چندی پیش خبری مبنی بر برگشت خوردن هندوانه‌های صادراتی ایران به عمان در رسانه‌ها منتشر و بازتاب چشمگیری را بوجود آورد و نگرانی خیلی از مردم کشور را نیز به همراه داشت چرا که برخی از مردم به سلامت محصولات کشاورزی شک کردند. در این خصوص و برای اطلاع از جزئیات این ماجرا با مشاور حوزه سلامت محصولات کشاورزی سازمان غذا و دارو به گفت و گو پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۴۷
ماجرای برگشت خوردن هندوانه های ایران از عمان چه بود؟

محسن عصار در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در مورد محصولات صادراتی به کشورهای خارجی ما حدود 2 میلیون تُن محصولات کشاورزی را که قسمت عمده آن محصولات تازه خوری، باغی، سبزی و میوه هاست، صادر می‌کنیم. برای هر محموله‌ای که صادر می‌شود طبق آن شرطی که کشور مقصد اعلام کرده یکسری مدارک برای پذیرش آن محموله طلب می‌کند. تا به حال تمامی کشورهای مقصد یک نوع مدرک برای پذیرش محموله از ایران خواسته بودند و آن مربوط به «قرنطینه گیاهی» بود.

وی در ادامه افزود: این گواهی قرنطینه گیاهی به عنوان گواهی بهداشت با هر محموله صادراتی به کشور مورد نظر ارسال می‌شود. اما در رابطه با باقی مانده سموم یا کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی هیچ وقت رسم نبود کشوری از ایران این گواهی را درخواست کند و در واقع فقط چندین مورد در مورد پسته که اتحادیه اروپا درخواست کرده و وزارت بهداشت نیز آن را صادر می‌کند. اما در خصوص محصولات کشاورزی و سایر محصولات زمانی که یک محصول صادراتی وجود داشت فقط گواهی قرنطینه گیاهی آن ارسال می‌شد و در کشور مقصد مورد آزمایش عدم سموم و کودهای شیمیایی قرار می‌گرفت.

عصار متذکر شد: به تازگی کشور عمان اعلام کرده است علاوه بر گواهی قرنطینه گیاهی برای پذیرش محموله کشاورزی خواستار گواهی بهداشت عدم آلاینده‌های سمی، کود و فلزات سنگین نیز هستم. به بیانی ساده‌تر، سابقه نداشت کشورهای خارجی از ایران این نوع گواهی را طلب کنند و این مورد که باعث مرجوعی برخی از هندوانه‌ها شد برای اولین بار بود که رخ داد.

به گفته مشاور حوزه سلامت محصولات کشاورزی سازمان غذا و دارو، اگر هر کشوری خواستار گواهی بهداشت عدم آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی شود سازمان غذا و دارو این آمادگی را دارد تا متناسب با حق نیاز آن کشور این گواهی را صادر کرده و همراه محموله ارسال کند.

وی محصولات کشاورزی کشور را 100درصد سالم اعلام کرد و گفت : محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداشته و مردم کشور می‌توانند بدون هیچ نگرانی آن‌ها را مصرف کنند و داستان بازگشت محموله محصولات کشاورزی از این قرار بوده است که برخی رسانه‌ها نیز به شایعات دامن زدند.

عصار در پایان خاطرنشان کرد:در رابطه با باقی محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به همراه وزارت بهداشت و درمان، تحت نظر دبیرخانه شورای عالی سلامت محصولات غذایی طرحی را نوشته است به نام «طرح ارتقای سلامت و کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی» که 8 محصول را انتخاب کرده و به صورت جدی در حال پیگیری آن هستیم تا سازمان برنامه ریزی تایید کرده و ما بتوانیم 5 میلیون تُن و در سال سوم 22 میلیون تُن محصول کشاورزی تولید شده را به تمامی نقاط جهان صادر کنیم. سیب، خیار گلخانه‌ای، خیار بوته‌ای، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، گوجه فرنگی مزرعه‌ای، پرتقال، سیب زمینی و پیاز 8 محصول انتخابی برای صادرات هستند.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها