دویدن یکی از بهترین ورزش ها برای حفظ سلامت بدن است و می تواند منجر به تقویت استخوان ها و جلوگیری از بروز یکی از خطرناکترین بیماری ها در خانم ها در دوران میانسالی و سالمندی شود.
کد خبر: ۱۰۵۷۶۲۶
معجزه جالب یک دقیقه دویدن/خانم ها عوارض یائسگی را این گونه دور بزنید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان با بررسی بر روی سلامت زنان دریافتند تنها یک دقیقه دویدن در طول روز می‌تواند منجربه حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز آسیب در آن‌ها شود.


براین اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند بویژه قبل یا در آستانه سن یائسگی حتماً به طور روزانه به انجام تمرینات ورزشی بپردازند تا دچار کمترین آسیب دراثر عوارض ناشی از تغییرات هورمونی شوند.


محققان دانشگاه اکسترو لستر در کشور انگلستان با تحقیق برروی زنان میانسال دریافتند انجام تمرین‌های سرعتی مانند دویدن حتی به مدت یک دقیقه می‌تواند سبب باعث افزایش سلامتی استخوان‌ها در زنان شود.


مهمترین ویژگی دویدن به مدت کوتاه، اما با شدت بالاجلوگیری از بروز پوکی استخوان در بانوان است، دراثراین بیماری بافت استخوان ضعیف و شکننده می‌شود. در حالت عادی بافت استخوانی جدید جایگزین بافت فرسوده و مرده می‌شود، اما درزمان بروز بیماری پوکی استخوان بافت جدیدی جایگزین نمی‌شود و به این ترتیب فرد مستعد شکستگی استخوان می‌شود.


براساس آمار‌ها تنها حدود ۵۴ میلیون نفر در ایالات متحده دچار مشکل پوکی یا نرم بافت استخوانی هستند که این آمار در زنان در سنین یائسگی به میزان فراوان وجود دارد.


کارشناسان از جمله اصلی‌ترین دلایل بروزپوکی استخوان در زنان یائسه را بی تحرکی و عدم انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی می‌دانند، همچنین تغذیه ناسالم و کمبود مصرف شیر و محصولات لبنی، کاهش ویتامین‌های ضروری دربدن از جمله ویتامین D می‌دانند.


محققان رابطه بین انجام فعالیت‌های ورزشی شدید دربازه زمانی کوتاه با تقویت استخوان‌های بدن در زنان میانسال را با بررسی برروی شاخص تراکم استخوان بیش از دو هزار و پانصد زن میانسال و سالمند انگلیسی بدست آورده اند.


محققان حتی دریافته اند انجام ورزش سنگین در بازه‌های زمانی کوتاه موثر‌تر از بازه‌های زمانی بلند است و می‌تواند منجر به تقویت عضلات شود.


پوکی استخوان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است، بسیاری از افراد پس از بروز شکستگی زمینگیر شده، در اثر آمبولی یا افت کیفیت زندگی و ابتلا به بیماری‌های مزمن جان خود را از دست می‌دهند.


کارشناسان براین اساس به زنان میانسال و سالمند توصیه می‌کنند حتماً زمانی را از روز برای انجام ورزش در نظر بگیرند، بویژه دویدن تا ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن بویژه استخوان‌های پاشنه پا در آن‌ها تقویت شده و استحکام خود را حفظ کند.

نتایج این مطالعه در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها