تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد مواد قندی و شیرین احتمال ابتلا به بیمار‌های کلیوی، فشار خون بالا، اختلال حواس و آلزایمر را در افراد افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۷۴۹۲
آلزایمر و فشار خون در کمین دوستداران مواد قندی و شیرین
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی علت مرگ در افراد بالای 30 سال و دومین عامل مرگ در افراد 15 تا 59 سال است، گفت: در ایران شیوع دیابت حدود 10 درصد گزارش شده است و بر اساس آمار، حدود 50 درصد زنان و 39 درصد مردان 15 تا 64 سال در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها میزان مصرف روزانه قند و شکر هر فرد ایرانی روزانه 66 گرم است در حالی که بر اساس سبد مطلوب غذایی مصرف روزانه قند و شکر حدود 40 گرم توصیه شده است.
عبدالهی ادامه داد: تحقیقات زیادی نشان داده است که سرطان پانکراس، بیماری های کیوی، فشار خون بالا، بیمار‌ی‌های قلبی، نقرس، آلزایمر از عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین هستند.
وی به افزایش مصرف روغن و چربی در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی‌رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده موجب افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر همچون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون می‌شوند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس مطالعات، سبد غذایی مطلوب که در سال 91 لحاظ شد، نشان داد که سرانه مصرف روزانه روغن و چربی 46 گرم است که از سبد مطلوب غذایی (معادل 35 گرم) بیشتر است.
مدیر اظهار داشت:‌ به منظور فرهنگسازی و ارتقای سطح سلامتی مردم بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه سالم با شعار کمپین ملی "غذای سالم" با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی از اول دی ماه در کشور اجرا می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها