حمله یا سکته قلبی (آنفارکتوس) زمانی اتفاق می‌افتد که خونرسانی به قسمتی از عضله قلب به علت مسدود شدن یکی از عروق کرونر (عروقی که خون را به عضله قلب می‌رساند) به دلیل وجود لخته خون متوقف شود و سلول‌های آن قسمت از عضله قلب دچار مرگ دائم و غیرقابل برگشت شود.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۰۰
نشانه‌های متفاوت حمله قلبی در مردان و زنان

به گزارش جام جم،‌ رساندن بیمار به مراکز درمانی در شروع حمله قلبی برای زنده ماندن او حیاتی است.

علائم آنژین صدری ـ که به دلیل تنگ شدن سرخرگ‌های قلب رخ می‌دهد ـ با سکته قلبی مشابه است با این تفاوت که درد ناشی از حمله قلبی منتشر و طول کشنده بوده و با استراحت و مصرف قرص نیتروگلیسیرین بهبود نمی‌یابد.

فشار ناراحت کننده، احساس پری، فشردگی یا درد در مرکز قفسه سینه، دردی که درشانه‌ها، گردن یا بازوها انتشار یابد و احساس سبکی سر، ضعف، تعریق، تهوع یا تنگی نفس از علائم حمله قلبی است که البته در یک حمله قلبی تمام علائم هشداردهنده رخ نمی‌دهد.

مصرف قرص زیر زبانی یا اسپری و پماد پوستی نیتروگلیسیرین می‌تواند درد قفسه سینه را تا رسیدن نیروهای اورژانس تخفیف دهد.

طبق تحقیقات انجام شده نشانه‌های حمله قلبی در خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. سکته قلبی در مردان اغلب با بروز علائمی چون عرق سرد یا حالت تهوع، درد یا فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، درد در یک یا دو دست و در پشت کمر و گردن و فک یا شکم همراه است که اگر هر یک از این علائم بیش از پنج دقیقه طول بکشد باید سریع با اورژانس تماس گرفته شود. درمان باید حداکثر تا یک ساعت پس از شروع نشانه‌ها انجام شود تا نتیجه مطلوب داشته باشد.

علائم حمله قلبی در خانم‌ها اغلب با سرگیجه و سبکی سر، فشار در بالای ستون فقرات و قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی شدید یا از حال رفتن و درد منتشر در دست و گردن و فک همراه است. خانم‌ها ممکن است شایع‌ترین نشانه حمله قلبی یعنی درد در قفسه سینه را نداشته باشند و برخی از خانم‌هایی که حمله قلبی داشته‌اند، اظهار کرده اند نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا داشته اند.

دیابتی‌ها، سالمندان، افراد با سابقه طولانی مدت پرفشاری خون، افراد با اعتیاد شدید، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای احتمال دارد درد ناشی از سکته قلبی را احساس ‌نکنند .

تعریق سرد مداوم، تهوع شدید بخصوص همراه با درد شدید معده از علائم اصلی سکته‌های خفیف قلبی و از نوع سکته‌هایی است که در عضلات تحتانی قلب رخ می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها