خبرهای یکی دو هفته اخیر حاکی از شیوع تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان است که با ابتلای تعدادی از کارگران شاغل در یک کشتارگاه زاهدان به این بیماری مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۹۰
گوشت گرم با طعم تب کریمه کنگو

به گزارش جام جم، واقعیت آن است که به‌رغم تاکیدهای فراوان وزارت بهداشت و اداره دامپزشکی کل کشور، همچنان بسیاری از شهرهای کشورمان فاقد کشتارگاه صنعتی هستند و دام‌ها را به صورت سنتی ذبح می‌کنند و بدون رعایت اصول ضروری و اولیه بهداشتی، آن را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند. اما این اصول چه هستند و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی چه باید کرد‌؟

برای جلو گیری از ابتلا به این بیماری ابتدا دام را بعد از کشتار باید به مدت 24 ساعت در سیستم‌هایی با دمای معمولی نگه‌داری و سپس بسته‌بندی کرد. متاسفانه به سبب اختلال و خرابی سیستم پیش سرد، کارگران کشتارگاه بلافاصله اقدام به بسته‌بندی لاشه‌های آلوده کرده‌اند که متاسفانه به این بیماری آلوده شده‌اند.

ویروسی که انسان‌ها را آلوده می‌کند

تب خونریزی‌دهنده کریمه ـ‌کنگو از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در دام‌ها بیماری بالینی ایجاد نمی‌کند، ولی ممکن است در انسان باعث مرگ شود. این بیماری معمولا از طریق گزش کنه‌های آلوده یا از طریق تماس انسان با بافت‌های دام‌های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می‌شود.

نه یک تب ساده و معمولی !

تب کنگو به طور ناگهانی و با علائمی مانند سردرد، تب بالا، درد ناحیه پشت، درد مفاصل، درد معده، استفراغ، قرمزی چشم‌ها، صورت، گلو و خونریزی در سقف دهان آغاز می‌شود. البته خونریزی در بافت‌های بدن یکی از نشانه‌های دلخراش تب کنگوست که در مراحل آخر بیماری اتفاق می‌افتد.

اما دوره کمون بیماری در افراد بستگی به نحوه انتقال ویروس دارد و به دنبال گزش کنه‌ها معمولا از یک تا سه روز و حداکثر تا 9 روز و به دنبال تماس با خون یا بافت‌های آلوده بین پنج تا شش روز و حداکثرتا 13 روز متفاوت است. گاهی علائم زردی و حتی تغییر در خلق و خوی، حواس و ادراک نیز ممکن است در بیمار اتفاق بیفتد.

این بیماری بسیار خطرناک اما در صورت رسیدگی زودهنگام، قابل درمان است. اما در صورت عدم اقدام سریع برای درمان، میزان مرگ و میر در آن می‌تواند بسیار بالا و به حدود 30درصد و حتی بالاتر به بیش از 50 درصد برسد. تشخیص بیماری نیز فقط از طریق آزمایشگاهی خواهد بود.

هنگام تماس با دام‌ها مراقب باشید

دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، تکنیسین‌های دامپزشکی و دامپزشکان در معرض بیشترین خطر ابتلا به تب کنگو قرار دارند. بعلاوه بیماری می‌تواند از بیمار به پرستاران آنها نیز منتقل شود. پس پرستاران باید هنگام پرستاری از بیماران، موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

سمپاشی و پاک کردن گله از هر نوع کنه در جلوگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد. ضمن این که دامداران در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست باید خودداری کنند، زیرا این اقدام می‌تواند به انتقال بیماری منجر شود.

همچنین افرادی که مشاغلی مانند قصابی و دامداری دارند باید از روش حفاظت شخصی مانند پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک هنگام تماس با ترشحات و خون حیوانات استفاده کنند.

پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان‌ها نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند و باید موارد ایمنی را در محیط کار خود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنند.

مهم‌ترین نکته در کشتار گاه‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری آن است که لاشه، پس از کشتار در سالن پیش سرد به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس توزیع شود.

از هر جایی گوشت نخرید

مردم برای اطمینان از سلامت گوشت فقط از مراکز مجاز و تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی، گوشت بخرند و نیز به برچسب و مهر دامپزشکی روی لاشه‌ها دقت کنند و از مصرف گوشت تازه خودداری کنند.

قرار دادن گوشت قرمز تازه ذبح شده در یخچال به مدت 24 ساعت نیز می‌تواند ویروس آلوده به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو را از بین ببرد و مانع ابتلای مصرف‌کنندگان به این بیماری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها