«سندرم انگشتان پای آبی» به تغییر رنگ و آبی‌شدن ناگهانی انگشت یا ناخن پا گفته می‌شود و این عارضه دردناک که به دلیل اختلال در گردش خون ناحیه پا بروز می‌کند، در مردان شایع‌تر از زنان است.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۴۹
سندرم انگشت پای آبی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، سندرم انگشت پای آبی همان طور که از اسمش برمی‌آید، به آبی شدن بافت انگشتان یا ناخن پا گفته می‌شود و این حالت دردناک معمولا نشانه یک مشکل جسمی حاد و جدی است.

زمانی که به دلیل انسداد رگ‌های خونی اکسیژن و مواد غذایی کافی به بافت پا و انگشتان نرسد، این عارضه بروز می‌کند.

معمولا این عارضه ناشی از گردش خون نامنظم، کاهش جریان شریانی وریدی است و می‌تواند ناشی از صدمه جدی، سرمای شدید یا مشکل قلبی عروقی باشد.

سندرم انگشت پای آبی که گاهی با نام سندرم انگشت پای بنفش نیز شناخته می‌شود، بسیار دردناک است و بیشتر در مردان بالای 40 سال دیده می‌شود.

علل بروز سندرم انگشت پای آبی

سندرم آبی به طور کلی با انسداد عروق خونی گذرا از پا مرتبط است و کاهش جریان خون ورودی یا خروجی از پا و بی‌نظمی گردش خون در پا مهم‌ترین علل این عارضه به شمار می آید، این عوامل سبب می‌شوند اکسیژن و مواد غذایی کافی به بافت نرسد، بافت بمیرد و به رنگ آب یا بنفش درآید.

- آمبولی
بی نظمی جریان خون می‌تواند منجر به انسداد رگ‌ها و شریان‌ها و ایجاد آمبولی شود. ایجاد پلاک در آئورت و رسوبات چربی در رگ نیز از مهم‌ترین دلایل آمبولی محسوب می شود که تمام این عوامل به بروز سندرم آبی می انجامد.
آمبولی به حرکت کردن یک ماده (جامد، مایع یا گاز) در درون رگ و جابجا شدن در آن و رفتن به محل دیگر گفته می شود.

- تورم رگ‌های خونی
تضعیف دیواره رگ‌های خونی و تورم آن می‌تواند جریان خون را در ناحیه‌ای از بدن متوقف کند و بروز این حالت در بافت یا ناخن به سندرم انگشت پای آبی منجر می‌شود.

- استفاده از داروهای خاص
برخی از داروهای انعقادی و داروهای ترومبولیتیک احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند، تومور غدد فوق کلیه، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) و تشکیل لخته های خونی در سراسر بدن نیز سبب افزایش احتمال بروز سندرم انگشتان پای آبی هستند.

نشانه های سندرم انگشتان پای آبی

- تغییر رنگ ناگهانی پا و ناخن به رنگ آبی یا بنفش
- تورم در ناحیه انگشتان
- وجود نبض در پا برخلاف مشکلات گردش خون
- درد شدید در ناحیه پا و انگشتان

معمولا تشخیص این عارضه به راحتی و با تغییر رنگ بافت صورت می پذیرد و برای اطمینان از سونوگرافی، توموگرافی و آنژیوگرافی محیطی استفاده می‌شود.

سندرم انگشتان پای آبی معمولا با مصرف دارو و جراحی رفع می‌شود و در صورت تشخیص و درمان سریع مشکلی برای بیمار به‌وجود نمی آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها