وقتی قسمت‌هایی از محتویات داخلی‌ شکم از طریق ناحیه‌ ضعیف‌ شده دیواره عضلانی شکم بیرون بزند و باعث شکل‌گیری تورم یا برآمدگی در آن ناحیه شود، به آن فتق گفته می‌شود. فتق انواع مختلفی دارد؛‌ فتق کشاله‌ ران که باعث برجستگی در ناحیه کشاله ران یا درون کیسه بیضه در مردان می‌شود،‌ فتق رانی، فتق نافی و فتق برشی که از عوارض جراحی جدار شکم است.
کد خبر: ۹۵۹۵۳۲
با فتق دردناک چه کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین ، چه موقع به پزشک مراجعه شود: فتقی که در نتیجه ایستادن طولانی، بلند کردن اجسام و ورزش‌های سنگین، سرفه مکرر یا فشار آوردن به روده‌ها برای خروج مدفوع بیرون بزند و بزرگ‌تر شود و همراه با استفراغ، لمس دردناک و دردهای شکمی باشد، نیازمند اقدامات فوری درمانی است‌. در کودکان و نوزادان، هنگام گریه یا سرفه می‌توان فتق را شناسایی کرد. معمولا فتق نافی در کودکان تا چهار سالگی خود به خود بهبود می‌یابد.

اگر محتوای فتق با فشار آرام به محوطه شکمی باز‌نگردد، فرد دچار درد، تب و تهوع شود و محل فتق دچار تغییر رنگ شده باشد، نشان‌دهنده این است که قسمتی از محتویات شکمی بخصوص قوسی از روده باریک در محل فتق گیر می‌کند و موجب قطع خونرسانی به آن نقطه می‌شود که این مورد یکی از اورژانس‌های جراحی است که بهتر است قبل از بروز چنین عوراضی، مراجعه به پزشک صورت گیرد.

در این حالت تا رسیدن اورژانس، بیمار را در راحت‌ترین وضعیتی که خودش احساس می‌کند قرار دهید و یک بالش تا کرده به عنوان تکیه‌گاه، پشت او قرار دهید و زانوهایش را کمی بالا بیاورید و زیر آن یک پتو بگذارید. هرگز به بیمار اجازه ندهید که تورم ناشی از فتق را با اعمال فشار کمتر کند. بیمار را آرام کنید و از دادن هشدار بی‌جا و ترساندن بی‌مورد وی اجتناب کنید .

اگر فتق بدون عارضه و درد باشد: موقتا می‌توانید هنگام بلند کردن وزنه یا اجسام سنگین از فتق بند استفاده کنید، وزنتان را پایین بیاورید و با خوردن سبزی و میوه از یبوست و فشار ناشی از آن پیشگیری کنید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها