آشپزخانه ایرانی

کوفته بادمجان +عکس

حتما می‌دانید که بادمجان منبع خوبی از ویتامین A و C است و به شادابی پوست هم کمک فراوانی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۴۱۰
کوفته بادمجان +عکس

اگر جزو طرفداران بادمجان هستید این کوفته بادمجانی را تهیه کنید.

مواد لازم:

بادمجان: 2 عدد / تخم‌مرغ: 2 عدد / پنیر چدار: 100 گرم / پنیر پارمزان: یک‌چهارم پیمانه / گردو: یک‌دوم پیمانه / جعفری: یک‌دوم پیمانه / آرد سوخاری: یک پیمانه / آرد: 2 قاشق غذا‌خوری / آویشن: یک قاشق چایخوری / پودر پیاز: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری / فلفل قرمز: به میزان لازم/ آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

پنیر چدار را رنده کرده و با گردو‌ها در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید.

بادمجان‌ها را حلقه کرده و نمک بزنید و نیم ساعت در آبکش قرار دهید تا تلخی آن خارج شود. سپس آنها را با دستمال آشپزخانه خشک کرده و نیم‌ساعت در فر با دمای 180 درجه قرار دهید تا کبابی شوند.

بادمجان‌ کبابی شده، جعفری، آرد سوخاری، پارمزان، آویشن، پودر پیاز، فلفل قرمز، تخم‌مرغ و آب لیمو را در مخلوط‌کن ریخته تا کمی مخلوط شوند اما له نشوند.

اندازه یک نارنگی کوچک از خمیر بادمجان برداشته و به صورت یک دایره کف دست پهن کنید و مقداری از مخلوط پنیر و گردو را روی آن قرار دهید. به همان اندازه از خمیر بادمجان را رویش گذاشته و گرد کنید.

در سه کاسه مختلف آرد، تخم‌مرغ و آرد سوخاری قرار داده و هر یک از توپک‌های آماده بادمجان را به ترتیب در آنها بغلتانید و در روغن کافی سرخ کنید. کوفته‌های سرخ شده را روی دستمال کاغذی آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. کوفته‌ها را در ظرفی مناسب بریزید و با کمی جعفری تازه و گوجه‌فرنگی تزئین کرده و با نان سرو کنید.

نخودپلو

نخودفرنگی خام و پخته منبع خوب اسید فولیک یا همان فولات است که دوست خوب بدن شماست. کمبود فولات در بدن منجر به افسردگی می‌شود. نخودپلو یک پلوی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم:

برنج: 7 پیمانه / نخود سبز: 500 گرم / گوشت مغز ران: 750 گرم / پیاز سرخ‌کرده: 4 قاشق غذاخوری / رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری/ ادویه پلو: 2 قاشق غذاخوری / روغن: به میزان لازم / نمک و فلفل: به میزان لازم / زعفران آب‌کرده: به میزان لازم

گوشت را قیمه‌ای خرد کرده و بشویید با پیاز سرخ کرده و زعفران سرخ کنید. سه لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید کامل بپزد. نخودهای پاک شده را داخل ظرف گوشت ریخته و بگذارید نخود هم بپزد. رب گوجه‌فرنگی را با کمی نمک و فلفل و ادویه داخل آن بریزید و زیر آن را کم کنید تا آهسته بجوشد و جا بیفتد و بیش از نصف لیوان آب نداشته باشد. برنج را آبکش کرده، گوشت قیمه و نخود آماده شده را لا‌به‌لای پلو بریزید و دم کنید.

گراتن سبزیجات

گراتن نوعی غذاست که رویی آن با پودرسوخاری و پنیر رنده شده طلایی و برشته می‌شود. گراتن‌ها غذای ایده‌آلی برای مهمانی‌های شلوغ است که علاوه بر خوشمزه بودن، خیلی هم راحت آماده می‌شود. این هفته طرز تهیه یک گراتن خوشمزه سبزیجات را امتحان کنید.

مواد لازم:

گل کلم: 100 گرم / لوبیا سبز: 150 گرم / کدوی سبز متوسط: 3عدد / هویج متوسط: 2 عدد / قارچ: 300 گرم / پنیر پارمزان: 150 گرم / پنیر موزارلا: 100گرم / کره: 4 قاشق غذاخوری / رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق سوپخوری / روغن مایع: 2 قاشق سوپخوری / سس بشامل: 2 پیمانه /نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. لوبیا سبز را به اندازه بند انگشت خرد کرده و آب پز کنید. هویج را پس از پوست گرفتن خرد کرده و آب‌پز کنید سپس قارچ را خرد کرده در کره تفت دهید. گل کلم را تکه‌تکه خرد کرده در مقداری آب بجوشانید. کدو را نیز به اندازه هویج برش داده در کمی کره تفت دهید. تمام سبزیجات را با هم مخلوط کرده، کمی نمک و فلفل روی آن‌ها بزنید و رب گوجه‌فرنگی را پس از تفت دادن به سبزیجات اضافه کنید. ته ظرف را کمی سس سفید ریخته، مواد سبزیجات را روی آن بریزید، بقیه سس بشامل را روی سبزیجات اضافه کنید. پنیر پارمزان و موزارلا را رنده کرده روی آن بپاشید. ظرف گراتن را به مدت 30 الی 40 دقیقه در فر قرار دهیدتا روی آن طلایی شود، سپس آن را سرو کنید.

ضمیمه چاردیواری جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها