اخیرا در فضای مجازی و رسانه خبری مبنی بر «شکایت تعدادی از خانواده‌های کودکان اوتیسم در پی شکنجه این کودکان در یک موسسه» منتشر شده است. خبرنگار جام جم انلاین در خصوص پیگیری این موضوع با مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران به گفتگو نشسته است.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۵۱
ماجرای شکنجه کودکان اوتیسمی در یک مرکز نگهداری / برخی مجوزها کرایه‌ای است

سعیده صالح غفاری در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در خصوص مورد اخیری که در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر خانواده‌هایی که فرزندان اوتیسمی خود را به یکسری از مراکز توانبخشی بردند و این دسته از بیماران به دلیل عدم یکپارچی حسّی امکان ابراز هرگونه مشکل از قبیل تعرض، اهانت، درد و مشکلات دیگر که ممکن است برایشان رخ دهند را ندارند و معمولا اگر اتفاقی به شکل غیر طبیعی برای این کودکان در مراکزی مانند مهدکودک و یا کلینیک‌های توانبخشی رخ دهد امکان آگاه شدن والدین بسیار کم است.

وی افزود: فعالیت‌هایی که تحت عنوان کاردرمانی با فعالیت‌هایی که برای یکپارچی حسی کودکان اوتیسمی در مراکز توان بخشی انجام می‌شود بعضا دارای یکسری روش‌هایی است که اگر خانواده‌ها توجیه نباشند استفاده ار این روش‌ها را به حساب سوء استفاده یا تعرض قلمداد می‌کنند. برخی از روش‌های کاردرمانی که مخصوص تحریک حس لامسه، حس چشایی، بویایی و... بیماران هستند، بایستی به شکل علمی انجام شود و اگر والدین به طرز صحیحی از این گونه روش‌ها آگاهی داشته باشند درصورت مشاهده رده پایی در فرزندشان آن را معمول تلقی می‌کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین به کلینیک‌هایی مراجعه کنند که دارای مجوز هستند. مجوز کلینیک‌های توانبخشی و درمانی از 2 مرکز صادر می‌شود که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن سازمان بهزیستی کشور است. در تمام نقاط ایران بالغ بر بیش از 40 مرکز را بهزیستی دایر کرده است که همگی تحت پوشش این سازمان و نظارت آن هستند.

غفاری تاکید کرد: قاعدتا سازمان بهزیستی باید مرتبا از این مراکز نظارت‌های خود را انجام دهند. خانواده‌ها در صورت مشاهده‌ای از این قبیل اتفاقات می‌توانند به آن سازمان ذی ربط مراجعه کرده و طرح شکایت خود را مکتوب و مصور ثبت کنند، والدین می‌توانند در صورت به نتیجه نرسیدن به مراجع قانونی و قضایی نیز شکایت خود را اعلام کنند تا سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

به گفته وی، یکی دیگر از مراکز مسئول صدور مجوز برای این دسته ازکلینیک‌ها، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است که موارد ذکر شده از قبیل اعلام شکایت نیز در این مراکز هم به همان شکل قابل انجام است. اورژانس‌های پزشکی کشور و سازمان‌های متولی مجوزها قاعدتا باید به این دسته از شکایت ورود کنند تا تصمیم گیری‌های لازم را برای این متخلفان اخذ کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران اظهار داشت: متاسفانه با توجه به آمار بالایی که اوتیسم در سراسر جهان پیدا کرده است و همچنین آمار بالایی که این بیماری در ایران دارد موجب شده است این دسته از اتفاقات و مورد آزار قرار گرفتن کودکان اوتیسمی زیاد شنیده شوند. افراد بی‌تجربه‌ای هستند که به شکل خانگی، غیرعرف و غیر قانونی مراکزی را تنها با گذراندن دوره کوتاهی راه اندازی کرده و کودکان را به شکل نادرستی آموزش می‌دهند که قاعدتا به دلیل ناآگاهی و بی‌تجربگی شاهد این گونه از شکایت هستیم.

وی یادآور شد: تمام تلاش انجمن‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط این است که آگاهی خانواده‌ها را بالا برده و آن‌ها دقت داشته باشند کودکان خود را به شکل فردی تحت درمان‌های غیرقانونی و غیرعرف قرار ندهند چرا که سیر توانبخشی بیماران اوتیسم مشخص است. کودکان بیمار باید آموزش‌های مدونی را یاد بگیرند، این دسته از آموزش‌ها شامل رفتار درمانی، اقدامات توانبخشی، کاردرمانی، گفتار درمانی و ... است. درخواست انجمن که بسیار بر آن تاکید دارد این است که خانواده‌ها کودکان خود را به مراکز توانبخشی مجاز بسپارند تا در صورت طرح شکایت کودک آزاری ما بتوانیم پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

غفازی در ادامه گفت: اما در خصوص مورد شکایت برخی از والدین به دلیل شکنجه فرزندانشان، در طی پیگیری‌ها متوجه شدیم آن مرکز فاقد مجور بوده و با کمک سازمان‌های مرتبط با کودک و نوجوانان، اورژانس، پزشکی قانونی و مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی کردند و افراد متخلف تحت پیگیرد قانونی قرار دارند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران تاکید کرد: برخی از مراکز توانبخشی از مجوزهای دیگر افراد استفاده می‌کنند و به عبارتی مجوزهای آن‌ها کرایه‌ای است ، لازم به ذکر است والدین کودکان اوتیسمی مجوز مرکز توانبخشی با دقت مشاهده کنند و نام فرد درمانگر و مرکز مورد نظر را با نام درج شده در مجوز تطبیق دهند.

به گفته وی این دسته از موارد مشابه زیاد شنیده می‌شود اما بسیاری از آن‌ها سوءبرداشت است و خانواده‌ها با بالا بردن آگاهی خود در زمینه درمانی بیمارشان متوجه می‌شوند تخلفی صورت نگرفته است بلکه سیر درمانی کودکان باعث این ابهام شده است. برای مثال گاهی ممکن در طی آموزش‌ها پوست کودک خراشیده یا کبود شود که در برخی از موارد اینگونه اتفاقات طبیعی است، اما لازم به ذکر است مراکز توانبخشی برای پیدایش هرگونه آسیب روی بدن کودک باید به والدین پاسخگو باشند. مخصوصا این دسته از اتفاقات بسیار در مراکز ورزشی و استخرها مشاهده می‌شود، باتوجه به نزدیکی فصل تابستان خانواده‌ها دقت داشته باشند کودکان خود را آگاهانه و هوشمندانه به کلاس‌های آموزشی- ورزشی بسپارند و نظارت‌های لازم را خود به شخصه انجام دهند.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها