مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد حتی یکبار مصرف سیگارهای الکترونیکی می تواند منجر به آسیب دیدن بافت های قلب و عروق شود. از سوی دیگر مصرف بلند مدت این سیگارها نیز سلامت بدن را با خطراتی جدی رو به رو می کند.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۲۸
سیگار الکترونیکی قلب را پیر می کند

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا در مطالعات جدید خود دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی می تواند منجر به آسیب دیدگی بافت های قلب و عروق و پیری زودرس قلب شود.

نتایج این پژوهش اخیرا در نشست علمی موسوم به Cardiovascular Aging: New Frontiers and Old Friends meeting in Westminster, Colo ارائه شده است.

در این مطالعات پژوهشگران اقدام به بررسی و مطالعه ابعاد سرخرگ اصلی قلب و قابلیت های مختلف عروق خونی در عریض شدن و سخت شدن کرده و به مطالعه سرخرگ های موش های آزمایشگاهی ماده پرداخته و تاثیر استفاده بلند مدت و کوتاه مدت از سیگارهای الکترونیکی را در آن ها مورد مطالعه و تحقیق قرار دادند.

لازم به ذکر است که سخت شدن بدنه سرخرگ ها و به ویژه سرخرگ آئورت عارضه ای است که عموما از آن با عنوان یکی از عوارض پیر شدن و افزایش سن یاد می شود. این عارضه می تواند منجر به ظهور بیماری های مختلف قلب و عروقی شود.

در این بررسی ها مشخص شد که تنها مصرف 5 دقیقه از سیگارهای الکترونیکی سبب کاهش 30 درصدی عرض سرخرگ ها شده و علاوه بر آن میزان گشادی عروق (Vasodilation) نیز کاهش می یابد.

از سوی دیگر استفاده طولانی مدت از سیگارهای الکترونیکی به میزان بیست ساعت یا بیشتر در طول هفته به مدت 8 ماه نیز تاثیراتی مخرب بر سلامت عمومی قلب و عروق دارد.

از جمله این تاثیرات می توان به تصلب شریان اشاره کرد که در این گروه از افراد به میزان دو برابر بیشتر از سایرین مشاهده می شود.

در این گزارش به صراحت ذکر شده است: یافته های جدید نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی و مصرف آن ها برای سلامت انسان مضر بوده و تاثیرات مخرب فراوانی در پی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها