یک متخصص داروسازی بالینی گفت: مصرف بیش از حد ویتامین D بدون نظر پزشک نشانه‌هایی همچون کمبود آن را در بدن به جا می گذارد.
کد خبر: ۹۹۹۶۴۳
زیاده روی در مصرف این ویتامین ممنوع/ ویتامینی که مصرف آن استخوان‌های شما رانشانه می‌رود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که در اثر کمبود مواجهه با نور طبیعی آفتاب اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: کمبود مواد غذایی حاوی ویتامین D و پوشش و آلودگی‌های جوی سبب شده تا میزان ساطع شدن نور طبیعی آفتاب به پوست افراد کاهش یافته و البته در ایران نیز همچون سایر نقاط جهان مردم از کمبود ویتامینD رنج می‌برند.

این متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه کمبود ویتامین D سبب کاهش چگالی کلسیم در استخوان‌ها می شود، عنوان کرد: فقر ناشی از این ویتامین فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های خودایمن مانند دیابت نوع یک، آرتریت روماتوئید، ام اس و اختلالات قلبی و عروقی می‌کند.

اسماعیلی افزود: برای اندازه گیری سطح ویتامین D در بدن روش‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین با سنجش متابولیت‌های این ویتامین (25هیدروکسی ویتامین D) میزان آن در بدن افراد مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: اطفال تا سن 10 سالگی باید روزانه 400 واحد، زنان تا قبل از سن یائسگی 600 واحد، زنان پس از سن یائسگی 800 واحد و سالمندانی که بیشتر اوقات را در محیط های بسته و فاقد نور خورشید به سر می برند باید یک هزار واحد ویتامین D دریافت کنند تا دچار عوارض ناشی از کمبود این ویتامین نشوند.

این متخصص داروسازی بالینی تصریح کرد: اگر سطح ویتامین D در بدن شخصی پایین تر از 25 یا در مطالعات اخیر 30 باشد باید به مدت شش تا هشت هفته، هر هفته 50 واحد ویتامین D و پس از آن میزان مورد نیاز روزانه را دریافت کند.

اسماعیلی در خصوص کودکانی که از به کمبود ویتامین D دچار هستند، اظهار داشت: این گروه از افراد باید 2 هزار واحد را به مدت شش تا هشت هفته و سپس مقدار مجاز روزانه را دریافت کنند.

وی توصیه کرد: افراد باید از مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین D ( که محلول در چربی است) خودداری کنند زیرا ویتامین D اضافی در بدن مانند یک ماده سمی عمل می کند، مقادیر بالاتر از 98 تا 100 واحد، ویتامین D در بدن سمی محسوب می‌شود.

این متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه اطفال باید از استفاده از مگا دوز(دوز بالا) ویتامین D پرهیز کنند، افزود: مصرف بیش از حد ویتامین D علایم کمبود این ویتامین(مانند شکستگی استخوان) را نشان می دهد.

اسماعیلی یادآور شد: مصرف بیش از حد ویتامین D سبب رسوب کلسیم در ارگان‌های حیاتی، عروق و در نتیجه منجر به اختلالات قلبی و عروقی، آرترواسکلروز( تصلب شرایین)، ناراحتی‌های کبد، ریه و کلیه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها