شهردار اصفهان در برنامه تلویزیونی «مناظره»

کنترل آلودگی هوا در 5 سال

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفت : بررسی های آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اخیرا خبری را مبنی بر افزایش بروز سرطان با آلودگی هوا منتشر کرده است ، درست است عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا در افزایش سرطان دخیل است اما نقش محدودی در برابرعوامل بوجود آورنده سرطان دارد
کد خبر: ۹۸۵۵۶۱
آلودگی هوا سرطان را زیاد می کند / آمار سرطان در ایران رو به افزایش است اما سونامی نیست

علی قنبری مطلق در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : بررسی های آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اخیرا خبری را مبنی بر افزایش بروز سرطان با آلودگی هوا منتشر کرده است ، درست است عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا در افزایش سرطان دخیل است اما نقش محدودی در برابرعوامل بوجود آورنده سرطان دارد .در ایران به ازای هر 100هزار نفر 134(مرد) و 128(زن) به سرطان مبتلا می شوند اما آمار های جهانی به طور متوسط 205(مرد) و 165(زن) به ازای هر 100هزار نفر گزارش شده است و لازم به ذکر است ، آمار مبتلایان در ایران کمتر از آمار جهانی است .

وی در ادامه افزود : چند دلیل اصلی را می توان برای پیدایش سرطان در نظر گرفت .در ایران و حتی بهتر است بگوییم در تمام دنیا سرطان رو به افزایش است چرا که مهم ترین دلیل بروز سرطان در تمام دنیا و بخصوص ایران افزایش سن جمعیت است ، بطوری که در 3 دهه گذشته میزان امید به زندگی در ایران از 58سال به بیش از 74 سال افزایش یافته است این در حالی است که سن امید به زندگی در جهان 74 سال است بنابراین واضح است که با این افزایش سن جمعیت با یک افزایش آمار از بیمار ها بخصوص سرطان رو به رو شویم .

قنبری مطلق در رابطه با فاکتور های خطر دیگر اظهار کرد : عوامل دیگری جز امید به زندگی وجود دارند که در پیدایش سرطان بسیار نقش اساسی را ایفا می کنند . شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی 2 فاکتور خطر دیگر محسوب می شوند . متاسفانه شیوه زندگی اکثر مردم کشور ناسالم است و از سوی دیگر از نظر جنبه‌های روانی نیز ما به دلیل مواجهه با استرس‌های زندگی شهری، خود را در معرض آسیب‌هایی قرار می‌دهیم که برای ابتلا به سرطان مستعدمان می‌کند. هر چه قدر استرس افزایش پیدا می‌کند ایمنی بدن ضعیف می‌شود و ما مستعد سرطان می‌شویم.

وی بیان کرد: 40درصد از جمعیت کشور فعالیت بدنی مناسب ندارند ، حدود 50 درصد جمعیت دچار اضافه وزن هستند و 90درصد از مردم ایران تغذیه و رژیم غذایی ناسالم و بدون فیبر (میوه و سبزیجات) مصرف می کنند . بیش از 10 درصد جامعه به طور متوسط از سیگار استفاده می‌کند. میزان مصرف سیگار در حال افزایش و سن شروع آن هم در حال کاهش است. همچنین 16 درصد جمعیت کشور فشار خون بالا دارند، حدود 8 درصد مردم جامعه قند خون دارند .این ها عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان است .

بعد از سن جمعیت مهم ترین فاکتور در پیدایش سرطان را شیوه ناسالم زندگی در ایران حدود 60 تا 70درصد به خود اختصاص داده است .

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت متذکر شد :عوامل محیطی که عامل دیگر در ابتلا سرطان شناخته شده است .میزان مصرف سوخت های فسیلی در ایران به بیش 1100کیلوگرم به ازای یک نفر در طی یک سال است و این آمار حدود 2 برابر متوسط مصرف جهانی گزارش شده است . اخیرا با آلودگی هوای شدیدی در کشور رو به رو هستیم همان طور که گفتیم عوامل محیطی یکی از عوامل اصلی تلقی می شود پس می توان گفت آلودگی هوا در افزایش این آمار بی تاثیر نیست اما ناگفته نماند سرطان فقط با آلودگی هوا بوجود نمی آید بلکه باید عواملی دست به دست هم دهند تا فرد را درگیر این بیماری کند . سرطان یک بیماری چند عاملی است به طوری که فردی که دچار سرطان می شود مجموعه ای از عوامل سرطان زا ، باهم فرد را درگیر این بیماری می کند و این موضوع بدین معنا نیست که فقط یک عامل زمینه ساز سرطان شود چرا که ژنتیک ، سبک زندگی نادرست و عوامل محیطی همه در بروز این نوع بیماری های دخیل است .

خبرنگار جام جم آنلاین در رابطه با سونامی سرطان از رئیس اداره پیشگیری از سرطان پرسد و او پاسخ داد : افزایش سن جمعیت ، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی 3 عاملی هستند که باعث شده است آمار سرطان در ایران و حتی در تمام نقاط دنیا رو به افزایش باشد . اما اگر «سونامی» به معنای یک اتفاق ناگهانی و بدون کنترل باشد این تفسیر کاملا غلط است .

افراد دقت داشته باشند همان طور که گفتم در پیدایش سرطان عوامل متعددی دخیل هستند و تصور نکنند اگر چند روز هوا آلوده باشد آمار مبتلایان افزایش پیدا کرده و اگر هوا پاک باشد این آمار کاهش میابد .

وی در پاسخ به این سوال که حال وزارت بهداشت برای کنترل و کاهش این آمار چه اقداماتی را انجام داده است گفت : عامل اصلی که سن افراد جامعه است عاملی است که ناگزیر بوجود می آید و به دست هیچ سازمان و وزارت خانه ای قابل کنترل نیست اما در رابطه با 2 عامل دیگر (شیوه ناسالم زندگی و عوامل محیطی) به وزارت بهداشت مربوط می شود .به عنوان مثال وزارت بهداشت بسیار تاکید بر اصلاح شیوه زندگی مردم کشور دارد و فعالیت های خود را در قالب دفاتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ترتیب داده است .

وی افزود: هدف وزارت بهداشت این است که روند کنونی ارائه خدمت از سوی مراکز بهداشتی درمانی کشور را به سمت مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر سوق دهد آن هم نه تنها مراقبت از افرادی که مبتلا می‌شوند، بلکه از افرادی که در معرض بیماری‌های غیرواگیر هستند. همچنین افراد با مراجعه به نظام بهداشتی وزارت بهداشت ، می توانند از نظر شاخص‌های بیماری‌های غیرواگیر ارزیابی شوند و همچنین از نظر عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل قند، چربی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های اسکلتی عضلانی، بیماری‌های روانی و مشکلات تغذیه‌ای ارزیابی شوند و اگر در معرض هر کدام از این بیماری‌ها باشند به سطح بالاتر ارجاع شوند تا خدمات تشخیصی و درمانی بیشتری برایشان انجام شود.

مطلق خاطرنشان کرد: این اقداماتی است که در 3سال گذشته وزارت بهداشت بسیار روی آن کار کرده است و خوشبختانه بسته کنترل بیماری های غیر واگیر از جمله عوامل خطر غیر واگیری مانند چاقی ، سیگار و... در نظام شبکه ادغام شده است اما لازم به ذکر است برخی از همکاری ها مانند آلودگی هوا به سازمان های بین بخشی واگذار شده است و در بحث آلودگی هوا وزارت بهداشت فقط می تواند پیگیری کند و ارگان ها و نهاد های حاکمیتی که در ایجاد آلودگی و جلوگیری نقش دارند باید مداخله کنند برای مثال باید خودرو های سالمی را به دست مردم کشور دهند ، حمل و نقل عمومی سالم برای مردم فراهم کنند و ... این موارد است که باعث آلودگی روز افزون در کشور می شود .

به گفته او،این مسائل جز وظایف های وزارت بهداشت نیست اما ما در قالب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همه این موارد را رصد و پیگیری می کنیم اما نهایتا این موضوع حائز اهمیت است که نهاد های حاکمیتی نقش خود را در کنترل این عوامل خطرزا انجام دهند .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ثریا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
فدای سر وارد كنندگان بنزین با ابتكار
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
آره راس میگن
سونامی نیست احتمالا جوبی رودی چیزیه
واقعا متاسفم
اونی كه این حرفو زده خواب بوده كه متوجه نشده داره راجع به جون انسان حرف میزنه
انسانی كه برای كسانی عزیزه
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
سرطان در شهرستانها كه آلودگی ندارند علتش چیه؟واردات كودهای سمی ومواد غذایی غیر طبیعی كه جیب داعشان اقتصادی رو پر میكند.مردم مریض شوند عیبی ندارد سود آنها مهمتر است.
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
استرس و بی پولی واحمق فرض كردن مردم از سوی مسئولان ودر ضمن ما شكرگزار امنیت كشور هستیم واین دستاورد خود ملت است ملت غیوری كه برای دفاع از كشورش خانواده ی خودرا رها می كند و از آن سوی مرز ها از كشورش دفاع می كند وتا بحال این ملت جز گره در كارها چیزی ندیده اند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
سونامی هم می رسد كم كم .
جاوید
France
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۰
اینجور مسائل ها زیاد مهم نیست كش ندین زیاد

نیازمندی ها