دبیر انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان ایران گفت : شیوع اوتیسم در ایران رو به افزایش است . اوتیسم یک بیماری ژنتیکی و ارثی است خیلی از دانشمندان در صدد علت پدید آمدن این بیماری در افراد هستند اما متاسفانه امروزه علت قطعی آن فقط مربوط به ژنتیک می شود و هنوز دلیل علمی دیگری در این رابطه به ثبت نرسیده است .
کد خبر: ۹۶۷۳۹۶
آمار ابتلا به اوتیسم در ایران نصف آمریکا است/ نشانه های این بیماری ناشناخته را بشناسید

دکتر زهرا شهریور، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : اختلالات طیف اوتیسم یکی از اختلالات تکاملی عصبی است یعنی در طبقه بندی تشخیصی یک طبقه بندی وجود دارد به اسم اختلالات تکاملی عصبی به عبارتی منظور این است که سیستم عصبی و مغزی در این کودکان نسبت به گروه طبیعی خوب تکامل پیدا نکرده است و بسته به این که اختلال تکامل در کدام یک از قسمت مغز باشد نشانه های روان پزشکی مختلف است .

وی افزود: اختلالات برقرای روابط اجتماعی و ارتباط کلامی و غیرکلامی به کل مختل است بدین معنا ، کودکی که درگیر این بیماری است نسبت به همسالان خود توانایی برقرار ارتباط شان ضعیف تر و تمایل و توانمندی کمتری دارد همچنین این کودکان درک و فهمشان مانند بازی هایشان رشد نمی کند علاوه بر آن کلام ، ایما و اشاره و زبان بدنشان نیز ضعیف است .

وی شدت علائم اوتیسم را بسته به قرارگیری کودکی در طیف اوتیسم دانست و افزود : رفتار های کلیشه ای و تکراری و علایق خاص(علایق بیش از اندازه ) ، تاخیر در یاد گیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن، انواع رفتارها، علایق و بازی های تکراری برای مثال تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی از اشیاء و ناراحت شدن در صورت تغییر برنامه روتین زندگی ، ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش شدن و بغل شدن و یا کمک نخواستن، ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران و یا عدم توانایی در حفظ مکالمات، حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و در عین حال بی توجه به درد جز شایع ترین علائم یک کودکی اوتیسمی است .

شیوع اوتیسم طبق آمار سال 2014 در امریکا از هر 68 کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است . آماراوتیسم درایران طی یک مطالعاتی از هر 150کودک یک نفر درگیر این بیماری است همچنین این آمار های جهانی رو به افزایش هستند و لازم به ذکر است حدود 5 برابر پسران را بیشتر از دختران تهدید می کند .

دبیر انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان ایران متذکر شد : هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد اما ترکیبی از درمان های خانگی و کاردرمانی می تواند به درمان این بیماری کمک نماید. هدف درمان افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری است . پزشک کودکتان بسته به مشکل و شدت آن یکی از درمان رفتاری و ارتباطی، درمان های آموزش، درمان های خانوادگی، درمان دارویی را پیشنهاد می کنند لازم به ذکر است درمان های چون دلفین درمانی و اسب درمانی صحت علمی ندارد و خانواده ها دقت داشته باشند جز درمان های خانگی و کاردرمانی هنوز درمان علمی و ثابت شده ای برای کودکان اوتیسمی وجود ندارد .

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به بیماری های دیگر ناشی از اوتیسم همچون بیماری بیش فعالی ، وسواس ، پرخاشگری ، استرس ، صرع، اختلالات خواب و مشکلات معده باشند و باید در کنار درمان اوتیسم به درمان این بیماری ها هم پرداخت نکته ای که در این جا حائز اهمیت است تشخیص زود هنگام این بیماری از طرف والدین است . والدین باید دقت کنند سن شایع پدید آمدن علائم اوتیسم در کودکان بین 18ماهگی تا 3سالگی است ، اولین نشانه ای که والدین با آن رو به رو می شوند دیر به کلام افتادن کودکشان است برخی این مسئله را جدی نمی گیرند و ساده از کنارش می گذرند و با گذر زمان با عوامل جبران ناپذیری رو به رو می شوند .

شهریور در پایان اظهار کرد: هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودک به اوتیسم یافت نشده است. با این حال با درمان بموقع بیماری بهبود یافته اما به کل درمان نمی شود و مهارت های اجتماعی و کلامی کودک ارتقا پیدا می کند. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت بیماری اوتیسم پیشگیری می نماید .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
سعید
-
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
چه چیزایی رو میان با آمریكا مقایسه میكنن !! نرخ بیكاری و مقایسه كنید . سطح زندگی رو مقایسه كنید
فرشید
-
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
چه ربطی داشت آقا سعید؟ به شما برخورد از كشورتون بد گفتن؟
رضا
-
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
سعید من ساكن امریكا هستم نرخ بیكاری در امریكا از ایران كمتر نیست, فكر میكنم كه شما فیلم های امریكایی زیاد نگاه میكنی.
هموطن
-
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
جالب تر از این مقایسه اینكه جمعیت امریكا رو مد نظر نمی گیرن آمریكا شش برابر ایران جمعیت داره خدایا این بی سوادا كی هستن از كجا اومدن كه به این مقام رسیدن بازم خدا جون چرا هیچ كس هیچ چیز اینجا سر جاش نیس همه چی درهم بر هم.
لیلا
-
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
یه كم بیشتر توجه كن این نسبت هیچ ربطی به جمعیت نداشت یه بار دیگه مطلب رو بخون گفته از هر 68 نفر یه نفر در ایران در امریكا از هر 150 نفر 1 نفر
رضا
-
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
هم وطن: مقاله را درست مطالعه كن (شیوع اوتیسم طبق آمار سال 2014 در امریكا از هر 68 كودك یك نفر مبتلا به اوتیسم است . آماراوتیسم درایران طی یك مطالعاتی از هر 150كودك یك نفر درگیر این بیماری است) این امار نسبی است .

نیازمندی ها