مطالعات نشان داده اند که برخی مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند، که از آن جمله می توان به توت فرنگی، گوجه فرنگی، و سبزیجات چلیپایی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۵۳
چرا برخی مواد غذایی موجب سرطان می‌شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، ما می دانیم که رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در خطر ابتلا به سرطان محسوب می شود. در حقیقت، دانشمندان بر این باورند که ابتلا به 30 درصد از تمام سرطان ها می تواند از طریق تغذیه مناسب قابل پیشگیری باشد.


نتایج پژوهش های بسیاری می توانند به شما در تشخیص عادات تغذیه ای نامناسب که به سرطان منجر می شوند، کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که برخی مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند، که از آن جمله می توان به توت فرنگی، گوجه فرنگی، و سبزیجات چلیپایی اشاره کرد. در مقابل، برخی مواد غذایی مانند گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. برخی رژیم های غذایی نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند که رژیم مدیترانه ای یکی از شناخته شده‌ترین نمونه ها است.

اما اگر تهیه فهرستی از هر ماده غذایی مرتبط با سرطان دلهره آور به نظر می رسد، روش موثر دیگری برای دنبال کردن یک رژیم غذایی ضد سرطان وجود دارد که تراکم انرژی هر چیز موجود در بشقاب شما را در نظر می گیرد.

مواد غذایی با تراکم انرژی پایین در برابر سرطان

تراکم انرژی مقیاسی از میزان کالری های موجود در هر گرم از غذای شما است. اگر گیج کننده به نظر می رسد این گونه آن را مد نظر قرار دهید...

غذاهایی که حاوی کالری زیادی در هر لقمه هستند، اما چندان مغذی محسوب نمی شوند (مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، بستنی، غیره) مواد غذایی با تراکم انرژی بالا بوده، در شرایطی که غذاهایی با محتوای مواد مغذی زیاد در هر لقمه و کالری کم (مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیاها، غیره) مواد غذایی با تراکم انرژی پایین هستند.

برای ارائه تعریفی ساده‌تر، مواد غذایی با تراکم انرژی بالا به طور معمول غذاهای فرآوری شده هستند و مواد غذایی با تراکم انرژی کم به طور عمده مواد غذایی کامل هستند. تراکم انرژی غذای شما می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.

پژوهشگران دانشگاه آریزونا به تازگی مطالعه ای را در زمینه چگونگی تاثیر مصرف مواد غذایی با تراکم انرژی بالا بر خطر سرطان در زنان یائسه انجام داده و دریافتند که خطر سرطان تا 10 درصد افزایش می یابد. در شرایطی که 10 درصد ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما زمانی که موضوع سرطان مطرح می شود، کمترین مقادیر که خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند، مهم هستند.

پژوهشگران طی این مطالعه که تجزیه و تحلیل داده های 90 هزار زن یائسه در دستور کار ان قرار داشت، دریافتند آنهایی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالای بیشتری مصرف کرده اند 10 درصد احتمال بیشتری دارد به سرطان مرتبط با چاقی، مانند سرطان پستان، سرطان لوزالمعده، سرطان آندومتر، سرطان کبد، سرطان معده، غیره مبتلا شوند.

در نگاه نخست، ممکن است فکر کنید که منطقی به نظر می رسد، زیرا افرادی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالا مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد اضافه وزن داشته یا چاق باشند. اما باید به این نکته توجه داشت که خطر افزایش یافته سرطان با وزن در ارتباط نبوده است و این شرایط تنها برای زنانی با وزن عادی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالای بسیاری مصرف کرده بودند، صدق می کرد.

از این رو، شما الزاما نباید دارای اضافه وزن باشید تا در معرض خطر سرطان های مرتبط با چاقی قرار بگیرید، بلکه تنها باید یک رژیم غذایی ضعیف را دنبال کنید. این رژیم غذایی به عدم تعادل های متابولیک منجر می شود که خطر بالاتر ابتلا به سرطان را در پی دارد. حداقل، این چیزی است که پژوهشگران به آن مشکوک هستند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی با تراکم انرژی پایین

اگر قصد دارید یک رژیم غذایی با تراکم انرژی پایین را برنامه ریزی کنید، در اینجا برخی از بهترین گزینه ها که به طور منظم باید مصرف شوند، ارائه شده اند:

سبزیجات برگدار تیره

مارچوبه

لوبیا سبز

بروکلی

کدو سبز

هویج

گوجه فرنگی

قارچ

خیار

فلفل دلمه ای

تربچه

میوه های خانواده مرکبات

ملون ها

توت ها

انگورها

سوپ های مبتنی بر آب گوشت

ماهی

سینه مرغ یا بوقلمون

لبنیات کم چرب

حبوبات

برنج قهوه ای

گندم کامل

جو دوسر


پرهیز همیشگی از مصرف مواد غذایی فرآوری شده با تراکم انرژی بالا می تواند دشوار باشد. گاهی اوقات ممکن است از خوردن یک تکه پیتزا یا مقداری بستنی لذت ببرید. اگر این گونه است، تلاش کنید از قانون 80/20 پیروی کنید که به معنای مصرف مواد غذایی کامل در 80 درصد مواقع و مصرف غذاهای کم ارزش در باقی مواقع است.

همچنین، هنگامی که عادات غذا خوردن کمتر سالم را دنبال می کنید، پس از خوشگذرانی خود نوشیدن یک فنجان چای سبز را فراموش نکنید. مطالعه ای جدید نشان داده است که این کار می تواند مقداری از اثرات منفی غذا خوردن ناسالم، مانند مغز مه آلود و مقاومت به انسولین، را خنثی سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها