نتایج بررسی های جدید نشان می دهد ازدواج و بقاء آن به شکل قابل توجهی منجر به کاهش ریسک زوال حافظه در سنین پیری می شود.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۶۰
ازدواج به حفظ سلامت مغز کمک می کند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بررسی جدید محققان نشان می دهد یک فرد مجرد در مقایسه با افراد متاهل ۴۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارد. افراد بیوه بیش از همه در معرض ابتلا به زوال عقل هستند اما در مورد افراد مطلقه چنین رابطه ای مشاهده نشد.

با این حال محققان تاکید می کنند این یافته ها ارتباط مستقیم بین ازدواج و ریسک پایین زوال عقل را اثبات نمی کند.

دکتر اندرو سامرلد، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج لندن، در این باره می گوید: «ریسک بالا زوال عقل در افراد مجرد حتی در صورتیکه دارای سلامت جسمانی هم باشند وجود دارد که بیانگر این مطلب است که فایده ازدواج فراتر از بهبود سلامت فیزیکی است.»

تحقیقات قبلی ازدواج را با فواید سلامت نظیر بروز سکته و حملات قلبی کمتر و نرخ بالا زنده ماندن بعد از جراحی باز عروق کرونر نشان داده است.

سامرلند در این باره می گوید: «ما این تحقیق را به این دلیل انجام دادیم که معروف است ازدواج با طیف وسیعی از فواید سلامت از جمله طول عمر بیشتر مرتبط است و ما فکر کردیم این فواید موجب کاهش ریسک زوال عقل می شوند.»

در بررسی جدید، محققان ۱۵ مطالعه ای که به بررسی ازدواج و زوال عقل پرداخته بودند را بررسی کردند. در مجموع تحقیق بیش از ۸۱۲ هزار شرکت کننده بود که در کشورهای متعددی از جمله آمریکا، چین، ژاپن، فرانسه، آلمان و سوئد انجام شده بود.

اکثر شرکت کنندگان افراد متاهل یا بیوه بودند. تعداد کمی (بین ۴ تا ۶ درصد) افراد مطلقه و جداشده بودند و کمتر از ۱۰ درصد هم در اکثر مطالعات افراد همیشه مجرد بودند.

یافته ها نشان داد در مقایسه با افراد متاهل، افراد مجرد قطعی ۴۲ درصد بیشتر در معرض ریسک زوال عقل قرار داشتند.

به گفته سامرلد، «حدود ۷ نفر از هر ۱۰۰ نفر بالا ۶۵ سال مبتلا به زوال عقل بودند که این رقم در مورد افراد هرگز ازدواج نکرده نزدیک به ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ نفر بود.»

محققان همچنین دریافتند افراد بیوه در مقایسه با افرادی که هنوز با همسرشان زندگی می کردند ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

سامرلد عنوان می کند: «تاثیر محافظتی ازدواج احتمالا با عوامل گوناگون سبک زندگی که با ازدواج همراه هستند نظیر سبک زندگی سالم تر و داشتن روابط اجتماعی بیشتر مرتبط است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها