامت عروق بسیار موثر است.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که در حضور رادیکال‌های آزاد، رگ‌های مغزی سریع‌تر دچار ضایعه می‌شوند، بنابراین افزایش مصرف روزانه مواد آنتی‌اکسیدانی لازم است.

به همین منظور میوه و سبزیجات و همچنین آب آنها، غنی از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و ترکیبات گیاهی مفید است و در مقابل، مقدار کمی سدیم دارند و باید به میزان دست کم پنج واحد در روز مصرف شوند.

افزون بر اینها حبوبات، آجیل و مغزها، دانه‌های خوراکی و سایر پروتئین‌های گیاهی، باید بیشتر از پروتئین‌های حیوانی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

مصرف حداقل دو بار در هفته از ماهی‌ها نیز از سکته مغزی پیشگیری می‌کند.در عین حال برای کاهش فشار خون، باید از مصرف غذاهای شور پرهیز کرد.

همچنین مصرف غذاهای کنسرو شده و آماده، کنسرو سبزیجات در آب نمک، فرآورده‌های گوشتی و غذاهای دودی محدود شود.

روی خوش نشان دادن به سکته مغزی

مصرف الکل، خطر ابتلا به سکته مغزی را چند برابر افزایش می‌دهد.

استعمال سیگار موجب افزایش خطر بروز سکته مغزی می‌شود.

احتمال بروز سکته مغزی در بیماران قلبی بویژه کسانی که قلب‌شان به صورت منظم ضربان ندارد یا دریچه فلزی در قلب‌شان دارند قابل توجه است.

مبتلایان به دیابت که قند کنترل نشده دارند در خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

سکته مغزی، اغلب با فشار خون بالا یا تغییرات نامنظم فشار خون همراه است.

نمک عامل مهمی در بروز سکته است. شواهد اپیدمیولوژیک ارتباط بین دریافت کم پتاسیم را با بروز سکته مغزی نشان می‌دهد.

افراد دچار اضافه وزن بالا باید نسبت به بروز سکته مغزی هشیار باشند.

اگر اصلا اهل ورزش و تحرک منظم روزانه نیستید، با خطر سکته مغزی دسته و پنجه نرم می‌کنید. باید دست کم سه روز در هفته برنامه ورزش منظم را در زندگی خود بگنجانید.

زنگ خطر سکته مغزی را بشنوید

علائمی که طی چند روز قبل از بروز سکته دیده می‌شود معمولا شامل سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه و اختلال در بینایی است. گاهی اوقات این علائم به مرور و طی چند هفته بروز می‌کند.

از عوارض سکته مغزی، فلج قسمتی یا تمام یک طرف بدن است. بعلاوه بسیاری از افراد مبتلا به سکته مغزی دچار انواع فلج، مشکلات تکلمی، اختلال حافظه و فراموشی یا عدم کنترل ادرار می‌شوند.

فراموش نکنید که استفاده از داروهای ضد انعقاد خون (مثل آسپیرین) در موارد ضروری، کاهش فشار خون از طریق دارو، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی و داشتن فعالیت ورزشی سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می‌شود.

پونه شیرازی - دانش و سلامت / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها