بسیاری از لنزهایی که توسط افراد غیر متخصص در اختیار متقاضیان قرار داده می شود از استاندارد برخوردار نبوده و موجب بروز عوارض ناگوار می شوند.
کد خبر: ۹۷۲۹۱۴
معضلی به نام لنزهای اجاره ای در آرایشگاه های زنانه!

به گزارش جام جم انلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد کی پور متخصص چشم گفت: باید از استفاده اشتراکی از لنزهای طبی که در تماس مستقیم با قرنیه چشم افراد قرار می گیرند، اکیدا خودداری نموده و ریسک بالای عفونت زایی این عمل را در نظر داشت.


وی اظهار داشت: موارد نادری از انتقال بیماری های مهلک نظیر ایدز یا هپاتیت از طریق چشم گزارش شده، همچنین امکان بروز انواع عفونت های چشمی که منجر به ایجاد زخم در قرنیه و حتی نابینایی افراد شده است، وجود دارد.


کی پور تصریح کرد: انواع عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی ممکن است از چشم فرد مبتلا که در اثر استفاده نادرست از لنز به آن دچار شده باشد به افراد دیگر انتقال پیدا کند.


این متخصص چشم بیان کرد: اصولافرآیند نگه داری لنز نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به عفونت ها و حساسیت های چشمی ایفا می کند. استفاده از محلول استاندارد نگه دارنده لنز و تعویض روزانه آن و استفاده نکردن از آب آشامیدنی و سایر ترکیبات مشابه برای ضد عفونی و پاکسازی لنز در پیشگیری از بروز عفونت ها و تسهیل روند استفاده نقش بسزایی دارد.


وی عنوان کرد: متاسفانه در بعضی از آرایشگاه ها و مراکز غیر مجاز که لنزها بدون توجه به ملاحظات پزشکی و ویژگی های اختصاصی بینایی افراد نظیر انحنای قرنیه در اختیار افراد قرار داده می شود امکان بروز عفونت ها و عوارض چشمی ناگوار وجود دارد و بسیاری از لنزهایی که توسط افراد غیر متخصص در اختیار متقاضیان قرار داده می شود از استاندارد های اختصاصی مطلوب برخوردار نبوده و به دلیل استفاده نامناسب کاربران به عوارض نامطلوب ناشی از مصرف آن منجر می شود.


کی پور اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از مراکز غیر مجاز، از لنزهای طبی به عنوان تستر یا جهت آزمایش روی چشم افراد استفاده می شود که استفاده مکرر این لنزها بدون رعایت اصول دقیق ضدعفونی ممکن است ریسک انتقال عفونت ها و حساسیت های چشمی را در افراد به نحو قابل ملاحظه ای افزایش دهد و امروزه استفاده از لنزهای آزمایشی در افراد متعدد توسط افراد غیر متخصص عموما به پیامدهای مخربی می انجامد.


این متخصص چشم بیان کرد: اصولا به کلیه کاربران لنز توصیه می شود تا از لنزهای خود به صورت اختصاصی و انحصاری استفاده کنند و از استفاده اشتراکی آن با سایر افراد اکیدا پرهیز نموده و در فواصل زمانی مناسب که توسط تجویزگران تایید می شود به تعویض لنزهای خود مبادرت ورزند حتی اگر در استفاده از لنز با مشکل و دشواری خاصی رو به رو نباشند.


وی یادآور شد: افراد در صورت مشاهده عوارضی چون اشک ریزش، خارش و سوزش چشم، احساس مداوم جسم خارجی در چشم، تاری متناوب دید و ترشحات چشمی به متخصصین چشم مراجعه کنند، همچنین مشاهده هاله رنگین کمانی اطراف اشیاء نیز می تواند از علائمی باشد که لزوم تعویض لنز را هشدار می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها