چگونه می‌توان بارداری پرخطر را تشخیص داد؟ آیا آزمایشات قبل از بارداری می‌تواند به تشخیص حاملگی پرخطر کمک کند؟
کد خبر: ۱۰۲۲۴۷۹
کدام بارداری‌ها پرخطر محسوب می‌شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین، خانم‌ها قبل از اقدام به بارداری باید به پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند. اگر آزمایش پاپ اسمیر ندارند، آن را انجام دهند. آزمایش قند خون از آنها گرفته شود. سن بالای 35سال، BMI بالای 30، داشتن فیبروم، ابتلا به پرفشاری خون و بسیاری موارد دیگر، جزو بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود. در این خانم‌ها فاصله ویزیت‌ها باید نزدیک‌تر باشد. گفتنی است بارداری‌های پرخطر گاهی مربوط به مشکلات مادر است و گاهی نیز به مشکلات جنینی مربوط می‌شود. مادران مبتلا به بیماری‌های مزمن و مادران مبتلا به لوپوس اگر باردار شوند، بارداری‌های پرخطر خواهند داشت.

آیا افزایش سن ازدواج، موجب افزایش حاملگی‌های پرخطر می‌شود؟

بله، افرادی که دیر ازدواج و اقدام به بارداری می‌کنند؛ مثلا در خانم باردار بالای 35سال، احتمال افزایش فشار و قند خون بیشتر است. باردار شدن در سنین بالای 35 نیاز به مراقبت بیشتری دارد .

بهترین سن بارداری، چند سالگی است؟

بین 20 تا 30 سالگی بهترین سن برای اقدام به بارداری است. بعد از 30 سالگی میزان باروری کاهش می‌یابد.

آیا لازم است واکسن هپاتیت B قبل از بارداری تزریق شود؟

درحال حاضر واکسیناسیون علیه بیماری هپاتیت B در برنامه کشوری وزارت بهداشت وجود دارد؛ البته اگر کسی واکسن هپاتیت B را تزریق نکرده، توصیه به تزریق واکسن می‌شود. با این حال، در این موارد پزشک با توجه به شرایط فرد، برای او تصمیم می‌گیرد و فردی که هم واکسن هپاتیت B را نزده و هم ایمنی ندارد، باید با پزشک خود مشورت کند.

آیا مصرف دارو در مادر یا مشکلات ضمائم حاملگی به بارداری‌های پرخطر منجر می‌شود؟

بله، مادرانی که به علت بیماری زمینه‌ای دارو مصرف می‌کنند جزو این دسته قرار می‌گیرند. گاهی جفت، دهانه رحم را می‌بندد. در این افراد اگر تا هفته 26 علامت نداشته باشد صبر می‌کنیم و در 26 هفته بارداری سونوگرافی مجدد انجام می‌شود. اگر جفت، دهانه رحم را بپوشاند، به فرد توصیه‌های لازم را متذکر می‌شویم ازجمله این که استراحت داشته باشد و در صورت مشاهده خونریزی حتما مراجعه کند.

بهترین زمان برای تصمیم به باردار شدن کدام روز از دوره ماهانه است؟

این مساله را نمی‌توان مشخص کرد. هرماه فقط یک تخمک آزاد می‌شود و 24 ساعت هم بیشتر زنده نمی‌ماند .

آیا خانم‌هایی که حاملگی پر خطر را پشت سر می‌گذارند، حتما باید زایمان به روش سزارین داشته باشند‌؟

خیر، این موضوع 100 درصد نیست. حاملگی پرخطر ممکن است در افزایش احتمال سزارین تاثیرگذار باشد، اما این‌طور نیست خانمی که فشار خون بالا دارد، حتما سزارین شود و این‌طور نیست که بارداری پرخطر حتما منجر به سزارین شود .حتی وقتی فرد IVF می‌شود، ممکن است زایمان به روش سزارین داشته باشد.

دکتر فاطمه رحیمی شعرباف

متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ مادر و جنین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها