عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بی‌ آبی،افیون، بیکاری و... معضل بزرگ حاشیه نشینان شرق کشور

به مناسب هفته «اطلاع رسانی هپاتیت» در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

تزریق و رفتار جنسی عامل اصلی افزایش هپاتیت / گلستان و سیستان و بلوچستان بالاترین شیوع را دارند

هفته اول آبان هر ساله، هفته «اطلاع رسانی هپاتیت» نام گذاری شده است. هر سال در سراسر جهان هفته خاصی را برای پرداختن به مسئله هپاتیت اختصاص می دهند. ویروس های هپاتیت A,B,C,D,E می توانند باعث عفونت حاد و مزمن کبد شوند و نهایتا در صورت عدم درمان و کنترل ممکن است بیمار دچار سیروز کبدی و سرطان کبد گردد. در حال حاضر حدود 1میلیون و 400 هزار نفر به هپاتیت B و حدود 186هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند. به بهانه هفته اطلاع رسانی هپاتیت با رئیس شبکه هپاتیت ایران در خصوص شناخت و راه های مقابله با آن به گفت و گو نشسته ایم.
کد خبر: ۱۰۸۶۸۹۴
تزریق و رفتار جنسی عامل اصلی افزایش هپاتیت / گلستان و سیستان و بلوچستان بالاترین شیوع را دارند

دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم می تواند در کنترل تمامی بیماری ها موثر واقع شود، عملا جامعه سالم زمانی به تحقق می پیوندد که مردم راه های انتقال و پیشگیری و درمان بیماری ها را بدانند.

وی در ادامه افزود: هپاتیت B و C بیماری هایی هستند که احتمال مزمن شدن آنها بسیار بالاست و در برخی مواقع فرد را درگیر ناراحتی های کبدی و همچنین نارسایی، سیروز کبدی و سرطان می کند. لذا این بیماری یک خطر مهم برای بهداشت جهانی محسوب می شود.

علویان متذکر شد: طی برآوردهای انجام شده حدود 1 میلیون 400 هزار نفر به هپاتیت ب مبتلا هستند و شیوع این بیماری از 0.5 درصد تا بیش از 4.5 درصد در استان های مختلف متفاوت است. استان هایی چون گلستان و سیستان و بلوچستان بالاترین شیوع مبتلایان را به خود اختصاص داده اند.

این متخصص اظهار داشت: اکثر افرادی که در گذشته درگیر هپاتیت ب شده اند از طریق مادر به نوزاد بوده و واکسیناسیون هپاتیت B در نوزادی و واکسیناسیون افراد پُرخطر بار بیماری را در کشور تا حد قابل توجه ای کاهش داده است. در حال حاضر ایران در مجموع کشوری است که شیوع هپاتیت ب در آن بسیار کم است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران در رابطه با راه های دیگر انتقال ویروس هپاتیت B به جام جم آنلاین گفت: ویروس هپاتیت B در ترشحات بدن وجود دارد، عدم رعایت اصول صحیح روابط جنسی و یا بی بندوباری جنسی می تواند موجب انتقال هپاتیت ب شود. همچنین استفاده از سُرنگ مشترک برای تزریق خون آلوده به ویروس، انجام خالکوبی و حجامت در مکان های غیر بهداشتی، سوراخ کردن گوش با وسایل آلوده از دیگر اقدامات پُرخطر محسوب می شود. بیماران هموفیلی و تالاسمی، بیماران دیالیزی، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد دارای شرکای جنسی متعدد، معتادان به مواد مخدر تزریقی از گروه های پر خطری هستند که در معرض بالای ابتلا به هپاتیت قرار دارند.

علویان مهم ترین راه انتقال هپاتیت C را در گذشته تزریق خون دانست و ادامه داد: به مردم توصیه می شود اگر قبل از سال 1375 تزریق خون داشته است حتما باید تحت آزمایش قرار گیرند. اما در حال حاضر اعتیاد تزریقی و رفتار پرخطرجنسی در صدر جدول راه های انتقال هستند، ناگفته نماند خالکوبی در سالن های آرایشگاهی، قمه زنی در مراسم های مذهبی نیز دو راه انتقال شایع دیگر این ویروس محسوب می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راه های انتقال ویروس C,B,A باهم متفاوت است، گفت: راه های انتقال هپاتیت ها بر 2 نوع دسته بندی می شوند، تماس خون آلوده و دیگر از طریق خوراکی. هپاتیت A از طریق خوراکی و مواد غذایی و عدم بهداشت منتقل می شود اما هپاتیت B و C از طریق تماس با خون فرد آلوده قابل انتقال است.

این متخصص خاطرنشان کرد: امروزه هپاتیت C در کشور درمان قطعی دارد و می توان به جرات گفت میزان درمان بیش از 98 درصد موفقیت آمیز است. 2 سال پیش درمان بیماران هپاتیتی حدود 70 میلیون تومان هزینه دربرداشت اما امروزه با درمان های دارویی موجود، بیماران با داشتن دفترچه بیمه تنها با 500 هزارتومان تحت درمان قرار گیرند.

به گفته علویان، تغییر رنگ پوست و چشم ها به زردی، یرقان، پر رنگی و تیره شدن ادرار، بی رنگ شدن مدفوع ، سفید شدن رنگ مدفوع، تهوع ، استفراغ، بی اشتهایی، خارش بدن، خستگی ، بی حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت های روزانه از علائم و نشانه های هپاتیت حاد است.

بیتا نوروزی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها