معاون سازمان بیمه سلامت در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

بیمه ها پول ندارند خرج دندان پزشکی کنند!

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران گفت: هزینه های دندان پزشکی بسیار بالاست و بیمه ها منابع مالی تامین کننده ندارند علاوه بر آن حتی منابعی برای انجام خدمات و اقدامات خود نیز ندارد.
کد خبر: ۹۹۰۱۸۸
بیمه ها پول ندارند خرج دندان پزشکی کنند!

بهمن برزگر معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران در رابطه احتمال پوشش بیمه ای خدمات دندان پزشکی جام جم آنلاین گفت: اولین نکته در بیمه دندان پزشکی این است که در تمامی دنیا بیمه ها متفاوت هستند و به عبارتی این گونه نیست که تمام مخارج دندان پزشکی را بیمه ها متقبل شودند چرا که اقدامات دندان پزشکی از هزینه های بالایی برخوردار است و همچنین در ایران منابع بیمه ای بسیار محدود است ، از طرفی دیگر دندان پزشکی یک خدمات بهداشتی جزء وظایف PHC (Primary healthcare، مراقبت های بهداشتی اولیه) تعریف شده است .

وی در ادامه افزود :در حال حاضر منابع برای تامین هزینه ها در این حوزه نیست ، زیرا نمی توانیم از مردم حق بیمه ای دریافت کنیم بنابراین حق بیمه پوشش مناسبی ندارد نکته دوم جنس ارائه خدمات در بحث مربوط به دندان پزشکی در حوزه بیمه با رویکرد سایر خدمات بیمه بسیار متفاوت است بنابراین عملا در حوزه دندان پزشکی بایستی به خدمات پیشگیری (phc ) رجوع کرد .به عبارتی این خدمت از خدمات بهداشتی الزامی دولتی است که ضرورتی به بیمه ندارد لذا من فکر می کنم مسئله ای که در اینجا مطرح می شود اصلا منطقی نیست .

برزگر اظهار کرد: موضوع مطرح شده اساسا نباید در بیمه عنوان شود بلکه دولت باید برای افراد زیر 12 سال قانونی را به تصویب برساند که هزینه تمام خدمات دندانی آن را پرداخت نماید و بعد از آن سیستم آموزشی مناسبی را برای این حوزه مطرح کند و باز هم تاکید میکنم این اقدامات برای بیمه مقدور نیست چرا که بیمه ها منابعی برای تامین این گونه مخارج ندارند.

عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نکته دیگر در رابطه با نرخ تعرفه هاست و باید کنترل شوند و همان طور که گفتیم باید از phc استفاده کرد ، یعنی هزینه مستقیم برای ارائه خدمات را دولت برای یکسری از افراد خاص (مثلا زیر 12 سال ) به موسسه ها پرداخت البته ناگفته نماند بیمه سلامت در حال حاضر بخشی از این بیمه را در قالب بیمه روستاییان پرداخت می نماید .

برزگر در پاسخ به این پرسش که اگر طرح تحول سلامت کامل اجرا گردد ممکن است بهبودی برای این معضل بیمه دندان پزشکی باشد گفت : متاسفانه من اطلاعاتی در این خصوص ندارم و این سوالی است که مسئولان وزارت بهداشت بهتر به آن می توانند پاسخ دهند .

به گفته او راه حل آن خدمات مراقب اولیه بهداشتی و بهبود مکانیزم آموزشی است چرا که باید شاخص کل سلامت دندان افراد جامعه بالا برود و این اقدام بیمه ای نیست همچنین هزینه های دندان پزشکی بالا است و بیمه منابع مالی ندارد بطوری که حتی منابعی برای انجام خدمات خود ندارد و آیا آوردن تعهد بالاتر از این برای بیمه منطقی به نظر می رسد ؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دندان پزشکی شاخصی به نام DMST (Dental Medicine Scientist Training، برنامه آموزش دندان پزشکی ) وجود دارد که تعداد دندان های پوسیده ، خراب و کشیده شده را نشان می دهد .مجموع این 3 عدد در نظام پزشکی ثابت است و هزینه کارها را بیمه پرداخت می کند اما شاخص کل را بهبود نمی بخشد و البته لازم به ذکر است ما باید دندان های پوسیده را به حداقل برسانیم واین راه حل بیمه ای نیست .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
بعنوان مثال اگر یك روكش دندان یكصدهزارتومان پرداختی بیمارباشد حدوداً شصت درصد فقط سود دندانپزشك میباشد كل هزینه دندانپزشكی آی سود دارد .چون كنترلی روی این موضوع نیست وتعرفه متعارف در نظر گرفته نشده لذا بیمه ها زیر بار نمی روند
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
برای حقوق نجومی پول هست ولی برای بیمه مردم نه
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
بیمه ها ۸۰ درصد سود میبرن حالا بخاطر دندانپزشكی ۱۰ درصد ضرر كنند چه میشه مگه
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
چرا به مردم میرسه همه گدا می شوند این همه دارند از ما پول بیمه می گیرند تا نوبت به ما میرسه نداریم و ... كاسه گدایی چه كنیم چه كنیم سر می گیرند.
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
این متن رو كی نوشته؟ پاراگراف آخر به كل بی معنی و جملات بی ارتباط است. اون شاخص هم dmftهست كه معنی دندان پوسیده و كشیده و ... میده. واقعا مرحبا!!!
اسماعیل ث
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
۰
۰
هزینه های دندان پزشكی خیلی بالاست .یعنی تو بالاشهر واقعا قیمت ها نجومیه .چرا كسی رسیدگی نمیكنه .آیا هزینه یك عصب كشی با پر كردن باید بشه 500 هزار تومن.این انصافه تازه بدون روكش .كه چهار صد هزار تومن هم هزینه روكشه این هزینه تازه در منطقه های پایین هست.مگه چقدر كار داره چقدر مواد میبره چقدر زحمت میبره .الان صنف دندان پزشكی ها طوری شده هر كی برای خودش یه قیمت میده .اینطوری پیش بره قیمت دندون تا سالهای آینده هم قیمت طلا میشه
بینام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
دوست عزیز نود درصد سود دندانپزشك است من فروشنده تجهیزات و مواد دندانپزشكی هستم
حمید
Netherlands
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۰
۰
اینجا نوشته كه نوعی درمانه كه باید رعایت بشه من هر روز دارم نخ دندون مسواكمو میزنم خوب چرا باید دندون پوسیده داشته باشم پس ربطی نداره من رفتم دندون پژشكی خیلی ها چون پول عصب كشی نداشتن كشیدن خدایش خیلی زوره . دولت چرا به فكر مردم نیست من خودم شغلم آزاده قشگ پول یك ماه خرج دخل مغازمو دادم دندون پژسكی خدایش انصاف نیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها