پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران به جزئیات خطرات پارازیت‌ها و امواج تلویزیون، موبایل، ماکروویو و حتی امواج رادیویی پرداخت.
کد خبر: ۱۰۴۲۴۰۰
کدام خطرناکتر هستند؟ امواج تلویزیون، موبایل یا ماکروویو

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، همیشه سؤال‌های متعددی در مورد امواج الکترومغناطیس می‌شود؛ گاهی به‌اسم امواج رادیویی، گاهی پارازیت و گاهی موج‌های بلند یا ماکروویو؛ که در این رابطه پروفسور محمد اسماعیل اکبری پاسخی علمی ارائه می‌کند.


رئیس مرکز تحقیقات سرطان عنوان می‌کند: اصلاً بدن انسان از منابع مولد امواج الکترومغناطیس است و از این خاصیت برای تشخیص استفاده می‌شود؛ زیرا هر سلولی در بدن میزانی از موج را تولید می‌کند و به‌تبع آن هر عضوی هم میزانی؛ بنابراین اگر امکان اندازه‌گیری این امواج را داشته باشیم می‌توانیم به سلامت آن عضو پی ببریم.

دکتر اکبری ادامه می‌دهد: نوارهای قلبی و یا مغزی از وسایل تشخیصی هستند که بیماری‌هایی در قلب یا مغز را نشان می‌دهند، همچنین عکس‌برداری با دستگاه MRI هم از این راه استفاده می‌کند، یعنی میزان مغناطیس در هر عضوی را به‌حدی تشدید می‌کند که امکان تفاوت بین دو نسج و در نتیجه تشخیص توده‌ها را آسان می‌کند.

این فوق‌تخصص جراحی غدد و سرطان از دانشگاه جانز هاپکینز تصریح می‌کند: حال اگر به هر دلیلی امواج مغناطیسی از خارج به بدن بتابد روی مکانیسم و کار اعضا اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به بروز اختلالات شود، بنابراین امواج از تلویزیون‌ها، ماکروویوها، موبایل، رادیو و ... ساطع می‌شوند؛ لذا اینها می‌توانند عارضه درست کنند.

وی عنوان می‌کند: پارازیت‌ها هم از همین امواج هستند که برای خنثی کردن امواج در شبکه‌های تلویزیونی به‌کار می‌روند و معمولاً همان قدرت را دارند یعنی خیلی تفاوتی نمی‌کند با دیدن تلویزیون.

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: به هر حال اگر مستمر در معرض این امواج باشیم، زیانبار است و این زیان برای کودکان بیشتر از افراد بزرگسال است، با وجود این، رابطه این امواج با سرطان هنوز ثابت نشده است و هیچ تحقیقی وجود ندارد که بتوانیم اعلام کنیم این امواج سرطان‌زا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها