• 0 0
  • 0

راه رفتـن با زانوهای پرآب

دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت 13:39
تصور این‌که زانویتان پر از آب بشود شاید خنده‌دار به نظر برسد. اما این عارضه در واقع بسیار آزاردهنده است. بی‌شک راه رفتن با زانوی دردناک، ورم‌کرده و خشک آسان نیست، آن هم در شرایطی که نتوانید پای خود را به طور کامل از قسمت زانو خم و راست کنید. درد زانو معمولا در چنین شرایطی آنقدر زیاد است که حتی نمی‌توانید سنگینی خود را روی آن تحمل کنید!

داستان آب آوردن زانو ممکن است بر اثر یک تروما، آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از زانو یا یک بیماری آغاز شود .

دکتر حمیدرضا یزدی، فوق تخصص جراحی زانو و دانشیاردانشگاه علوم پزشکی ایران از راههای درمان پزشکی و جلوگیری از این مشکل میگوید .

مفصل زانو در آب میافتد !

به طور طبیعی، داخل مفاصل بدن مایع مفصلی وجود دارد که برای حفظ عملکرد مفاصل ضروری است. حال اگر حجم این مایع افزایش یابد، یعنی زانو آب آورده است. عوامل مختلفی میتواند به آب آوردن زانو منجر بشود از جمله آسیب غضروف مفصلی بهدنبال آرتروز زانو یا بیماریهای التهابی، آسیب مینیسک و رباطهای زانو، بیماریهایی همچون نقرس و ...

البته شایعترین عوامل آب آوردن زانو عبارتند از: آرتروز مفصل زانو، بیماری روماتیسم و آسیبهای ورزشی یا غیر ورزشی زانو. توجه داشته باشید آرتریت روماتویید با تورم مفصل همراه است و از علائم شایع آن آب آوردن و درد مفاصل دست و انگشتان، زانو،مچ دست و لگن است . بیشک، پزشک متخصص برای تعیین علت این مشکل ممکن است نمونهای از مایع زانو را برای بررسی عفونت، بیماری یا آسیب آزمایش کند. کما اینکه خارج کردن مقداری از این مایع میتواند درد ناشی از آب زانو را کاهش دهد.ولی باید دانست انجام این کار فقط با صلاحدید پزشک درمانگر باید صورت بگیرد.

مراقب زانویتان باشید

اگر دچار یک بیماری مزمن مفصلی مثل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا نقرس هستید، به طور منظم نزد پزشک بروید تا وضعیت شما را بررسی کند.

در صورت بروز آسیب و جراحت به هر یک از قسمتهای زانو برای بررسی و درمان کامل، تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید .برخی جراحتها میتواند سبب تجمع دردناک مایعات اضافی در مفصل زانو و آب آوردن آن شود.

افزایش وزن و انجام برخی ورزشهای سنگین مثل فوتبال، والیبال و تنیس، زانو را تحت فشار قرار میدهد .

اگر ورم و درد ناشی از آسیب به زانو با مراقبت یا مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک بهبود نیافت دوباره به پزشک مراجعه کنید.

نگذارید زانوآب بیاورد

برای پیشگیری از آب آوردن زانو باید از ایجاد عوامل مربوط به آن جلوگیری شود. در این میان، بیشک کاهش وزن و فشار روی زانو بسیار کمککننده است برای اینکه بیمار دچار تخریب مفصل نشود و مشکلات داخل مفصلی به طور زودرس ایجاد نگردد.

برای جلوگیری از آرتروز، تغییر سبک زندگی بسیار اهمیت دارد. همچنین اگر بیماری دچار روماتیسم است، باید درمان لازم برای رفع بیماریاش صورت بگیرد. مشکلات داخل مفصلی نیز باید تحت درمان جدی قرار بگیرد .

ورم، خشکی و درد زانو

سه علامت زیر از نشانههای اصلی آب آوردن زانو محسوب میشود:

ورم زانو: بافت اطراف کاسه زانو به طور قابل توجهی ورم میکند. وقتی زانوی آب آورده را با زانوی سالم خود مقایسه کنید، این ورم بیشتر معلوم میشود.

خشکی زانو: وقتی مایعات زیادی در مفصل زانو جمع شود، نمیتوانید پای خود را به طور کامل از قسمت زانو خم و راست کنید.

درد زانو: بر حسب علت آب آوردن زانو، درد زیادی را در این قسمت احساس میکنید و نمیتوانید سنگینی خود را روی این زانو تحمل کنید، یعنی زانوی آب آورده قادر به تحمل وزن شما نیست.

درمانقطعی آب آوردن زانو

زمانی که زانوی شما درد دارد و ورم کرده است از ایستادن و راه رفتن زیاد خودداری کنید.

استفاده از یخ روی زانو و بالا گرفتن زانو باعث کاهش درد و ورم آن میشود.

مصرف داروهای مسکن مثل بروفن و استامینوفن میتواند درد زانو را کم کند.

عضلات ران خود را از طریق تمرینهای فیزیوتراپی تقویت کنید.

داروهایی را که پزشک برای درمان آب آوردن زانوی شما تجویز کرده است، به طور کامل مصرف کنید.

بستن زانو بند، آتل یا بریس زانو به بهبود شما کمک میکند.

درمان زانوی پرآب

پس از آن که با آزمایشهایی همچون تصویربرداری، سونوگرافی، ام.آر.آی و آزمایشهای خون آب آوردن زانو مشخص شد، میتوان از روشهای زیر برای درمان آن اقدام کرد:

داروهای ضد درد برای کاهش درد زانو مصرف شود. اگر عفونت باعث آب آوردن زانو شده باشد نیز باید به صورت صحیح و اورژانسی درمان شود. در برخی بیماریهای التهابی و با نظر پزشک معالج کورتونها (خوراکی یا تزریقی) نیز در صورت ضرورت، تجویز میشود.

خارج کردن مایع اطراف مفصل زانو در صورت نیاز انجام میشود.

جراحی (آرتروسکوپی) با وارد کردن لولهای باریک و دوربیندار از طریق برشی در پوست بالای زانوانجام میشود تا از این طریق بافت آسیب احتمالی زانو ترمیم شود.

فراموش نکنید که استفاده از یخ روی زانو( هر 2 تا 4 ساعت یک بار برای مدت 15تا 20 دقیقه) باعث کاهش درد و ورم آن میشود.

پونه شیرازی

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3153746298851855067
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته